april 27, 2024, 21:56:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kamuflasje  (Lest 4989 ganger)
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« på: november 19, 2010, 13:22:26 pm »

Har så vidt vært innom temaet tidligere i min korte tid som medlem, men legger "Kamuflasje" ut som nytt emne for å få inn mer info om temaet.
Jeg leker litt med tanken på å gi min Kübel en litt mer krigersk framtoning og da er kamuflasjefarger et godt virkemiddel, men det må være riktige farger og være riktig utført.

Var det spesielle farger som ble brukt? Kjenner noen til fargenavn og koder?
Ble kamuflasjen lagt på i et bestemt mønster eller var det tilfeldig etter hvem og hvor kamufleringen ble utført?
Jeg går også ut ifra at kamuflasjen endret seg i de seks årene krigen varte.

Finnes det noen som kan utføre dette og hvor resultatet garantert blir bra?

EspenN
 
Loggført
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #1 på: november 22, 2010, 01:21:13 am »

Hei Espen.

Camo. maling ble mye brukt på Kübelwagen under krigen, men som oftest så ser man camo. maling på biler i fremste linje, som på østfronten.
Her i Norge tror jeg de færreste bilene ble camo. malt.
Men når Finland kapitulerte i 1944 så trakk tyskerne seg vestover og ned gjennom Finnmark. Noen av disse bilene kom fra østfronten og hadde camo. maling.
Når det gjelder hva farger angår så ble de malt etter de omgivelsene de var i. Altså hva som passet best. Om vinteren kunne biler være malt med hvit kalkmaling, som ble fjernet på våren.
En Schwimmwagen i vår klubb hadde opprinnelig sorte partier og brede usymetiske striper langs sidene og på panser. Noe lik de sorte stripene på bilen avbildet.
Dette er en av mine gamle Kübeler (1943 mod.) med sort og rust-brun camo. farge.


Derek


*  (46.02 KB, 585x446 - vist 251 ganger.)
« Siste redigering: november 22, 2010, 01:33:17 am av DeMil » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #2 på: november 22, 2010, 20:29:30 pm »

Etter litt leting har jeg funnet litt info om tysk kamuflasje. Som ventet var det ingen tilfeldigheter som hersket her heller. Det meste jeg har funnet refererer til tysk panser, men jeg går ut ifra at det samme gjelder for våre Kübeler og Schwimmer.

Kort oppsummert ble bilene til oktober 1942 lakkert "Dunkegrau" (RAL 7021) som Einheitfarbe. Brembo's bil har etter hva jeg kan bedømme denne fargen.

Etter oktober 1942 ble Dunkelgrau byttet til "Dunkelgelb" (RAL 7028) Min Kübel og Sven Ole's schwimm m.fl. har denne fargen. Vær imidlertid obs på at Dunkelgelb finnes i to versjoner, vanlig Dunkelgelb og Dunkelgelb nach Muster, men forskjellen er ikke stor. Vær også obs på at fargene kunne variere noe etter hvor de ble produsert, de forandres selvfølgelig også etter hvor lenge den har sittet på bilen.

Dvs at bilene (etter okt 42) hadde Dunkelgelb som grunnfarge.
Ved kamuflering er det forskjellige tidsepoker hvor fargene varierte noe, men fra slutten av 1943 ble det benyttet to farger i tillegg til Dunkelgelb, Olivegrün (RAL 6003) og Rotbraun (RAL 8017). Disse to fargene ble så lagt på i "striper" for å oppnå effekten, dette ble vanligvis gjort av mekanikerne på stedet.

For Afrikakorpset var det andre farger som gjaldt og som vinterkamuflasje er det helt riktig som Derek sier at det ble brukt en slags hvit vannoppløselig kalkmaling.

EspenN
« Siste redigering: november 23, 2010, 20:06:13 pm av EspenN » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: november 23, 2010, 00:40:20 am »

Her er tipset og helt orginalt.

Forøvrig skal jeg tilbakeføre tilnærmet-oprinnelig og orginalt kamo mønster på min bil til våren av en kunstner i Tønsberg uten for mye søl.

 Flere? Det går jo an å spørre. Greit å bruke en som kan sakene og samme karen kan jo være lurt.


* !B9R9UVQ!mk~$(KGrHqYOKj!EzJ5rOFl7BM5VrocNM!~~_12[1].jpg (32.62 KB, 500x355 - vist 305 ganger.)
« Siste redigering: november 23, 2010, 00:45:54 am av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #4 på: november 23, 2010, 16:10:41 pm »

Akkurat hva jeg er ute etter så jeg melder herved om min interesse.

Espen
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #5 på: mai 21, 2011, 07:41:09 am »

Hei Sven Ole
Hvordan går det med kamuflasjeplanene dine?

EspenN
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: mai 22, 2011, 10:29:39 am »

Det er desverre satt på vent. Holder på og skrur sammen en full resturerig av type 166. Garagen er optatt og kjerra er stuva bort og vi trenger flere på veien. Synes det er fint om eieren legger inn noen bilder på forumet.

Jeg har rensket og funnet den orginale kamoen for mange år siden. Den var skygget i sort grå. Det blir stilig og jeg trår til når det er klart.
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #7 på: mai 22, 2011, 12:37:49 pm »

Hvis det passer og er ok for deg henger jeg meg på når tiden kommer.

EspenN
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: mai 22, 2011, 18:05:47 pm »

Det er helt greit. Vil anbefale deg å lage en arbeidstegning som er fargelagt av flater og sider.
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #9 på: mai 22, 2011, 19:30:59 pm »

Det finnes vel også endel fotografier man kan bruke som underlag. Så vidt jeg vet ble kamuflasjen ofte lagt på av lokale mekanikere ved de forskjellige frontavsnittene så det finnes vel et utall av variasjoner.
Det viktigste er at man bruker de riktige fargene og at kamuflasjen får et "tysk" mønster.

EspenN 
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: juni 17, 2012, 13:57:24 pm »

Her er resultatet. Den er nå rekonstruert til det orginale utseende fra VK2. Det ble brukt malingsfjerner i 1968 og den var tilnærmet slik ved disse undersøkelsene.
Burde vel fjernet åra på bilde for helhetsintrykket sin del. Forøvrig vil den sorte malinga dempe seg litt ved slitasje og bruk. Bilde er tatt nymalt.

Har spurt kunstneren om han vil ta flere opdrag når det gjelder disse kjøretøyene og det er greit å spørre.


* VW 166. Orginal kamu..jpg (145.77 KB, 420x239 - vist 239 ganger.)

* forum (559x253).jpg (149.22 KB, 559x253 - vist 191 ganger.)
« Siste redigering: juni 22, 2012, 14:42:24 pm av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!