april 26, 2024, 19:45:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte komplett front apron inkl reservehjuls-brønn  (Lest 1692 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: mai 11, 2012, 14:10:43 pm »

Hei, jeg skal bytte fronten på bobla gunnet mye rust, og lurte på om noen vet av en grei insruksjonsvideo om dette?
Jeg har trålet Bug Me-videoene, og de tar ikke opp dette. Jeg vil være sikker på at fronten monteres 100% rett, så panser og skjermer ikke avslører noe slurv etter montering. =)
Planen er å måle opp, og kappe av fronten, med 0,5-1cm xtra leppe til utstansing
(slik at jeg kan tre ny front inn på leppa før punktsveising, istedet for vanlig "butt-welding" kant mot kant)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #1 på: mai 11, 2012, 14:18:56 pm »

Litt usikker på om "utstansing" er rette begrepet, men her er verktøyet som brukes.
Man regner 0,5-1cm xtra lengde på den ene delen som skal sveses, slik at man kan lage en fordypning som den andre delen kan legges på, slik at man kan punktsveise, istedet for å sveise plate mot plate. Litt tungvindt forklart, "doing it rookie-style" Blunker


* 15-169_l.jpg (19.1 KB, 600x253 - vist 96 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #2 på: mai 11, 2012, 14:35:52 pm »

Her er et bilde av delen jeg skal bytte. (bildet er ikke av min  bil, jeg har ikke kappet/målt opp fronten enda)


* IMG_1767-225x300.jpg (18.65 KB, 225x300 - vist 150 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #3 på: mai 11, 2012, 15:15:35 pm »

Det er vistnok ikke all verden til passform på den delen av disse frontdelene som går inn under tanken. Så hvis din bil ikke er dårlig så langt opp kan du med fordel legge skjøten lavere. Her ser du bilder av hvordan jeg løste det , side to i tråden..http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16776.30.html
Jeg satte på begge skjermene for å ha dem og sikte etter i bunnen .
« Siste redigering: mai 11, 2012, 15:25:07 pm av Gullik » Loggført

Seaside VW Klubb
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #4 på: mai 11, 2012, 15:28:33 pm »

Flotte greier! takk for hjelpen, regner med jeg kan korte ned på delen som skal sveises Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #5 på: mai 11, 2012, 15:31:36 pm »

Har faktisk tittet på bloggen din tidligere, og du har reparert flere områder som jeg skal reparere. tusen takk for hjelen, kommer med oppdatering underveis =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #6 på: mai 12, 2012, 22:13:47 pm »

bytta samma greia på min. er en del hikkemikk, men ordner seg om du er tålmodig.  sleit spesielt med passform/ retning på de stiverne tanken skal ligge på. endte med at jeg kappa de av og heller tilpassa de etter at resten var på plass.  bare ta deg god tid, så finner du ut av det   Glad
Loggført

tlf 90 11 98 33.
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #7 på: mai 13, 2012, 10:55:34 am »

Såpass, greit å vite =)
Takk fir tips, skal oppdatere med bilder når jeg har startet tilpassing =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: mai 13, 2012, 23:50:47 pm »

da besta tipset eg har er å ikkje bruka den delen du har bilde av, i ein del. massse som ikkje stemmer og masse tenking,modding og banning for å få ting til å stemma.
besta du gjer er å ta ein del i slengen, dvs: av med frontplata, byt eine støtfangarfestet, byt da andra støtfangarfestet, byt reservehjulsbrønnen, sett på (ny) frontplata til slutt.
bruk ein støtfangar undervegs til å lina opp fangarfesta(bruk vater)
og monter på plass skjerm og panser når du skal setta på frontplato. er den ny må du nok bearbeida lista til pakningen.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #9 på: mai 14, 2012, 10:56:34 am »

Urk, har kjøpt den delen, kan det være en fordel å borre ut sveisepunktene på den, og demontere den til 2 stk framspiss, en front apron og en hjulbrønn for så å montere disse enkeltvis?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mai 14, 2012, 15:14:26 pm »

ja da kan gjera ting lettare, men kan vel samtidig ta meir tid muligens. prøv å unngå å bruk plato framfor tanken. dvs den med spylarveske hyllo. den plato har svert dårlig kvalitet. men du klarar deg vel med berre brønnen, spissane og fronten?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #11 på: mai 15, 2012, 08:28:20 am »

Litt usikker, bilen ble flyttet fra en eier, til han jeg kjøpte den hos en vinter, på saltede veier, og etter det sto bilen ett års tid slik at saltet fikk trukket fint inn diverse plasser. Du kan se på bildene at mesteparten av reservehjus-brønnen er oppspist, men om plata mot tanken er i grei nok stand, skal jeg prøve å beholde den. Regner med tilpassingen blir lettere jo flere deler man kan beholde orginal. =)
Får lånt tig apparat snart, og en kompis som er sveiser, så da får vi sett mer nøye over hva som kan reddes av fronten =)

* PIC_0032cropped.jpg (68.22 KB. 543x367 - vist 118 ganger.)


* PIC_0014cropped.jpg (86.41 KB, 535x493 - vist 122 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #12 på: mai 15, 2012, 08:30:59 am »

Jeg hadde ikke noen av de  bildene som viste innsiden av brønnen på denne pc`en, men de områdene som er rustne på bildene ove er omtrent helt oppspist, ikkeno problem å dytte fingrene gjennom, og bunnen av brønnen er full av hull/sprekker =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #13 på: mai 18, 2012, 23:32:37 pm »

Jeg kjøpte samme del som deg hos Unneberg. Tok sats og kappet av hele frontstykket etter å ha målt meg frem littegrann slik at jeg hadde noen referansepunkter. Tok litt tid å tilpasse nytt stykke slik at fronten ikke ble for lang eller for kort. Det eneste som ikke ble 100% bra var ved den ene "bjelken" som tanken ligger nedpå, der skilte det ca 0,4 mm på dene ene siden, men så lenge resten passet fint skeit jeg i det. Punktet først noen punkter rundt om, kontrollmålte hele tiden, før jeg tilslutt sømmet det sammen. Passformen på mitt stykke var det ikke noe å si på, bortsett fra at jeg må modde skjermhullene noe etterpå. Så lenge avstanden fra gulv og opp til fester stemmer, og at avstanden fra veggen under tank frem til fester stemmer, skal det passe greit rundt om når topp og bunn skal pares igjen. Det beste er jo å la karosseriet stå på bunnen, da er du sikker på at du kommer riktig ut.
Du kan se min fremgangsmåte her, side 3 midt på ca.: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17937.0.html
« Siste redigering: mai 18, 2012, 23:36:06 pm av Ketil S. » Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #14 på: mai 19, 2012, 14:06:01 pm »

Råbra! Tusen hjertelig takk, ikkeno som litt gode tips underveis Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!