april 24, 2024, 23:33:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Advarsel! innkalt til teknisk kontroll pga mistanke om ulovlig ombygging og trim  (Lest 13763 ganger)
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« på: desember 10, 2007, 00:31:54 am »

Skumle mennesker på Biltilsynet har fått klørne i datamaskiner med internettilgang....

Sitat
Kom hjem idag og fant et lite hyggelig brev fra statens vegvesen i posten. stod noe sånt som dette i brevet kort fortalt.

"I henold til kilder og innhentet informasjon inkalles deres kjøretøy med kjennemerke xxxxxxx til teknisk kontroll på grunnlag av mistanke om ulovlig trimming og ommbygging.

blablabla kort frist blablabla begjæring om avskiltning blablabla.."

jeg har de siste årene lagt ut info og bilder rundt diverse ombyggning på bilen min på diverse internettforaer og er redd dette er grunnlaget for brevet jeg har mottat. dette stikker jo også noen store stokker i hjula mine med tanke på vinterens planer. noen som har noen tanker om hvordan jeg burde gå frem når jeg kontakter dem?

nisse

http://www.bilforumet.no/opplysningen/183241-advarsel-innkalt-teknisk-kontroll-pga-mistanke-ulovlig-ombygging-trimming.html
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: desember 10, 2007, 07:14:45 am »

Trodde ikke mistanker var god nok grunn for avskilting! men, men...

Det er vel kun ved en teknisk kontroll langs veien, eller ved annen fysisk tilstedeværelse de kan kreve en utvidet teknisk kontroll på en trafikkstasjon??

Men det er jo sant at Internet er blitt en arena for både det ene og det andre...
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #2 på: desember 10, 2007, 07:58:32 am »

Helt klart ergelig, men:

Det er flere her og på tuju som har gjennomført lovlige ombyggninger. Det koster sikkert litt mer. Men når alt kommer til alt, er Biltilsynet fagmyndighet. Det er en grunn til at de er der, nemlig for å gjøre veiene tryggere, samt at det ikke blir bråk med forsikringsselskapet om noe skulle skje.

Jeg ville tatt en aktiv holdning i forhold til problemet som har oppstått, og fått gjort jobben skikkelig, og ikke minst lovlig.

Uansett, lykke til! Det kan jo hende at dette ordner seg til det beste.
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #3 på: desember 10, 2007, 08:15:23 am »

Syns folk er rare iblandt. De gjør endringer på farkostene sine som de vet er underlagt regler for godkjenning, noe de gir faen i av diverse grunner. Også blir de overraska når de en dag blir tatt, og må på visning, evt. betale bot?

Hva er det for noe?
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 10, 2007, 08:39:10 am »

Enig med Fisk...erru med på leken får du tåle steken.. Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 10, 2007, 08:47:43 am »

En annen ting å merke seg er vel dette:

"Jeg har de siste årene lagt ut info og bilder rundt diverse ombyggning på bilen min på diverse internettforaer og er redd dette er grunnlaget for brevet jeg har mottat".

Folk på biltilsynet kan da lese - så jeg skjønner ikke at han er så overrasket....
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 10, 2007, 09:33:27 am »

Hvorfor ikke gjøre ombyggningen skikkelig med en gang og få alt ombyggning godkjent i vognkortet?

Ja det er noe dyrere, men har du råd til senarioet under?

Du kjører inn i ræva på bilen foran og fører av denne får nakkesleng og begge biler stor skade.
Forsikringen dekker intet da ombyggningen ikke var godkjent og du må dekke 100.000 i skade på hver bil.
I tillegg får føreren av den andre bilen 2.000.000 i erstatning som du må dekke av egen lomme.

Hvis du synes at det er værd å risikere 2.2 millioner på å spare på ombygningen så lykke til.

Det som ikke godkjenner ombygningen vet som regel ikke hva de gambler med.

Hvordan man går frem når du kontakter dem?
IKKE prøv Valla-metoden.
Legg deg langflat og hør etter og "godta" de de har å forkynne vis du vil ha skilter på bilen i fremtiden


Hva som gjør at bilen ikke er/kan bli godkjent?
« Siste redigering: desember 10, 2007, 09:39:07 am av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 10, 2007, 10:52:33 am »

Kanskje vi skulle hatt en egen "hvordan bygge lovlig" tråd her?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: desember 10, 2007, 12:34:57 pm »

Jeg tror det kan være positivt hvis Biltilsynet er innom her og Tuju og leser en gang i mellom. Da vil de få forståelse for bilene våre og skjønne at luftkjøltfolket er fornuftige folk. Bare se på responsen på denne tråden i forhold til reaksjonene på bilforumet.

