mars 29, 2024, 06:50:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan fjerne pinnbolter på WBX blokk?  (Lest 1491 ganger)
Vwwasser
Seniormedlem
****
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad



Vis profil
« på: mai 20, 2012, 00:02:15 am »

Skal prøve på et oxy-prosjekt, og skulle i den sammenheng ha av pinnboltene til toppene.. De satt vanvittig godt, og, jeg er redd for å bøye de (ødelegge strekk?)  Hæ Er det bare å dra til det det går, eller må det brukes varme? Hva gjør folk som kan dette?  Gliser
Loggført
rockfordkongen
Supermedlem
*****
Innlegg: 518
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mai 20, 2012, 07:34:06 am »

pleier bare sette to muttere mot hverandre på de gjengene som er toppen av pinnebolten! og stramme de godt mot hverandre så pleier det bare å være å løsne de med vanlig fastnøkkel! men om de sitter veldig godt ville jeg prøvd å varme de litt! evt noen små slag på toppen av bolten for å støkke de litt!
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 20, 2012, 11:28:50 am »

Skal prøve på et oxy-prosjekt, og skulle i den sammenheng ha av pinnboltene til toppene.. De satt vanvittig godt, og, jeg er redd for å bøye de (ødelegge strekk?)  Hæ Er det bare å dra til det det går, eller må det brukes varme? Hva gjør folk som kan dette?  Gliser

Du nevner strekk, kan disse brukes opp igjen da? Er det ikke greit å bytte til nye?
Loggført
Vwwasser
Seniormedlem
****
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad



Vis profil
« Svar #3 på: mai 20, 2012, 11:34:11 am »

Jeg nevnte strekk med spørsmålstegn, av den grunn at jeg nesten bøyde de da jeg holdt på.. Og usikker på om det da kan ødelegge boltene Glad Sånn ellers blir de vel ikke byttet når folk bygger wasser iallefall? Ser da ikke noen grunn til å bytte de her heller.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 20, 2012, 11:46:23 am »

OK, jeg spør fordi jeg også lurer Blunker
Det er jo ikke greit om gjengene ryker pga. strekkskade her, med alt du da vil få av problemer. Tenkte å bruke gjengeinnsatser + T1 sylindre når jeg en gang kommer så langt, slik det er beskrevet i flere gode OXY-tråder her på forumet, og da antok jeg at man brukte T1-boltsett også.
Loggført
Vwwasser
Seniormedlem
****
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad



Vis profil
« Svar #5 på: mai 20, 2012, 12:36:21 pm »

Hehe, ja, fint å spørre og sjekke på forumet, istedenfor å måtte skru opp igjen og om igjen ! Glad Ut ifra det jeg har sett, så virker det som du sier ja, at mange benytter nye fra T1.. De har vel mye man kan kappe av i endene og, så de kan justeres til valgt oppsett av syl/topper
« Siste redigering: mai 20, 2012, 12:38:31 pm av Vwwasser » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 20, 2012, 13:08:31 pm »

Uansett, de med rett svar kommer nok på banen her - lykke til!
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #7 på: mai 20, 2012, 16:22:54 pm »

Du trenger et (to) sett med T1 pinnbolter, og du må bruke noen som har langt gjengeparti da WBX blokka er breiere en T1 blokka.
Du må kappe av en god del av boltene serru... (Kommer selvsagt an på veiv og stake valget ditt)
Jeg brukte noen fra bugpack, og det er en pinnebolt som er ulik på T1 blokka, så om du skal ha alle nye trenger du egentlig to sett

Pinneboltene i WBX blokka sitter ofte noe vanvittig... slag i enden på bolten før du starter.. med den store hammeren! hjelper
Nytter ikke med noen små slag... Og varming er ofte nødvendig i tilegg.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #8 på: mai 21, 2012, 22:34:05 pm »

Ja, når disse først sitter godt så sitter dem sjikkelig godt. Har slåss med dem et par ganger. Endte opp på den ene blokka med at jeg grovkappa deler av vannkappa med vinkelkutteren, slik at jeg kom til nede ved rota på bolten med ei wisegrip-tang, samtidig som jeg hadde kontra to muttre oppe og dro til der med fasten. Varma godt og pøste på med krypolje, hamra og banna på, så kom dem alle sammen til slutt, men noen ble noe deformert, men om du skal bygge Oxy, så bruker du ikke wbx boltene uansett, normalt sett ihvertfall.

Litt bilder av det her, på svar nr. 11: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1562.0.html

Om du skal beholde wbx boltmønsteret, så er det enkleste å sette inn "case savers" til T1 blokk for 8mm pinnbolter, da disse har 10X1,5mm gjenger utvendig om jeg husker riktig, som igjen uansett er det samme som i wbx blokka. Da skrur du "cut to lenght" type T1 8mm pinnbolter rett inn, med gjengelåsing ala Loctite e.l. f.eks. Litt samme prinsippet som dem orginale wbx boltene, bare at dem er i ett stykke, og ca 7mm på midten.

Det er akkurat det som er så artig med Oxyboxer bygging, at der er så mange muligheter til en sikker vinner Glad
Prosjektrråd? Blunker

mvh Arild
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Vwwasser
Seniormedlem
****
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad



Vis profil
« Svar #9 på: mai 22, 2012, 15:53:54 pm »

Takker for alle tips, veldig bra ! Varme og slag virker til å være oppskrifta.. Skal prøves Blunker

Tror jeg går for type 4 sylindre. Veit 94mm passer, men vil ikke da 96 og passe? Er vel samme form utvendig, og vil da gi ca 2212 ccm. Blir vel kanskje en felles prosjekttråd på bil og motor etterhvert når det blir litt gang på det Glad
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #10 på: mai 23, 2012, 19:21:45 pm »

Takker for alle tips, veldig bra ! Varme og slag virker til å være oppskrifta.. Skal prøves Blunker

Tror jeg går for type 4 sylindre. Veit 94mm passer, men vil ikke da 96 og passe? Er vel samme form utvendig, og vil da gi ca 2212 ccm. Blir vel kanskje en felles prosjekttråd på bil og motor etterhvert når det blir litt gang på det Glad

94mm og 96mm "slip in" satsen til T4 motor har begge 100mm ytre diameter nede, og wbx blokka har 100mm "vinduer", så på akkurat det punktet er det bolt on.
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #11 på: mai 24, 2012, 15:05:23 pm »

T4 stempelet passer jo også på wbx staken....

Har ikke sett noen som har brukt T4 sylinder og samen med T1 topp/boltmønster..
Cylinder veggen på 94mm T1 cylinder er vel 3.55mm i "topp enden" så det skulle vel bli 2.55 med 96mm boring.
Til sammenligning har vel 88mm slip in cylinderen 2.9mm cylinder tykkelse, men da er en heller ikke helt ute ved bolthullene i toppen

Så da må det vel bli topper med WBX boltmønster, JPM topper, eller de Butzel har for salg...
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!