N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« på: april 28, 2012, 23:22:02 pm » |
|
Prosjektet:Jeg kjøpte splittbussen til Rapidspeed for et par uker siden nå. Det er en 1967 modell militær splittbuss som har stått lagret på et jorde i masse år. Heldigvis har den holdt seg veldig bra. Her er et bilde av den når jeg hadde hentet den. Håper han lille tassen ikke er for stor når den er ferdig
IMG_1011a.jpg (143.94 KB. 706x530 - vist 703 ganger.) Tak, sidepanel, ramme, alt det elektriske og vinduer er bra, men det er rust i kanalene (det som er igjen nå) og motoren trenger en liten overhaling. Det er også litt rust noen steder i innerskjermene og litt overflaterust på gulvet baki samt nederste del av dørene. I tillegg er det litt arbeid på frontplaten, men mest småsveising, litt banking og sparkling (håper jeg). PlanenJeg tenkte jeg skulle først og fremst få fikset kanalene og motoren, slik at bilen kan godkjennes og registreres hos biltilsynet. Deretter skal jeg gå over bilen og få vekk resten av rusten, spesielt dørene kommer til å ta litt arbeid. Jeg kommer til å beholde den original til å starte med, men kommer nok til å senke den, sette på skivebremser og slenge inn en litt kraftigere motor etterhvert. Jeg skal forsøke å oppdatere tråden hver gang jeg har fått gjort litt, men har to barn og kone, så det blir nok noen pauser innimellom
|
|
« Siste redigering: mai 15, 2012, 11:30:22 am av N F »
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #1 på: april 28, 2012, 23:32:42 pm » |
|
Gratulerer med fint prosjekt, det er aldri feil med splittbuss
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Ruggen
|
|
« Svar #2 på: april 28, 2012, 23:42:06 pm » |
|
Fin start, bare litt arbe igjen nå da .......
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #3 på: april 29, 2012, 00:02:48 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: april 29, 2012, 00:29:35 am av T1c-67 »
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #4 på: april 29, 2012, 00:36:47 am » |
|
Fikk faktisk jobbet litt i det fine været i dag, startet på kanalen på venstre side (den på høyre side er allerede fjernet av rapidspeed ) Fant ut at jeg måtte ut med resten av platen nederst, var for mye rust innenfor. Kuttet først med vinkelsliperen og borret punktene, først bakerste del:
IMG_1169.JPG (145.82 KB. 716x603 - vist 491 ganger.) Så forreste del:
IMG_1170.JPG (149.73 KB. 735x551 - vist 471 ganger.) Så banket jeg det løs med skrutrekker og hammer:
IMG_1173.JPG (126.05 KB. 653x490 - vist 440 ganger.) Det var mye rust inni kanalen:
IMG_1172.JPG (143.06 KB. 653x490 - vist 459 ganger.) Så banket jeg løs resten av platen, lurer på om ikke jeg bare må skifte hele kanalen:
IMG_1174.JPG (142.19 KB. 647x486 - vist 410 ganger.) Her er bakerste del, enda dårligere enn foran:
IMG_1175.JPG (134.27 KB. 653x490 - vist 457 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sambabuss
Medlem
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten
|
|
« Svar #5 på: april 29, 2012, 06:52:31 am » |
|
Gratulerer som busseier!:-) liker også planen din om å få den godkjent med sterkere motor, senk & bremser.- Det er jo fullt mulig, noe vw-veterandeler hjalp meg med. Ønsker deg lykke til med '67'n!