Det er endel hårete ombygginger som er blitt stoppet etter at planene er postet på forumet - planer som på bilforumet kanskje ville blitt heiet frem uten motforestillinger. Og det tror jeg skyldes at vi er heldige som har endel voksne brukere og ikke minst mange som er erfarne ombyggere med mye kompetanse blant annet fra drag-verdenen.
Loggført

1969 Militær-buss
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #9 på: desember 10, 2007, 12:54:53 pm »

En annen ting er at på foreks bilforumet så er det ofte snakk om hk antall som overstiger vekta på det vi kjører rundt i.

Personelig mener jeg at når du har tyna 75 hk ut av 1600n din er det uskyldig morro samt at det bidrar til at bilene kan følge trafikken på en normal og grei måte.

Kan være vi tenker litt lenger da vi sitter i en mye mer utsatt possisjon i våre biler uten airbag osv osv. Gud vet men jeg syntes vi virker fornuftige.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: desember 10, 2007, 13:35:29 pm »

Enig i at lovligheten og sikkerheten skal prioriteres!! Reagerer bare litt på framgangsmåten her. Rykter om at.... Er det ikke nok rykter i verden som det er, uten at offentlige etater skal benytte seg av det også??? Sjokkert
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #11 på: desember 10, 2007, 13:37:21 pm »

Jeg mener iallefall at når det rettes en så alvorlig anklage mot noen bør det forventes at det begrunnes på en skikkelig måte. "Kilder" og "innhentet informasjon" holder ikke. Forvaltningsloven sier at dersom man blir pålagt plikter skal grunnlaget for dette være klart og tydelig. Dette for at det skal være mulig å imøtegå beskyldningene på en skikkelig måte. Dette er rettssikkerhet i praksis.

Hadde det vært meg hadde jeg vært veldig tydelig på dette...

Lykke til iallefall.
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #12 på: desember 10, 2007, 13:46:09 pm »

Jah, storebror ser oss, dette er en av grunnene til at jeg ligger lavt i terrenget meg bilen min på nett etc. Jeg ville ha krevd en bedre grunn, enn mistanke om osv....
 stå på.
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 10, 2007, 14:02:41 pm »

Jeg mener iallefall at når det rettes en så alvorlig anklage mot noen bør det forventes at det begrunnes på en skikkelig måte. "Kilder" og "innhentet informasjon" holder ikke. Forvaltningsloven sier at dersom man blir pålagt plikter skal grunnlaget for dette være klart og tydelig. Dette for at det skal være mulig å imøtegå beskyldningene på en skikkelig måte. Dette er rettssikkerhet i praksis.

Hadde det vært meg hadde jeg vært veldig tydelig på dette...

Lykke til iallefall.

Skjønner egentlig ikke at biltilsynet gidder å skrive noen grunn i det hele tatt til en full teknisk kontroll. De har da myndighet til å kalle inn en hvilken som helst bil til full kontroll når som helst.

Har selv opplevd å bli innkalt til kontroll siden jeg ikke hadde skilt forran, og da var det rett og slett "feil person" som hadde sett bilen min
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 10, 2007, 14:07:09 pm »

Jeg skjønner ikke problemet i det hele tatt. Bygger du ulovlig og er klar over det må du regne med å få problemer.
Myndighetene forholder seg til vedtatte lover og regler. Når du skal vise bilen din er det opp til deg å dokumentere alt du har foretatt deg.

Lett for meg å si som bare kjører originalbiler med det originale verktøyet i en liten mappe eller Hazet-boks Blunker
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #15 på: desember 10, 2007, 16:42:38 pm »

Jeg mener iallefall at når det rettes en så alvorlig anklage mot noen bør det forventes at det begrunnes på en skikkelig måte. "Kilder" og "innhentet informasjon" holder ikke.

Jeg synes det ærlig talt blir for dumt å kritisere Biltilsynet for å basere sine mistanker på kilder og innhentet informasjon. Er det bedre at tilsynets mistanker er basert på tilfeldigheter og summariske anklager? Eller trynefaktor?

