april 28, 2024, 09:28:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: ORGINAL KRIGSMODELL, KOPI ELLER REPLIKA. INFO  (Lest 6149 ganger)
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: september 06, 2009, 10:40:25 am »

Etter flere spørsmål velger jeg å redigjøre noe rundt dette temaet. I dag er det enkelt å lage en kopibil av alle de eldste VW typene. Det er laget flere, også svert gode replika. Det jo helt topp hvis bilen ikke blir presantert som helt opprinnelig og orginal. Jeg synes opbygde biler er like bra som de opprinnelige, det er interessen for hobbykjøretøyet som teller. Men det som er viktig, la kjøretøyet fremstå med en sann opprinnelses  historie.

Jeg synes ikke at det holder hvis kjøretøyet er sammensatt med div. opsamlede ny prod+orginaldeler fra mange kanter, for til slutt å kalle det helt oprinnelig og orginalt. Historikk doktumentert rundt opprinnelsen er en viktig faktor å ta med i en vurdering, men kan den ikke bekreftes blir det et forsøk på legitimering og et vakkert eventyr.

DET ER FORSØKT SOLGT VW, GODE KOPIBILER SOM ORGINAL UTGAVE.
Biler som blir påstått orginal uten å være det, krenker de som tar vare på orginalbiler og det er som alle vet, juks desverre. Profitt? en orginalbil har høy verdi i forhold til en kopibil. Til den som blir utsatt for kjøp av lurebil vil jeg anbefale en advokat.
Finne ut hva som er juks når det gjelder orginalbil og kopi er svært vanskelig på gode byggeprosjekt, men det går. Typisk er at det mangler doktumentasjon og faktabilder fra oppbyggingen på disse bilene.

Bak i motor rom finner vi et VW ferdigstillings nr. Denne platen lages i dag, den også i replika slik at prod.nr. kan legges inn. Bak ferdigstillingsplaten finner en ofte den oprinnelige farven på et orginalt kjøretøy. Orginalt prod. nr. kan sendes VW i Tyskland og info om produksjon og ferdigstilling kan motaes.

Nr. med f.eks. 1- er typebetegnelse. Dette nr. forefinnes på motor, gearkasse og karoseri samt diverse andre deler.

Ferdigstilling, nr.platen. (Fahrgestell nr.)
Boble hadde inslått KDF og 1- foran serienr. Kubel. 2- foran serienr. Schw. 7- foran serienr.  Motor med nr. 6- foran ser.nr.= industrimotor.

Bilde under, en orginal ferdig-stillings plate.


* Kopi av Ferdigstilling-plate.jpg (193.23 KB, 640x403 - vist 371 ganger.)
« Siste redigering: januar 25, 2010, 12:28:24 pm av svenole » Loggført
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #1 på: september 07, 2009, 22:38:33 pm »

Det var fint å få denne forklaringen fra Sven Ole.

Nå er det slik at man kan kjøpe ett nylaget Schwimm. karosseri i Tyskland for rundt 250.000,-. Setter man på ett repro. propellaggregat, setter inn en buss 52` forstilling og girkasse, setter inn en 30 hk boblemotor samt får tak i noen nylagde deler som selges hele tiden på e-bay, og endel jobb, så vips så har man en kjørbar Schwimm til rundt 300.000,-.
Altså under det halve av hva en original koster.
Jeg ser ikke bort i fra at noen i Norge kommer til å gjøre dette.

Derek
« Siste redigering: september 07, 2009, 22:41:48 pm av DeMil » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: september 08, 2009, 23:08:49 pm »

Det er litt morsommt å følge med på produksjon av replika og kopier når det gjelder de eldste VW modellene. Også på Schwimmwagen lages allt med få unntak. Støpte kopi-deler har VW logo med tankrans og korekt delenr. og det på riktig sted osv.
 