|
|
|
Loggført
|
Samba `65 Ur-quattro `86 mod
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #6 på: april 29, 2012, 15:39:42 pm » |
|
Takk og takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
unge lovende
Seniormedlem
Innlegg: 271
Bosted: jessheim
|
|
« Svar #7 på: april 29, 2012, 20:48:19 pm » |
|
Gratulerer med buss ! Blir morro å følge med på noen i nærheten med samme sykdommen
|
|
|
Loggført
|
If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #8 på: mai 13, 2012, 17:08:09 pm » |
|
Fikk slipt og sveiset litt i går og i dag. Satte på kanalen på høyre side og litt blikk + slipte vekk masse rust i bagasjerommet samt fikset låsemekansimen til bakluka. Må si passformen på disse delene ikke er helt topp Brukte det som var igjen her til å lage en mal for bruk på motsatt side:
IMG_1192.JPG (135.07 KB. 653x490 - vist 432 ganger.) Her skal malen på:
IMG_1193.JPG (142.21 KB. 639x480 - vist 405 ganger.) Etter sliping:
IMG_1194.JPG (145.23 KB. 665x499 - vist 436 ganger.) Etter sveising (ikke helt ferdig men heftet på):
IMG_1202.JPG (122.92 KB. 816x612 - vist 451 ganger.) Kanalen:
IMG_1199.JPG (145.92 KB. 731x548 - vist 429 ganger.) Og baki før sliping:
IMG_1198.JPG (147.5 KB. 703x529 - vist 383 ganger.) baki etter sliping/maling med Brunox:
IMG_1203.JPG (147.73 KB. 745x559 - vist 488 ganger.) Sveiste også på en av utriggerne til ramma foran, men har ikke noe bilde av det. Jeg sveiste forresten ikke selv, kun noen av punktene på gulvplaten. Fikk hjelp av en kamerat til det Fint med venner som kan sveise.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
t2panel
Seniormedlem
Innlegg: 287
Bosted: Toten
|
|
« Svar #9 på: mai 14, 2012, 23:09:07 pm » |
|
Gratulerer med flott prosjekt:)
|
|
|
Loggført
|
Mine Nåværende biler: 1950 Vw Boble Splitt, Senket og 17" Porschehjul 1954 Vw Boble Oval, Senket og nylakkert 1961 Vw T2 Splitt, med Ragtop, Senket og breie stålfelger 1962 Vw T2 Splitt, med 1915 Motor, Senket og Porsche felger 1991 Vw Golf 2, 2 Dørs 2013 Vw Passat R-Line Exclusive Jeg kjører ikke gammel luftkjølt folkevogn fordi jeg må, men fordi jeg kan.. -----------GET LOW------------
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #10 på: mai 15, 2012, 11:29:41 am » |
|
Takk takk Jeg ser forresten at jeg trenger litt deler for å få den godkjent, fint hvis noen tar kontakt hvis de har noe liggende - dobbelport innsug til enkel gasser (til 1303 1600 motor) + pakninger - vinduslister til frontvinduene - trekk til setene foran - sommerdekk til orig felger med 14"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #11 på: juni 01, 2012, 20:03:27 pm » |
|
Har jobbet ca 6 dager med bilen, litt sånn innimellom. Har ikke hatt tilgang til sveiseapparat, så har fått pusset en del rust rundomkring, samt fabrikert blikk til de stedene det var for mye rust Skåret vekk rust bak:
IMG_1226.JPG (147.18 KB. 653x490 - vist 465 ganger.) Etter sandblåsing og sliping og lakkering med Brunox:
IMG_1243.JPG (121.43 KB. 653x490 - vist 444 ganger.) Så et før bilde der jeg har skåret vekk platen under batteriet:
IMG_1227.JPG (109.53 KB. 653x490 - vist 423 ganger.) Så etter sliping/sandblåsing og lakkering med Brunox:
IMG_1241.JPG (143.13 KB. 653x490 - vist 395 ganger.) Så stigtrinnet foran på høyre side:
IMG_1251.JPG (145.5 KB. 653x490 - vist 357 ganger.) Og etter fabrikkering av nye deler. Det fulgte med byttedel her, men jeg følte jeg kunne redde en del av det originale, så da går jeg for det (+ at det er moro å lage til nye deler da :
IMG_1253.JPG (146.12 KB. 653x490 - vist 424 ganger.) Så slipte jeg vekk overflate/gravrust på gulvet baki:
IMG_1270.JPG (136.32 KB. 653x490 - vist 390 ganger.) Og lakkerte med Brunox og etter på med en svart matt emaljelakk (hele gulvet ble lakkert ferdig etter dette bilde ble tatt):
IMG_1273.JPG (134.82 KB. 653x490 - vist 436 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #12 på: juni 01, 2012, 23:07:03 pm » |
|
Morro å se fremgangen din, kikka på denne bilen der den sto på lagring før du kjøpte den, skikkelig gromvogn med få mil på meteret
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
|
« Svar #13 på: juni 07, 2012, 23:47:05 pm » |
|
sukk....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #14 på: juni 28, 2012, 11:45:37 am » |
|
Litt dårlig på å oppdatere her gitt. Her er noen bilder fra gårsdagen. Har kjøpt meg sveiseapparat hos bilextra. Var litt spent på å teste det ut, men fungerte rimelig bra, men merker jo på resultatet at jeg er nybegynner
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #15 på: juni 28, 2012, 11:47:40 am » |
|
Før sparkling
(114.67 KB. 653x490 - vist 552 ganger.) Etter sparkling
(137.57 KB. 653x490 - vist 563 ganger.)
