mars 28, 2024, 23:50:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: How-to: Full flow  (Lest 56443 ganger)
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« på: mai 12, 2008, 08:07:34 am »

Denne kan være nyttig.

Drilling, Tapping, & Full-Flow Filter Tech
 

(7/24/2002) - Drilling & tapping ALL the oil galleries in the VW engine case is something that EVERYONE should do when putting together an engine!  Its a relatively simple process: Just pull out the stock aluminum plugs, drill, run a tap into the hole, and plug!  Pulling all the gallery plugs on a case enables you to THOROUGHLY clean every crevice.  Soaking and blowing out with compressed air just DOESN'T CUT IT!  Some of the galleries are over-drilled and have 'corners' - so even when you air them out, there is still a bunch of 'junk' in them.  This 'junk' eventually makes it through the oiling system and contaminates bearings, etc.   If you are going to the trouble of building (re-building) an engine, might as well spend a little extra time getting it perfect.  And while you are drilling and tapping, it doesn't take much more to add a full flow oil filter to the system.  The stock VW engine only has that mesh screen "filter" which only gets the large chunks (and by that time your engine is probably toast anyway).  By removing the TINY particles from the oil, you can extend bearing & engine life by an incredible amount!  By reading the rest of this article, you will acquire all the info you need to drill, tap, and install a full flow filter to your engine case.

So what all do I need?  You will need 4 sizes of NPT taps: 1/16"NPT, 1/8"NPT, 1/4"NPT, and 3/8"NPT.  You will also need four 1/16" plugs, one 1/8" plug, four 1/4" plugs, and two 3/8" plugs.  You will obviously need a drill, some handles for the taps (in a couple cases you will have to use a wrench), some loctite, a drift, & a slide hammer.  The loctite you should be able to find at any "car" place (pep-boys, checker, etc).  You can find the slide hammer and drift at most any hardware store in the tools section.

A note about NPT Taps:  It has come to my attention that some of the smaller taps are hard to find for some people (especially the 1/16" NPT).  I am able to get all my taps locally, but for those of you who cant, you should be able to find all the taps you need online at:  McMaster-Carr and E-Taps (e-mail them if you cant find them listed!).

A note about NPT Pipe Plugs:  They will come in two flavors - Aluminum and Steel.  There are benefits and downsides to both.  Aluminum plugs are harder to find, and cost more, but tend to leak less than steel (IF they leak) because the expansion rate between the Al plug and the case is very close.  Steel has a much different expansion rate, therefore more of a tendency to leak.  The downside to Al plugs comes when you need to remove them - With them in tight (and with loctite) I have heard the Allen head tends to strip!  However, I think that if you are careful and use a little heat (torch) you should be able to get them out.  I went with aluminum because I don't want ANY leaks!  You should be able to find the pipe plugs at almost any high-performance engine shop, or online at Summit Racing.



What do I do first?  First you will need to know WHICH plugs to pull!

On the pulley end of the case, there are 4 plugs (circled in red below): The tiny 6.25mm plug, the pair of 14mm plugs, and the 12mm plug.



On the side of the case there is one 6.25mm plug (circled in red below):



On the top of the case (near where the oil pressure sensor is) there is one 12mm plug (outlined in red below):



On the flywheel end of the case, there are 4 plugs to pull (outlined in red): two 6.25mm plugs, one 14mm plug, and one 9mm plug.



Now that you know which plugs to pull, you need to know HOW to pull them.

The first thing you need to do is centerpunch the hole:



Then you need to drill into the plug (1/8" bit should work)



Then you find the appropriate size sheet metal screw and thread it in.  Then attach to your slide hammer and get the plug out!



SUCCESS:



Here are what all the plugs look like:



Now you need to prepare for plugging the holes - in order to do that you need to drill and tap them.  When plugging the SMALL holes (where the 6.25mm plug went) I found it is NOT  necessary to drill first (at least on my NEW Brazilian case), just tap it!  A few of the others may not need to be drilled also. 