Et morsomt eksempel, her ser vi tappepluggen for motorolje via karoseriet på en Schwimmwagen. På bildet ser vi en som er 100% orginal også merket med VW, type 166 + dele nr. Som vi ser finner vi den ordinære VW logoen som fremdeles gjelder. Den er mønsterbeskyttet. På de nye kopi-pluggene er denne opprinnelige VW merkingen sløyfet.
Når det gjelder VW logo med tannkrans så er denne merkingen i bruk på kopier, dette fordi denne logoen  ikke er mønsterbeskyttet.

Det er grunn til å tenke seg om når et kjøretøy dukker helt plutselig opp med en god historie for å legitimere verdi og opprinnelse. Dagens teknikk og interesse har faktisk gjort det mulig å koke suppe og det uten en rusten spiker. Har faktisk oplevd at noen viser til sitt orginalkjørteøy hvor ca.10% var oprinnelig og grunlaget for restaurering.

Så kan en spørre seg om dette betyr noe. Jeg tror faktisk det er eiergleden som teller, men folk liker å vite hva de ser. Annehåndsverdi/forsikring på et hvitvasket kjøretøy kan vel også bli et problem.

Bilder nederst. Et komplett karosseri under ny produksjon i Tyskland. Den settes sammen med nyproduserte deler. Denne bilen blir nok merket med riktig årstall, ophav og produksjon når den er ferdigstillt og det er jo bærre lækkert.   Glad


* genser.jpg (60.2 KB, 260x260 - vist 335 ganger.)

* genser 002.jpg (233.18 KB, 640x428 - vist 330 ganger.)

* 01.jpg (51.21 KB, 600x433 - vist 477 ganger.)

* Enpr008[1].jpg (46.89 KB, 640x480 - vist 313 ganger.)
« Siste redigering: november 14, 2009, 18:09:03 pm av svenole » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 29, 2009, 19:36:50 pm »

Nytt om kopibil og replika.

Interesant er det å se at kopibiler av schw. i glassfiber trolig kommer i produksjon i løpet 2010. Disse vil bli produsert med 4xW. Det vil vel bety at en slik bil kan bli tilgjengelig til en fornuftig pris for de som ønsker det. Av utseende er den helt lik en orginalbil og en slipper rust i karoseri. Spennende er det å se hvilken løsning på firehjulstrekket som velges.
 
Det produseres også fine kopibiler/replika av av schw. i metall hvor det eneste som behøves for start av bygginga er en orginal klave til feste av bunnramme og forstilling med differensialhus. Denne er en støpjernsak og den blir nok produsert etter hvert.

Dette er bedre enn å få tak i noen orginaldeler for lappe det hele sammen til noe en kaller restaurering av en orginalbil. Viktig er det å ta med at kvaliteten på byggeprosjektet trolig vil bli mye bedre.

I produksjon, nederst en Kubel typ.87 og Schwimwagen typ.166 repilka stål karoseri i profesjonelt utført arbeide.
Når det gjelder de eldste boblene så ser det ut til at det fremdeles er nok egnede karoserier å ta av. Men det produseres ombyggingsdeler. Av slike kopibiler har det også kommet flere støkene utgaver.

Nb. Disse bilene blir ikke fremstillt som orginalbil- veteran eller restaurerngs prosjekt, men som replika.


* 166. kopi glasf..jpg (112.06 KB, 648x486 - vist 536 ganger.)

* aaa[1].jpg (141.68 KB, 1532x753 - vist 342 ganger.)

* sch1[1].jpg (232.42 KB, 744x473 - vist 359 ganger.)
« Siste redigering: november 06, 2009, 10:05:54 am av svenole » Loggført
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 29, 2009, 21:17:13 pm »

Glassfiber...
Nei takke meg til go gammeldags metallkarosseri  Gliser
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: november 24, 2009, 20:27:59 pm »

Ikke helt enig når det gjelder kopi-schwimmwagen i glasfiber. Denne, se bilde er vel ikke så verst til å være produsert glassfiber.Det er også lettere å se at den er en kopibil i forhold til de som er av laget stål med en salig blanding av orginaldeler og ny laget karoseri.

