mars 28, 2024, 21:21:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen som kan sjekke status / overhale motor i Grenland?  (Lest 1257 ganger)
Valnir
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Skien



Vis profil
« på: april 18, 2012, 11:24:43 am »

Heisann.
Jeg lurer på om det er noen i nærmiljøet (jeg bor i Skien) som kunne tatt seg tid til å gi meg en status på motoren min uten at det koster skjorta.

Den står i en 1303s (74) så det er vel en 1600, men det er mye bø-mekk på den da en tidligere eier har forsøkt mye rart med den (ettermontert oljekjøling etc).

Jeg fant ut at den hadde feil type spenningsregulator i forhold til dynamo (likestrømsregulator på en vekselsstrømsdynamo...) og oljeslanger festet på blanke rør uten nippler.
Etter at den "pissa" oppover husveggen så byttet jeg ut de nevnte rørene, men så fant den et nytt sted å tømme seg (er en improvisert U-sving på en kabel bak viftehuset som jeg mistenker), og så ble det brått stopp. Om den har skjært seg, starteren har dødd, eller om det bare er en reim som sitter fast vet jeg ikke for øyeblikket Rekker tunge
Når jeg vrir på nøkkelen nå så filer den ikke engang, bare et lite "tikk" (høres ut som noe sitter dønn fast).

Tanken er i første omgang å finne ut hva jeg egentlig har i bilen, og hvorvidt det er noe å fikse på, eller om det bare er å se seg om etter en ny motor.

« Siste redigering: april 18, 2012, 17:58:42 pm av Valnir » Loggført
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: april 18, 2012, 20:42:28 pm »

Bare et tips:
Sett bilen i 3de gir uten at tenning er på.
Prøv å skyv på bilen fremover for å se om motoren/reimhjul går rundt, gjør den ikke det er motoren moden for total overhaling eller utskifting.
Loggført
Valnir
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #2 på: april 29, 2012, 11:37:21 am »

Har ikke fått prøvd trikset med å dytte den ennå (står i svak motbakke og den ene brensa henger litt, så den er seig nok å dytte uten at den er i gir..)

Men om jeg ikke husker feil så burde det gå ann å rotere det største hjulet på bildet her mens bilen er i fri? Den sitter bom fast hos meg nå i hvert fall..


* 001.jpg (66.06 KB, 600x397 - vist 171 ganger.)
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 29, 2012, 11:52:16 am »

Prøv også å turne reimhjulet mens noen trykker inn klutsjen din. Bare så du ikke river ned motoren din for overhaling. Også er det girkassa som er skjært  Osteaktig
Loggført

Valnir
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #4 på: april 29, 2012, 12:37:47 pm »

Testet å dytte bilen mens den var i 3.gir --> Sitter bom fast.
Testet å holde clutchen inne mens jeg røsker i bolten neders på bildet --> Ingen rotasjon (annet enn at jeg kan løsne bolten).

Er det et endelig "bevis" på at det er girkasse som er løen? Ville ikke tro bruk av clutch ville overstyre fastkilte stempler, men nå har ikke jeg peiling på dette heller da.. Rekker tunge

Noen gode tips om hva neste skritt bør være?
« Siste redigering: april 29, 2012, 13:03:50 pm av Valnir » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 02, 2012, 23:16:18 pm »

Om du ikke kan rotere motoren med klutsjpedal nedtrampet..  er det motoren som er skjært.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!