A note about tapered reamers:  Technically to "correctly" tap a tapered hole, it needs to be reamed with a tapered reamer.  A tapered reamer works similarly to a tap, but instead of cutting threads, it cuts material (like a drill-bit only at an angle) - they look kind of like long tapered spikes (I will upload a pic here soon hopefully).  It basically turns a standard hole into a tapered hole.  In some instances this is necessary in order to use a tapered tap (otherwise its VERY hard to tap the hole, and you can end up breaking off the tap, and/or cracking whatever you are tapping).  I have found it to be quite a hassle to do on aircooled engine blocks, and I was successful WITHOUT using a tapered reamer.  Its a nice thing to have, but not absolutely necessary in this situation IMO.  Tapered reamers can also be fairly hard to find (try the sites listed above).

When drilling/tapping the case, you need to be careful NOT to damage anything - this means MAKE SURE the oil relief pistons are OUT, make sure the drillbit/tap is straight (or pretty close), and don't put a HUGE plug in a small hole.  The 1/16" plugs go where the 6.25mm plugs were, the 1/8" plug goes where the 9mm plug was, the 1/4" plugs go where the 12mm plugs were, and the 3/8" plugs goes where the 14mm plugs were.  NOTE: There will be one hole you WONT plug on the front of the case (See pic below to see exactly which one it is!) - this is where the fitting for the full flow filter return will go!!!!

And another thing: GO SLOW - cut a couple threads, then test fit the plug!  You will want the plug to be flush with the case when its tight.

With the case drilled, and tapped it should look something like this (we are not done yet though!):







The next thing you will need to do is modify the case and pump for the full flow filter system.  To do this you must block the outlet at the case AND pump (using 1/4" plugs).

On my schadek blueprinted pump, I found that the tap had to go as far as it could go before the plug would fit perfectly.



You want the plug to be just slightly recessed (since the pump is a machined fit in the case) - don't forget to debur the hole!



You also need to make sure the plug doesn't go too far into the pump.



When tapping the case, start it as straight as you can get it, because you will have to use a wrench to cut the threads (the handle for taps wont fit at this angle).



Then plug it keeping in mind that it needs to be just slightly recessed.



WARNING, use articles at own risk!  Please, DO NOT blame me for anything wrong in the articles.  I am not responsible for any damage to your vehicle, nor am I responsible for any bodily harm incurred as a result of using these articles.  Use these articles as references only, ALWAYS try to be as safe as possible when working on your vehicle!  Respect your car, and it will respect you!
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 12, 2008, 08:11:55 am »

men hva er størrelsen på gjengetappene i millimeter??? finnes det et konverteringsverktøy som fikser dette?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #2 på: mai 12, 2008, 08:31:20 am »

http://www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html   info er hentet fra denna siden
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 12, 2008, 08:35:22 am »

ser dei bruke npt gjenger.det er vel mykje brukt i statene men ikkje so mykje her til lands.det er vel å oppdrive på verksted rundtom håper eg
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #4 på: mai 12, 2008, 10:30:34 am »

jeg har bare brukt NPT gjenger,har i grunnen fungert greit, men gjenge tappene kostet noen kr da,men di holder til mange motorer igjen  Gliser
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 12, 2008, 23:35:48 pm »

Har samlet litt mål vedr. dette i tråden min på VWACB-fomumet:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=68.30
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #6 på: mai 13, 2008, 15:00:56 pm »

når det gjelder oli gallery plugger og fittings selger Rallybugs dette i norge til billig penge:

« Siste redigering: oktober 23, 2010, 09:18:52 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #7 på: mai 19, 2008, 23:10:33 pm »

Hejs,

Säkert ingen som skulle göra det men jag skriver detta i alla fall
(I fall det finns flera svenskar på detta forum  Gliser   ..)

Det är så klart en grund till att man använder NPT gänga.
NPT är förkortning av "National Pipe Taper " där Taper betyder Konisk (kon).
Denna gänga är speciellt framtagen för att hålla tätt vid tryck.

Så ...  Använd inte Metrisk gänga och plugg då kan du få ptoblem.

Jag kanske oxå skall skriva att, enligt regelverket för "NPT" och "BSP" ( British Standard Pipe ) så skall man gänga upp på nytt efter att gängan har använt en gång. (Vart åtdragen till moment.)

/N.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 20, 2008, 22:05:40 pm »

Pluggene er ute untatt den på siden mellom syl 3-4 for den har jeg ikke..MEN..jeg har hatt et uhell..



jeg tok ut litt for mye av den pluggen til høyre i bildet,misforsto størrelsen pga en "støpekant" litt utenfor selve pluggen så jeg tok ut en del mer enn selve diametern på pluggen.. så jeg har tenkt litt...

forslag 1: borre ut til en nærmeste NPT plugg størrelse .

forslag 2: bruke såkalt kjemisk metall guffe.men dette er siste utvei i såfall..

for sveising av as41 blokk av Magnesium er vel umulig ikke sant? om ikke kunne jeg ha fått tetta hullet forgodt og evt borra op riktig dimmensjon å gjenga opp.og plugget det..

