Reisende Mac
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
|
|
« på: mai 24, 2012, 21:57:30 pm » |
|
Jeg har en (angivelig) 1680cc motor og 1300 gearkasse(?) i beach buggyen min (66-modell). Starteren på denne er løen. Den drar alltid rundt, men når den er varm så 'slipper' den etter første gang motoren møter kompresjon. Det kan virke som om akslingen slurer inni bendixen og ikke klarer å dra med seg denne. Siden jeg anser det som viktig å ha en starter som funker, så trenger jeg altså en ny en. Jeg har hatt starteren ute, og den har en aksling som fortsetter et lite stykke ut av tannhjulet på bendix. Er det noen kloke hoder her inne som kan si meg noe om hvilken starter jeg skal ha til denne motoren? er det samme som til vanlig 1600cc? Kan altså denne brukes? : http://www.skruvat.no/Starter-P22145.aspx
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1 på: mai 24, 2012, 22:37:14 pm » |
|
hva slags girkasse er det? org 66?
og hva slags svinghjul? 6v eller 12v?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Reisende Mac
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
|
|
« Svar #2 på: mai 24, 2012, 23:16:12 pm » |
|
Skal se om jeg klarer å finne en gearkassekode. Antar at det er den originale 66 kassa, men vi vet jo alle hvordan det er med antagelser... Oj, er det forskjell på svinghjulene mellom 6V og 12V også? Bilen er jo 12V, så da regner jeg med 12V svinghjul. Men, dette kan jeg vel kanskje klare å finne ut av.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3 på: mai 24, 2012, 23:17:09 pm » |
|
om det er org kasse, så må den være slipt ut, og 12volt starter montert
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
vw-t1
Supermedlem
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand
|
|
« Svar #4 på: mai 25, 2012, 09:21:43 am » |
|
Husk også å bytt foringen til starter som sittes i kassa. Foringen til akseltappen på starter. Hvis den er slitt, sligrer ankeret til starter så det går i magneten. Følger med når du kjøper ny starter over disk.
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble 1200 65mod FERDIG. 07 Mercedes benz c-klasse 2013 Sachs Madass 50CC/72cc. 58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
|
|
|
Reisende Mac
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
|
|
« Svar #5 på: mai 28, 2012, 15:04:11 pm » |
|
Nå har jeg hatt ut starteren for å se litt. Jeg har også sett etter motor- og gearkassekoder. Det set ut til å være noe slik: Motorkode: 9 VW 211 101 102 D Gearkassekode: 36 113.301.103 C (Det står også noe slått inn under denne, som kan tolkes til: 376.437) edit: Jeg ser at det står "6V" på startersolenoiden. Bilen har 12V elektrisk anlegg, og 12V batteri.
|
|
« Siste redigering: mai 28, 2012, 15:24:52 pm av Reisende Mac »
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #6 på: mai 28, 2012, 18:30:50 pm » |
|
Tok noen mål på en 6V starter til venstre og en 12V starter til høyre. For å være sikker kan du måle diameteren på akselen og ca diameteren på tannhjulet ditt. Skal stå på selve starteren også om den er 6V eller 12V, men noen kan jo ha bygget den om en gang i tiden. Skal gå greit med en 6V starter i en 12V bil viss bare bilen er relativt lettstartet.
Edit: Og selvfølgelig må man være sikker på at svinghjulet også passer til starteren. 6v svinghjul er litt mindre i diameter.
|
|
« Siste redigering: mai 28, 2012, 19:05:30 pm av SveinT »
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Reisende Mac
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
|
|
« Svar #7 på: juni 08, 2012, 18:41:24 pm » |
|
Takker så mye! Nå har jeg tatt ut starteren igjen, og målene på aksling og tannhjul stemmer bra med 6V-starteren (ca12,5mm og ca29mm). Jeg har også stålbørstet starteren slik at jeg kan se nummeret på den, og der står det også tydlig 6V og 0,5hk, Delenummer Bosch 0001207001. Bilen har som tidligere nevnt 12V batteri, og 14V dynamo. Ett spørsmål til: Hvordan får man ut den gamle fòringa for å sette inn ny? Er jeg nødt til å ta ut motoren for å komme til?
|
|
« Siste redigering: juni 08, 2012, 20:03:56 pm av Reisende Mac »
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #8 på: juni 09, 2012, 10:51:56 am » |
|
Finnes spesial uttrekkere til dette formålet, men jeg har også bare brukt en gjengetapp med godt hell. Skru gjengetappen inn i den gamle foringen til den kommer i bunnen. Når den er helt inne fortsetter du å skru, og foringen vil presses ut, siden tappen butter i bunnen. På 6V foring er det vel 1/2" gjengetapp som er brukelig.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
bjornboble
Supermedlem
Innlegg: 871
Bosted: finsland
|
|
« Svar #9 på: juni 09, 2012, 15:24:28 pm » |
|
du er flink svein t
|
|
|
Loggført
|
agder vw klubb..
orginalt som er tingen..
|
|
|
|