april 29, 2024, 01:56:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulyd i gearkasse, mulig lager på inngående aksel..?  (Lest 5359 ganger)
Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« på: juni 05, 2012, 11:27:07 am »

Jeg har plutselig fått en skikkelig lyd fra gearkassa. Den høres veldig godt når bilen er kald. Da er det ren kakling. Både med bilen i gear og i fri.
Når bilen har blitt varm forsvinner raklinga, men det høres en nærmest skrape-/subbeaktig lyd når jeg bremser på gearet.

Dette begynte veldig tidlig etter at jeg etterfylte olje på kassa pga lekkasje fra mansjett på v.s.   Jeg kunne ikke se antydning til spon i oljen som rant ut, og synkroniseringa har fungert som den skal.
Det var en Biltema-olje SAE 80W/90 på den, som jeg nå ser er en GL-5. Olja jeg etterfylte med er en SAE 80W/90 GL-4. Hva kan da ha skjedd, og holder det kanskje med å tappe oljen og fylle opp med GL-4?

Dette har jeg sjekket: Utløserlager, byttet i fjor. Slakk i stikkaksler (bittelittegrann inn/ut. ikke mer enn det alltid har vært tror jeg).

Edit: Mansjetten er skiftet. Ingen spon i oljen som rant ut.
« Siste redigering: juni 05, 2012, 14:06:22 pm av Zorteper » Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 05, 2012, 14:49:07 pm »

Er det fortsatt lyd med motoren i gang, stående stille. I gir, med klutsjpedal helt i bunn?

Isåfall ligger feilen i thruste lageret inne i svinghjulsbolten.

Inngående aksel inn i kassen skal kunne beveges. Da det er en simring som holder igjen sideveis. Med motoren i forsvinner denne slarken p.ga thrustelageret. Den skal ikke kunne dras ut og inn. Da er det noe feil inni der.

Om lyden blir borte i gir, stillestående med klutsjen inne er det et lager eller lignende som er gåent. Og på tide og bytte girkasse. Da en brukt kasse er billigere enn å åpne, feilsøke og bytte deler.
Loggført

Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 05, 2012, 20:03:24 pm »

Takk for det ja!
Jeg er enig at det absolutt høres ut som lagerslakk. Lyden er der uansett om clutchpedalen er i bunn eller ikke, som du sier. Da satser jeg på at det er thrustelageret.
Kim (Andersen VW56) var her istad og henta tilbake en bil og hørte på motoren. Han syntes det hørtes ut som svinghjulet. Da er det nærmest bekreftet.

Ut med motoren igjen!!  Glad
Loggført

Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 06, 2012, 10:54:45 am »

Oppfølgingspørsmål:
Går det greit å kjøre med dårlig thrustelager? Tenker bare på om jeg bør taue bilen eller om jeg kan kjøre den til jobben for å skifte bolten. Det er bare et par mil.
Loggført

Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #4 på: juni 06, 2012, 12:09:48 pm »

Siden du alt har kjørt såpass, vil jeg vel tro det går bra..men sunt er det ikke for inngående aksel til girkassa om det er thrustelageret i svinghjulsbolten som har gått føyka!
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 13, 2012, 11:02:57 am »

Jeg har endelig fått slept bilen til jobben, men har ikke fått tid til å ta ut motoren.

I mellomtiden har jeg søkt litt på nettet ang ulyder fra motor, og det høres veldig ut som løst svinghjul eller knekt veiv.
ref: http://www.ratwell.com/mirror/Muir/Muir.html

Det jeg ikke forstår er om det viser seg at det ikke er defekt thrustelager i svinghjulsbolt eller løst svinghjul, men knekt veiv, vil motoren da gå pent og rolig (tross taktfast ulyd som gir seg når motortemp stiger)? --- OJOJOJ.. Flyalarm i skrivende stund! ---

edit: typo
« Siste redigering: juni 13, 2012, 11:06:37 am av Zorteper » Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 13, 2012, 12:31:37 pm »

Ikke ta sorgene på forskudd. Selvdiagnosering etter googling kan gi mange falske bekymringer.

Bruk tiden på å ta ut motoren isteden for å lese om andres problemer på internett  Gliser
Loggført

Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 13, 2012, 12:52:02 pm »

Hmm. Ja, du sier noe..  Angsten kommer snikende når en er usikker!   Blunker
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!