Forslag???
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: mai 20, 2008, 22:31:12 pm »

Me har nett hatt om magnesium i kjemi-timane på skulen og då lerte me att magesium brenne !
Då fekk me prøva å halda ein streng med magnesium, med ei klypa og deretter tenna på med ein lighter... Det tok rett og slett fyr og vart eit fela lys, nesten som sveiselys...

Da eg prøver å sei er att magnesium er lettantennelig og brennbart så ved sveising vil det nok skje saker og ting, vist ikkje du bruker spesial utstyr...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #10 på: mai 20, 2008, 22:33:26 pm »

Pluggene er ute untatt den på siden mellom syl 3-4 for den har jeg ikke..MEN..jeg har hatt et uhell..



jeg tok ut litt for mye av den pluggen til høyre i bildet,misforsto størrelsen pga en "støpekant" litt utenfor selve pluggen så jeg tok ut en del mer enn selve diametern på pluggen.. så jeg har tenkt litt...

forslag 1: borre ut til en nærmeste NPT plugg størrelse .

forslag 2: bruke såkalt kjemisk metall guffe.men dette er siste utvei i såfall..

for sveising av as41 blokk av Magnesium er vel umulig ikke sant? om ikke kunne jeg ha fått tetta hullet forgodt og evt borra op riktig dimmensjon å gjenga opp.og plugget det..

Forslag???

forslag 1: borre ut til en nærmeste NPT plugg størrelse .
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 20, 2008, 22:41:24 pm »

ja det jeg helst vil å..har lest litt om disse blokkene..brenner bra ja..fint lys blir d å gitt:P
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 20, 2008, 23:54:54 pm »

Skal ikke være noe problem å bore dette opp til neste størrelse NPT. Det er imidlertid et annet problem når du tar ut denne pluggen, og det er at den dekker oljekanalen som smører lager nr. 4 - og dette skal ikke ha mye olje. Pluggen du trakk ut er trolig litt smalere lenger inne. Dette er fordi den skal delvis dekke kanalen som gir #4 olje. Får denne for mye "tyter" det ut olje rundt remskiven etter en stund.

Hadde lenket til dette temaet i tråden min nevnt over.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=277850&postdays=0&postorder=asc&start=0


* oilplug#4.jpg (67.71 KB, 744x1024 - vist 1246 ganger.)
Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 21, 2008, 10:14:07 am »

jess. du har nok rett i det..pluggen var litt smalere lengst inne,, vel da er vel eneste løsning å kaste blokka.jippi:P
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 21, 2008, 20:40:26 pm »

Det trenger du ikke.
Du kan bruke en ordinær 1/8 eller 1/4 NPT, gjenge opp og plugge denne her. Så gjenger du opp kanalen i #4s lagerbane, setter inn en 1/16 plug der, og borer denne opp for oljegjennomstrømming. Da har du ikke fullt oljetrøkk gjennom her, men struper tilførselen.

Tipper det er veldig mange som bare har borret opp dette plugghullet, satt i en vanlig plugg og har full oljestrøm til lagerbanen.
Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mai 22, 2008, 04:45:29 am »

jeg trur jeg må la proffe få ta jobben å begynne gjenginga,,tørr ikke å røre olje galleriene igjen jeg etter dette.så hvis noen melder seg her så skal du få en slant for jobben..
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: juli 03, 2008, 19:56:51 pm »

Har noen funnet noen gode rengjøringsbørster for dette? Kikket på noen til våpen, men tar gjerne noen tips
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: juli 03, 2008, 20:05:51 pm »

Moroso lager børster som selges på Summitracing.com... helt nydelige til denne bruken.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: juli 03, 2008, 21:09:21 pm »

Tusen takk for tipset!

http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=700+115+%2D111595&D=%2D111595

Her er linken med de 3 typene de hadde. Moroso øverst.


I Norge:
http://www.sverrekahrsracing.no/Butikk/priseks/moroso/Morosox.htm
 MO61820             MOROSO Engine Brush Kit             370,96      

Gasolin:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=87

Annet utvalg, halv pris. Dimensjonsmessig er de vel greie?