For meg virker det som Biltilsynet gjør akkurat den jobben de burde, og ut fra hva fyren på bilforumet skriver, så høres det ut som om de har truffet blink. Greit å være uenig i lovene og reglene som finnes for trimming/ombygging, men for Biltilsynet som er satt til å sikre at lover og regler blir fulgt, er det da bare bra at de kaller inn folk som har gjort "diverse ombygginger" på bilen sin.
Loggført

1969 Militær-buss
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: desember 10, 2007, 17:40:41 pm »

Dette er uansett mening, en meget sunn diskusjon for oss som har bil som hobby. Vi vil innad i klubber og gjenger ha fine og noen ganger raske biler, og mange er i tillegg opptatt av sikkerhet og regler. Men vi har også et rykte utad å ta vare på eller forbedre. Dette gjelder alle uansett hvilket bilmerke man er tilknyttet. Jeg har vært på flere Street Legal-stevner, og kan med stor sikkerhet si at flere av bilene ikke holder mål innenfor lovverk og noen ganger sikkerhet. Men slik er det nå med den hobbyen vi dyrker.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #17 på: desember 10, 2007, 19:05:03 pm »

nå har jeg ventet i over to år på en tilbakemelding for å gjøre det lovlig igjennom rett instans. Har ikke hatt tid til å få ferdig bilen så det har ikke hastet så veldig, men nå begynner jeg å lure på om jeg må sende en klage. Sendte et brev den 9. nov 2005 og fikk svar i mars 06 med bekreftelse om mottat søknad og at det kunne ta noe tid før saken er ferdig behandlet. Har i denne tiden sendt dokumentasjon etter en samtale pr tlf og sendt flere emails til saksbehandler i en høflig tone for å høre hvordan saken ligger an, om de trenger mer info o.sv uten et eneste svar værken pr brev eller email. Jeg har lesebekreftlese på alle mails som er sendt.  Dette er ikke snakk om store ombygginger heller i grunnen.  kortfattet: bytte rammehode foran for å sette på baljoint puma på gammel bil, bygge om til irs bak (har dokumantasjon fra møller på dette)  kercher 160hk bremsesett med tuv , og wbx motor. dette i en 63' t-1.   enkel sak som burde være enkel å vurdere og godkjenne. har papirer på alt som skal gjøres.   hurra for å gjøre det riktig. :-)
Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #18 på: desember 10, 2007, 19:15:02 pm »

Tråden laget jeg for å opplyse om at det dessverre kan straffe seg å dele informasjon om bilen sin med andre entusiaster, da forumet ligger åpent for alle og enhver,- inkl. Biltilsynet. Og jada det sikkert folk her som har gjort ditt og datt med bilene sine som hadde fått Biltilsynet til å heve øyenbrynene. Hvis ikke måtte vi vært originalfantaster hele gjengen.

Men heldigvis er det slik at han som ble tatt:
A) Postet aktiv på Bilforumet, et forum med veldig mange besøkende
B) Var et ekstremt tilfelle (ulovlig ombygging med mye hester).
C) ...og ble gjort et eksempel ut av?


Men det kan altså være lurt å vurdere å ikke poste "se hva jeg gjør med bilen min, dette får jeg nok ALDRI godkjent. fy så rått 0-100 på 6 sekunder, haha" og deretter legge ved bilder med synlig skiltnummer.... Blunker Det samme gjelder i forhold til tjuvpakk, da reg.nr dessverre er offentlig informasjon i Norge.
« Siste redigering: desember 10, 2007, 19:17:05 pm av Harald L » Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: desember 10, 2007, 19:36:43 pm »

Jeg skjønner ikke problemet i det hele tatt. Bygger du ulovlig og er klar over det må du regne med å få problemer.
Myndighetene forholder seg til vedtatte lover og regler. Når du skal vise bilen din er det opp til deg å dokumentere alt du har foretatt deg.

Lett for meg å si som bare kjører originalbiler med det originale verktøyet i en liten mappe eller Hazet-boks Blunker

I tillegg er det jo gode årsaker til at lover og regler er utformet slik som de er.
Alle vet at det er farlig å kjøre rundt med kappa fjærer og bremser som ikke virker, likevel er det en masse folk som insisterer på å gjøre nettopp det.
Jeg synes det er fint at slike ting følges opp.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #20 på: desember 11, 2007, 01:54:52 am »

Det samme gjelder i forhold til tjuvpakk, da reg.nr dessverre er offentlig informasjon i Norge.