Denne basisbilen er produsert til en prisantydning på nok. 57.000,- noen biligere?

Jeg tror kopibiler av ettertrakdede veteranbiltyper er noe som vi vil se mye av etter hvert. De har vært produsert i mange år for selvbygging og de er i produksjon.
Fordelen er vel at en slipper og spare på dem, mulighet for større motor osv.


* finished4[1].jpg (121.6 KB, 648x366 - vist 418 ganger.)
« Siste redigering: november 24, 2009, 21:22:28 pm av svenole » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: november 24, 2009, 20:31:53 pm »

Metall eller glassfiber, bildet er i alle fall et prakteksempel på hvor mye riktige dekk har å si for utseendet på bilen - uansett hvilken "look" man liker!  Blunker
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: desember 26, 2009, 20:28:22 pm »

Denne bilen er forsøkt solgt som orginalbil og krigsmodell. Den er av de skjeldene utgavene med 4 X W.
Typisk er det også for denne, et merkelig serie nr. Ved grundig sjekk. Muntlig tvilsom opprinnelse, dette fulgt på med mangel på opprinnelses fakta og doktumentasjon.

Den består trolig av Schwimmwagen og andre orginal deler. Deler og tilbehør er ofte som hos mange andre tilsv. kjøretøyer originalt. Altså mye orginalbil, men kjøretøyet er ikke ikke produsert slik fra VW. Det er lett å lage feik av VW med kunskap og orginaldeler.
NB. Orginalt diff. hus foran er litt endret på disse bilene. Det gjelder utak til spedometer drev og bremsewirer.

Artikkel og bilder står i dette forumet , et faglig VW forum for de eldste VW og det er av god kvalitet. Se http://www.vw166.com/forum/ Inlegg: Origi. schw. and kub. for sale. Artikkelen advarer også om at det vil komme mange juksebiler etter hvert fordi verdien og statusen er høy på de eldste VW. For de interiserte kan det være interesant å gå inn der.

Det kan nevnes at det ble bygget en slik bil på 1980 tallet her hjemme. 4 X W var selfølgelig fra Schwimmwgen. Denne bilen ble videre solgt som replika. Altså som den var og er, til en tysk kjøper. Får håpe denne ikke kommer ut som orginalbil med et norsk opprinnelses eventyr, eventuelt fra nord Norge.

Forøvrig viser det gamle bilregistret at det har vert en slik orginal-bil i bruk i Norge like etter krigen, nermere bestemt i Hommelvik i tiden rundt 1950, lensmannen? Den har ikke latt seg spore videre og er garantert borte for lengst.


* kopi bil.jpg (234.52 KB, 325x246 - vist 378 ganger.)
« Siste redigering: desember 31, 2009, 00:26:28 am av svenole » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: januar 25, 2010, 12:39:56 pm »

Akk og ve. I disse tider har det blitt helt omvendt, før var det overskudd på deler på grunn av oprusta, ombygde og defekte karoserier som ble borte etter hvert.
Nå popper det opp replika karoseri av schwimmwagen, kubel og (Kdf. boble). Disse nylagede karoseriene blir oppbygd med gamle orginaldeler når det gjelder driv verk og maskinelle deler.

På E,bay koster orginal deler helst med tankrans logo skjorta, fordi flere har bygd nytt karoseri og samler deler til en ferdig bil. For oss som har orginalbilene og trenger deler har det nå blitt svert dyrt med kompletering og fornyelse. Tror alikevel at flere svert glade dele selgere er svert fornøyd med salget så lenge det varer.

Positivt er det alikevel at karoserideler er fremdeles billige, da de produseres i rikelig utvalg. Produksjon av øvrige mekaniske deler er på gang, men dette vil nok ikke ta av før det orginale dele makedet er rimelig oppbrukt.
« Siste redigering: januar 26, 2010, 20:40:18 pm av svenole » Loggført
Petter_j
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Namsos


Vis profil

« Svar #9 på: juni 10, 2012, 21:37:00 pm »

Det var fint å få denne forklaringen fra Sven Ole.

