juni 08, 2024, 11:39:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Blende tutene i viftehuset som går til varmeboksene ??  (Lest 1807 ganger)
Daniel.B
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« på: april 13, 2012, 15:48:09 pm »

Tenker på å blende disse å ha på el. vifter som henter luften utenifra motorommet for så å sende den igjennom varmeboksene, har bra ekosanlegg og nye varmebokser men er jo alltid ett lite snev av motorlukt som kommer inn i bilen (har iallefall vert det i alle mine bobler). Tenkte å eliminere dette helt men lurte litt på om kjølingen blir påvirket negativt, om det kansje blir for mye av det gode ned på ribbene eller om dette bare er posetivt Glad.    (El viftene henter eg forresten fra opel omega da disse er små og kraftige sånn om noen andre faller for fristelsen Glad.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6134
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 13, 2012, 20:20:25 pm »

Tviler på at du har noe å hente på dette annet enn litt bedre varmeapperat på tomgang/lavt turtall.

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Daniel.B
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: april 13, 2012, 21:39:19 pm »

Ja det tror eg nok eg får men litt av ideen er også å få friskere luft inn i bilen istedenfor luften som kommer fra motorrommet Glad.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6134
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 13, 2012, 22:40:03 pm »

Viften i motorrommet drar voldsomt med friskluft inn - sikker på at varmeboksene dine er 100%?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Daniel.B
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: april 14, 2012, 08:47:00 am »

De er ny Glad. Men Viften drar jo også inn luften som er i motor-rommet, og der vil det alltid vere enn viss motorlukt Glad.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: april 14, 2012, 09:54:34 am »

De er ny Glad. Men Viften drar jo også inn luften som er i motor-rommet, og der vil det alltid vere enn viss motorlukt Glad.

Sikker på at det er motorlukt, og ikke noe tectyl eller lignenede inni kanalene dine?
Topplekkasje, og mye olje og dritt inni kjølekåpe gir jo ofte lukt. Dårlig gummi rundt motor, gjør også at eksos kan dras inn i viftesystemet igjen. Ville nok heller prøvd å fikse feilen istedenfor noe mikk makk med el-vifter.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Daniel.B
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: april 14, 2012, 11:13:00 am »

Godt mulig det er dårlig gummi her å der, men har alt av blekk på å det er ikke noe merkbar oljelekasje på bilen. Det blir jo ganske primitiv mikk makk Glad. Dette er en 67 1500, hadde samme greien på 1300s`n min...  det va ikkje direkte ubehagelig men det va alltids en liten eim av motor Glad. Noen liker jo kanskje det..
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #7 på: april 14, 2012, 16:06:24 pm »

Det høres ut som du vet dette best selv....og det er jo alltid bra..  Kjør på med elektrisk vifte du, men det skal ei bra vifte til for å erstatte det som er!
Loggført

Mvh

Marius
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: april 14, 2012, 16:25:43 pm »

Jeg hadde også dobbelsjekket at ikke det er en liten oljelekkasje fra toppdekslene som renner ned og inn i de nye varmeboksene. Da vil det ikke dryppe fra motoren, men det vil lukte inni bilen.
Selv om originalviften suger luften fra motorrommet byttes luften der ut så mye at du tvilsomt vil kjenne lukt av det. De må tross alt trekke frisk luft inn i motorerom også.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: april 15, 2012, 08:17:24 am »

Tenker på å blende disse å ha på el. vifter som henter luften utenifra motorommet for så å sende den igjennom varmeboksene, har bra ekosanlegg og nye varmebokser men er jo alltid ett lite snev av motorlukt som kommer inn i bilen (har iallefall vert det i alle mine bobler). Tenkte å eliminere dette helt men lurte litt på om kjølingen blir påvirket negativt, om det kansje blir for mye av det gode ned på ribbene eller om dette bare er posetivt Glad.    (El viftene henter eg forresten fra opel omega da disse er små og kraftige sånn om noen andre faller for fristelsen Glad.

Vent nå litt... Du sier "blende av". Mener du at du vil blende av åpningene på viftehuset som går til varmepottene helt, og heller hente all lufta til varmepottene ved hjelp av elektriske vifter fra et helt annet sted?

Det kan jeg love deg at blir et tapsprosjekt. Motorvifta suger inn flere hundre liter luft per minutt i vanlig landeveisfart. Selv om bare en mindre andel av denne lufta sendes ned i varmepottene, vil små elektriske vifter aldri klare å levere samme mengden luft. Hadde dette vært en god idé, ville Volkswagen ha levert bilene slik fra fabrikken.

Det vil alltid lukte litt av varmeapparatet i Bobla. Det er bare slik ei Boble lukter. Men sjekk som de andre nevner, etter oljelekkasjer, særlig fra ventildekslene. Sjekk også at det er skikkelig tett i overgangene mellom varmepottene og lyddemperen. Er det ikke skikkelig tett her, kan varmepottene trekke inn eksos av og til.
Loggført
Daniel.B
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: april 15, 2012, 10:16:11 am »

Okei, er nok bare stander boblelukten som er i bilen Glad.  Har hatt bra guffe på gulvet i alle boblene eg har hatt men vert mindre guff på frontruten. Skjønner jo det at teoretisk om alt hadde vert stengt av å kun frontrutedysene va åpen så ville det vert bra guffe der også men er det egentlig noen som har bra luftstrøm på frontruten ?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: april 15, 2012, 10:23:42 am »

Det var en gang at jeg hadde varmekanaler som var i god stand innvendig. Husker jeg hadde satt en parkeringslapp i hjørnet av frontruta og glemte å ta den vekk før jeg starta bilen. Det blafra godt i den parkeringslappen, for å si det slik, selv på tomgang.

Kommer det fuktighet i varmeanlegget, kan visstnok rørene som fører varmluft opp fra kanalen og til frontruta, svelle innvendig. Er det i tillegg rusta hull i varmerørene inne i kanalene, blir det så som så med hvor mye luft som kommer frem til frontruta.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!