Noen som vet hvordan Summit er på frakt? Gjerne PM så slipper man å kludre til tråden

« Siste redigering: juli 03, 2008, 21:17:02 pm av JTWE » Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 10, 2008, 21:57:47 pm »

Her er det nok jeg som ikke har gjort leksa mi, men jeg forstår at han bytter ut de gamle pluggene - og da er spm:
De gamle pluggene er som en dyse med fast størrelse - og det han gjør er å åpne for "full flow" ved å sette inn en "større" dyse?

- Slik som på en 2takt motor f.eks.?
- Hvordan kommer dere til inni motoren så dere vet når det er "full flow"/"flush" inni blokka?
Loggført

... it's an adiction ... 
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 28, 2008, 10:38:55 am »

her står det fortsatt stille, men jeg har en type1 AD blokk ligganes..kan jeg ta ene halvdelen der og sette sammen med min høyre AS41 halvdel?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 29, 2008, 17:15:53 pm »

her står det fortsatt stille, men jeg har en type1 AD blokk ligganes..kan jeg ta ene halvdelen der og sette sammen med min høyre AS41 halvdel?


Skal vel ikke gjøres det nei...
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 13, 2008, 20:45:18 pm »

NPT verktøy!!!

http://www.engineering-supplies.com/subcat.asp?id=275&gclid=CKvWpbCtvpcCFU4e3godBjBSSA
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 13, 2008, 23:46:44 pm »

Jeg har kjøpt en del gjengeverktøy herfra:

http://www.chronos.ltd.uk/

Mye bra, og billig.
Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 15, 2008, 20:08:39 pm »

Skal ikke være noe problem å bore dette opp til neste størrelse NPT. Det er imidlertid et annet problem når du tar ut denne pluggen, og det er at den dekker oljekanalen som smører lager nr. 4 - og dette skal ikke ha mye olje. Pluggen du trakk ut er trolig litt smalere lenger inne. Dette er fordi den skal delvis dekke kanalen som gir #4 olje. Får denne for mye "tyter" det ut olje rundt remskiven etter en stund.

Hadde lenket til dette temaet i tråden min nevnt over.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=277850&postdays=0&postorder=asc&start=0

men ang dette . at lager nr 4 ikke skal ha så  mye olje. hvordan gjør folk det som bygger om til fullflow det da? slik du beskriver her i tråden? eller dropper dem det. Og ang en anna ting ..når man plugger att hullet til pumpa . hvor tar pumpa olje fra da? returen fra ekstrene filteret/kjøler er jo inn i det hullet som ikke skal plugges igjen,, tar man utmatinga via oljepumpelokket? 
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 30, 2008, 10:45:44 am »

Skal ikke være noe problem å bore dette opp til neste størrelse NPT. Det er imidlertid et annet problem når du tar ut denne pluggen, og det er at den dekker oljekanalen som smører lager nr. 4 - og dette skal ikke ha mye olje. Pluggen du trakk ut er trolig litt smalere lenger inne. Dette er fordi den skal delvis dekke kanalen som gir #4 olje. Får denne for mye "tyter" det ut olje rundt remskiven etter en stund.

Hadde lenket til dette temaet i tråden min nevnt over.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=277850&postdays=0&postorder=asc&start=0

Siden jeg har erfaring med tyting av olje rundt reimhjulet, er det tydelig at det å bytte ut denne pluggen med en skrudd plugg er ille dumt...
Særdeles slitsomt når det drypper olje ned på grenrøret titt og ofte  Tvilende
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 31, 2008, 01:59:42 am »

okei..fikk en kjapp tanke her. hva om man sveiser på en alu-tapp på baksia av nevnte plugg som skal bremse ned olje strømmen til lagerskåla? da slipper man å måtte borre og gjenge det hullet under lageret..?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 09, 2010, 23:23:42 pm »

noen som kan fortelle meg hvilken av disse pluggene det er snakk om her slik at jeg kan la den være?
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: februar 10, 2010, 08:30:54 am »

Dette er den omdiskuterete pluggen :-)


* blokk front.jpg (26.51 KB, 302x393 - vist 1170 ganger.)
Loggført
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #29 på: mai 12, 2013, 12:41:40 pm »

bildene har forsvunnet? Sjokkert
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!