(140.68 KB. 653x490 - vist 577 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #16 på: juni 28, 2012, 13:25:14 pm » |
|
Spennende å følge med på tråden din Skal gjøre så å si samme jobben selv i vinter , bare på bay. Stå på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #17 på: juni 28, 2012, 13:53:57 pm » |
|
takker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
|
« Svar #18 på: juni 28, 2012, 22:51:13 pm » |
|
morro å se på, bra jobba
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
Ruggen
|
|
« Svar #19 på: juni 29, 2012, 06:03:57 am » |
|
Moro å se at denne snart er på veien, kjør på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sti
Seniormedlem
Innlegg: 360
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #20 på: juni 29, 2012, 23:04:51 pm » |
|
hva brukte du da du slipte baki?:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #21 på: juni 29, 2012, 23:26:44 pm » |
|
skal du ikkje punkte deg ferdig langs sveisesaumen før du sparklar noko som helst? vist ikkje so skapar du deg ei perfekt rustfelle.. ikkje so lurt og tips 2: fjern den svarte grunningen på sveisedelene heilt frå plata, den er ubrukelig og vil ødelegga for deg på sikt, når den slepper frå plata og tar med seg utvendig lakk i samme slengen
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #22 på: juli 01, 2012, 14:23:04 pm » |
|
Jeg slipte rust baki med vinkelsliper med overlappende sandpapir og sandblåser der jeg ikke kom til med vinkelsliperen. La en presenning under bilen når jeg brukte sandblåseren og silte restene med en av kjøkkensilene til kona, gjenbruk er supert :-). 50 liters kompressor med ett stempel fra proffpartner og sandblåsepistol fra biltema fungerte fint :-)
Tistlo skrev : « Svar #21 på: Juni 29, 2012, 23:26:44 » Sitat skal du ikkje punkte deg ferdig langs sveisesaumen før du sparklar noko som helst? vist ikkje so skapar du deg ei perfekt rustfelle.. ikkje so lurt og tips 2: fjern den svarte grunningen på sveisedelene heilt frå plata, den er ubrukelig og vil ødelegga for deg på sikt, når den slepper frå plata og tar med seg utvendig lakk i samme slengen.
Jeg hadde håpet at brunoxen skulle hindre rusten i sprekkene der jeg ikke fikk punktet det tett. Du har ikke trua? Den svarte grunninga, altså brunoxen, står det at skal brukes som grunning før lakking, hvorfor mener du at den kommer til å slippe? Har du dårlig erfaring med den? Jeg slipte den vekk der jeg skulle sveise, ellers fikk jeg ikke bra nok kontakt ved sveising.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #23 på: juli 01, 2012, 15:06:08 pm » |
|
Tistlo mente nok den svarte brenngrunninga på nye sveisedeler. Den er av dårlig kvalitet.. Man merker det ofte bare man pusser på den med slipepapir, at den er ganske seig.. Lykke til med prosjektet! Super bil du har fått deg!
|
|
« Siste redigering: oktober 20, 2013, 20:43:29 pm av Bj?rn »
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #24 på: juli 01, 2012, 18:52:42 pm » |
|
det tistlo mener med sveisinga, er at sveisen må være helt tett før du sparkler, ellers vil sparkelen trekke fuktighet fra baksia, og du har rust på nytt i løpet av relativt kort tid, det sørger vanlig luftfuktighet for. samme gjelder hvis du legger repdelen oppå den orginale og punkter gjennom, da får du i tillegg veldig skjelden rustbehandla mellom de to platen skikkelig, noe som igjen fører til rust pga luftfuktighet...
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #25 på: juli 01, 2012, 22:57:46 pm » |
|
Ah, skjønner. Får vel kutte opp litt igjen da...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #26 på: juli 01, 2012, 23:35:36 pm » |
|
ja heilsveising er tingen så du får da tett og slepper problem med fukt og rust seinare. eit anna tips med brunoxen er å matta den ned litt før du lakkar over med noko som helst, så sitt det mykje bedre forøvrig er da bedre å bruka vanlig epoxy grunning framfor brunox, dersom underlaget ikkje er rusta..ikkje att brunox fjerner rust heller men.. skal du ha sånn overlapp sveis, med fals so ville eg ivertfall ha brukt sveisegrunning imellom. reis på ein volvo forhandlar og kjøp ein 400ml boks med sveisegrunning til ca 400kr bruk på begge plater og når du sveiser vil den koke opp og danna ein tett forsegling i skjøyten og ergo ikkje luft, ergo ikkje rustfelle. men kant i kant sveising er uansett bedre
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #27 på: juli 02, 2012, 10:02:59 am » |
|
Jeg skjønner, tusen takk for tipset
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #28 på: juli 22, 2012, 13:16:35 pm » |
|
Har fått sveiset litt mer de siste dagene nå. Kuttet vekk rusten som var i kanalen på venstre side og sveiste på ny kanal:
IMG_1484.JPG (132.18 KB. 653x490 - vist 399 ganger.) Sveiste etterpå ny plate, kant i kant slik det er blitt foreslått her:
IMG_1486.JPG (127.23 KB. 653x490 - vist 440 ganger.) Til slutt slipte jeg ned, sparklet og lakket delene jeg har sveist + pusset ned og lakket støtfangerne:
IMG_1499.JPG (123.57 KB. 653x490 - vist 420 ganger.) Neste blir å starte på mansjetter bak og så motoren
|
|
« Siste redigering: juli 24, 2012, 07:41:59 am av N F »
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #29 på: juli 25, 2012, 08:38:10 am » |
|
Førerdøren var veldig rusten nederst på innsiden, så jeg kuttet vekk rusten og banket til en ny del og sveiset den på. Her er bilde etter sliping med vinkelsliper:
(139.95 KB. 751x564 - vist 489 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|