april 28, 2024, 16:47:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 091 i buggy??  (Lest 1124 ganger)
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« på: mai 27, 2012, 15:38:45 pm »

Noen som har erfaring med å 091-kasse i buggy? Hvordan brukes det å gjøres med akslingen? benyttes bus-akslingen eller bobleakslingen?
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #1 på: mai 27, 2012, 17:27:44 pm »

Bobleaksel med buss indre knute.
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #2 på: mai 27, 2012, 18:02:46 pm »

Okay. Slik er det på min buggy, men demonterte akslingen pga kast i den og la merke til at drivknuten var sveist fast på akslingen. Er dette rett eller finnes det en annen løsning?
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #3 på: mai 27, 2012, 19:22:13 pm »

Sveising er vel ikke tingen, men regner med det er gjort siden bussknuten er noe bredere enn bobleknuten, og at ringsporet til låseringen ikke "kommer frem i lyset" når du trer på bussknuten. Det enkleste er å modifisere akslingen til å passe på bussknuten ved å dreie kanten noen millimeter. Hvor mye må du nesten måle deg frem til. Det er forøvrig flere som kjører uten låsering på den siden. Det går fint, da akselen ikke kan stikke av pga at den nesten er for lang i kombinasjon med busskasse, som er litt breiere enn boblekassen og bussknuten.

Låsering i begge ender er uansett å foretrekke.

mvh
Arild
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #4 på: mai 28, 2012, 09:20:37 am »

Takk for et meget godt og sinnsroende svar. Blunker Så da må jeg bare måle de akslingene jeg har og få tak i nye + drivledd og hjullager?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: mai 28, 2012, 09:48:01 am »

de akslene jeg har på Ghian er såkalte bus-in-bug, og er ca 25mm kortere enn standard. Mener jeg fikk de fra Sway-a-way. Jeg bruker de fordi jeg har smalnet inn IRS-armene, men de er visstnok laget for dette formålet
Loggført
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #6 på: mai 28, 2012, 09:51:03 am »

Jeg har prøvd å søkt litt rundt, men klarer ikke finne bobleakslinger med splines i begge ender. Har bare funnet akslinger med en flat del, som skal i girkassen.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mai 28, 2012, 09:55:17 am »

mulig jeg misforsto, men jeg trodde du mente IRS, altså drivknute i begge ender av akslingen, og da har som du sier ikke akselen noen flat ende, men splines i begge ender. sway-a-way akslingene har lengre splines enn originalt.

Her er en nyttig link:
http://www.swayaway.com/VW.php
Loggført
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #8 på: mai 28, 2012, 09:59:56 am »

Hmm, der kan det jo ligne på noe. Så dette er ikke akslinger jeg kan dra ut av en boble å bruke?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!