Akkurat det er jeg også mer bekymra for, med tanke på at hvem som helst kan søke opp navn, og deretter adresse om de får tak i reg.nr ditt.
La oss si at du har en meget pen Sambabuss stående, akkurat gjort klar for sesongen, også legger du ut bilde for å "skryte" litt, men glemmer å sensurere skiltet... Et par dager etterpå er bussen borte, fordi noen fant ut hvor den stod og ikke ville betale for å få henda på den.

Det må være toppen av sure opplevelser!
Så pass på identiteten deres på nettet også, alle sammen! Sint
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 11, 2007, 06:41:34 am »

Det samme gjelder i forhold til tjuvpakk, da reg.nr dessverre er offentlig informasjon i Norge.

Akkurat det er jeg også mer bekymra for, med tanke på at hvem som helst kan søke opp navn, og deretter adresse om de får tak i reg.nr ditt.
La oss si at du har en meget pen Sambabuss stående, akkurat gjort klar for sesongen, også legger du ut bilde for å "skryte" litt, men glemmer å sensurere skiltet... Et par dager etterpå er bussen borte, fordi noen fant ut hvor den stod og ikke ville betale for å få henda på den.

Det må være toppen av sure opplevelser!
Så pass på identiteten deres på nettet også, alle sammen! Sint

Hva med å sperre "Prosjektdelen" av forumet slik at kun registrerte medlemmer får sett denne? Antar at ikke det er noe problem rent teknisk.
Volkswagen Audi-Club forumet ble låst ned på denne måten etter at forumet ble brukt av kjeltringer som beskrevet over.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #22 på: desember 11, 2007, 09:22:59 am »

Jeg har hatt besøk i min garasje av noen som ikke skulle ha vært der, og hvordan de har funnet fram til bilene mine vet jeg ikke men det kan være en ide å enten sperre den delen av forumet ellers bør folk kanskje være flinke til å sladde regnr osv
Kjedelig når sånt skjer og veldig unødvendig om det kan unngås med enkle midler.
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 11, 2007, 10:03:49 am »

Rar diskusjon dette. Det må da være et poeng å kjøre lovlig på vegen?

Biler etter 1. januar 1960 er typegodkjent i Norge, dvs. at bilene etter denne dato er godkjent med en standard til teknisk utførelse. Bygger dere om bilene fra "originalbil" til "hva det nå måtte være" må dere vel regne med problemer dersom dere ikke får dette godkjent før skilting.

Sjøl vil jeg ikke kjøre noe annet enn originalbil. Det er best, tryggest og gir minst problemer over tid.

Jeg synes det bra at trafikkstasjonene følger rmed, tross alt dreier dette seg om ditt og mitt liv på vegen.

Kjør originalt, men puss gjerne bilene opp, lakk og stasj dem opp utvendig og innvendig. Men teknisk bør dere beholde dem originalt.

For øvrig kan dere vel kjøpe en 1950-taller? De er det ikke knyttet typegodkjenning til. Men de skal jo vær ei forskriftmessig/trafikksikker stand de også.
Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #24 på: desember 11, 2007, 12:32:00 pm »

Sjøl vil jeg ikke kjøre noe annet enn originalbil. Det er best, tryggest og gir minst problemer over tid.
----
Kjør originalt, men puss gjerne bilene opp, lakk og stasj dem opp utvendig og innvendig. Men teknisk bør dere beholde dem originalt.

Nåja, jeg vil nå påstå at det å bytte ut trommelbremser med noen ventilerte skiver gir deg en tryggere bil, mindre problemer og en bedre bil å kjøre. Men også en slik ombygging vil medføre at noen får ønske om å se den bilen på full teknisk kontroll...