Nå er det slik at man kan kjøpe ett nylaget Schwimm. karosseri i Tyskland for rundt 250.000,-. Setter man på ett repro. propellaggregat, setter inn en buss 52` forstilling og girkasse, setter inn en 30 hk boblemotor samt får tak i noen nylagde deler som selges hele tiden på e-bay, og endel jobb, så vips så har man en kjørbar Schwimm til rundt 300.000,-.
Altså under det halve av hva en original koster.
Jeg ser ikke bort i fra at noen i Norge kommer til å gjøre dette.

Derek

Skal ikke se bort fra at noen kommer til å gjøre dette nei :-) Må bare få spart opp nok først...  Har hatt lyst på Schwimmwagen helt siden jeg for første gang så en på et innslag på Norge rudt på 80 tallet om jeg ikke husker feil. Har vel insett at en original er utenfor min økonomiske virkelighet i overskuelig mange år fremover, men at en replika kan la seg gjøre med tid og stunder. Denne vil da bli bygd og presentert som nettopp det, og målet vil være å bruke mest mulig uorginal og replica deler, både av hensyn til pris og det faktum at sjeldne original deler etter min mening helst hører hjemme på originale biler.

Når du skriver buss 52' forstilling og girkasse, mener du da at disse må komme fra en 52 modell og ikke hvilken som helst T1 modell ? I såfall hvorfor ? (Har ingen greie på vw buss, så derfor jeg spør)  Likeledes tenkte jeg først at det måtte være enklest å få tak i deler fra en boble, men disse delen fra en buss vil altså passe bedre til Schwimmwagen bruk ?

Hvordan vil det stille seg i forhold til myndigheten med tanke på registrering og avgifter på en slik bil som man bygger selv ?
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: juni 11, 2012, 10:29:48 am »

Noen enkle svar herifra. Schwimmwagen og Kubel. Alt av karosseri og øvrig konstruksjon er i produksjon, bortsett fra sentralrøret til kubel. Men disse er det mange tilgjengelige av.

Schwimmwagen konkret. Det er reduksjonsboksene som er viktig. Usynkronisert gear kasse fra tidlig boble / varebil med reduksjonsbokser passer perfekt. De fleste mekaniske deler er i produksjon. Hva en tilpasser beror på kunnskap og fantasi når det gjelder mekanikk og konstruksjon.
Det finns hjemmbygde replika fra bunnen av og replika produsert i industri sammenheng. De siste synes jeg best om. Det er vanlig på treff i europa at det dukker opp et antall replika. Og jeg tror eierne har like stor kjøreglede med disse kjøretøyene. Velger en 4 X W så må en finne huset foran, de er ikke kommet i produksjon enda. Det kommer til stadighet nyproduserte deler og de dukker opp når orginaldelene blir vanskelig å få tak i.

Å sette opp en veiledning for bygging av replika fører allt for langt, men på nettet finner du andre i samme modus. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med noen av de som har bygd en fin replika og fullført prosjektet. Der er faktisk hele kunnskapen å finne. En velbygd bil har også salgsverdi.

Det er fint med interesse rundt dette. Og en velbygd replika vil nok berike miljøet. Har sett at prisene har blitt senket noe i et stabilt marked. Men noen har fremdeles helt u-relistiske prisforlangender. Men et brukbart org. returerings porosjekt bør ligge rundt 500t. Så er det eventuelle kjøpere som trekker opp toppene. Er forundret at ikke noen tenker på kjøp av brukt replika, de er også tilsalgs og prisen er selfølgelig lavere.

Byggeprosjekt, det har kommet åpning/endring i regler? men sammarbeid med biltilsynet er en selvfølge.

På VW 166.com vil du finne biler tilsalgs under selges.
« Siste redigering: juni 12, 2012, 10:42:29 am av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!