Men forøvrig ser jeg nå ikke helt problemet, skal man gjøre ting etter boka, så skal også bilen godkjennes med endringene som er gjort...
Loggført

---
Mvh Rabben
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 11, 2007, 20:57:46 pm »

Kva som er tryggest kan nok diskuteres........MEN ein jevn dialog med biltilsynet/importør om alt du gjer under ei evt ombygging er nok vil eg tru det beste.Då har du alt rett til ei kvar tid.Eg veit ikkje om eg skal sei det er enklere men eg trur mange i biltilsynet er intressert i kva som skjer imed bilene som ruller på den norske landevei.Mange liker å hjelpe til med slike ting oxo viss ein går den veien,ikkje komme i etterkant du har smelt bilen din igjennom storvinduet på kjøpeseneret da du skulle "dra ein brei" for du 2 flotte på hjørnet.........GladGlad
Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #26 på: desember 11, 2007, 23:08:24 pm »

Kjør originalt, men puss gjerne bilene opp, lakk og stasj dem opp utvendig og innvendig. Men teknisk bør dere beholde dem originalt.

Hvordan i huleste skal du da få en "look" lovlig?
Hva hadde en cal-looker vært uten stuket??
Hva hadde resto- eller ratlook vært uten mye senking??
Og hva med felg og dekk? Breie bak og smalere forran? Glem det. Sint
Hjul og senking gjør så og si HELE looket på en bil.
En looker hadde sett tragisk ut uten disse modifikasjonene.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #27 på: desember 12, 2007, 00:34:28 am »

Jeg skjønner ikke problemet. Har noen gang bygd om selv. Har diskutert, tatt med problemet til biltilsynet. Har fått gode råd og hjelp med veiledning. Er nøye med å bruke samme kontaktperson frem til godkjenning, om det går. Var u-enig en gang og anket til dep. og fikk medhold. Det var greit og ingen var sure av den grunn. Som fotgjenger og trafikant foretrekker jeg godkjente kjøretøyer i omgivelsene.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 12, 2007, 17:44:13 pm »

Kjør originalt, men puss gjerne bilene opp, lakk og stasj dem opp utvendig og innvendig. Men teknisk bør dere beholde dem originalt.

Hvordan i huleste skal du da få en "look" lovlig?
Hva hadde en cal-looker vært uten stuket??
Hva hadde resto- eller ratlook vært uten mye senking??
Og hva med felg og dekk? Breie bak og smalere forran? Glem det. Sint
Hjul og senking gjør så og si HELE looket på en bil.
En looker hadde sett tragisk ut uten disse modifikasjonene.

Nå er det vel kanskje en GRUNN til at tilsynet ikke godkjenner en bil med ballongdekk bak og sykkeldekk foran (eller nødhjul). Og med super senket foran og høy i rompa... Er vel kanskje for at dette faktisk ikke er helt bra å kjøre rundt med. Har selv hatt ei boble med pendelaksler bak som kun var senket med puma foran, og den synes nå jeg var helt jævlig å kjøre med... Etter den ble senket bak ble den mye bedre å kjøre..

Som jeg har skrevet på tuju noen ganger før, så er det jo helt utrolig at folk faktisk bruker tid og penger på å få en bil med DÅRLIGERE kjøre-egenskaper...  Hæ  De fleste andre bil-miljøer bruker tid og penger på å få en bil med BEDRE kjøre-egenskaper...  Blunker 
Og det å betale i dyre dommer for diagonal-dekk kanskje samtidig som du har putta innen en hvesende 2,3 liter er jo HELT på trynet spør du meg..

Det er ikke verre enn å få tak i et sett med ventilerte skiver med godkjenning-papirer og eventuellt forbedret understell og du er på bølgelengde med tilsynet med en gang..  Øyerulling

Mulig jeg høres ut som en far her, men i mitt tilfelle så ble det bremser FØR motor...  Tenk deg en situasjon der du kjører en til invalid og du har en 200 hk motor med trommelbremser rundt om..., mulig det vanker et krav fra forsikrings-selskapet da ja...

Dessuten er jo ingenting mer moro enn å komme på tilsynet med alle papirene i orden  Gliser  I hvertfall hvis du fortsatt har en sliten 1600 og har heftige bremser  Osteaktig

Min erfaring er at det lønner seg å snakke med folka på tilsynet ved en eventuell ombygging og få deres mening/krav på veien.... Da får du fort inntrykk av at folkene på tilsynet ikke er så ille alikevel..  Øyerulling 

En behøver ikke være Einstein for å skjønne at en boble med pendelaksler,diagonaldekk,trommel-bremser  og med en 200 hk motoer er livsfarlig..  Blunker
« Siste redigering: desember 12, 2007, 18:17:31 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!