april 29, 2024, 03:22:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kompresjon  (Lest 1743 ganger)
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« på: juni 11, 2012, 14:52:16 pm »

Etter at jeg hadde et mer eller mindre opphold på Dombås med en inkontinent motor som ikke klarte å holde på oljen, har jeg kjøpt meg en motor som er satt sammen av en for meg ukjent kar på Otta(?). Bla. med ny clutch og engle W125 kam. Orginaltoppene er GROVT portet. Ser ut som der er brukt hammer og meisel... Derfor tok jeg en kompresjonstest på den for å se om ventilsetene fortsatt sitter der de skal. Resultatet ble perfekte 7bar på alle sylindre.

Hovedsaken her er vel at resultatet er jevnt, men kan noen fortelle meg hva de har fått i kompresjonstrykk på sin originale 1600 motor?

Nå skal jeg bare bytte en gummitetning på innsuget, så får vi se om jeg får den til å gå fint. Glad
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: juni 11, 2012, 15:57:42 pm »

Kompresjonen skal, etter hva jeg har klart å lese meg frem til, være 7,3:1.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 11, 2012, 15:58:46 pm »

statisk komp og en kompresjonstest er 2 forskjellige ting,

7 bar i kompresjonstest er vel ganske normalt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #3 på: juni 11, 2012, 16:02:52 pm »

statisk komp og en kompresjonstest er 2 forskjellige ting,

7 bar i kompresjonstest er vel ganske normalt.

Det høres flott ut Glad Da satser jeg på at maskinen er frisk innvendig Glad Slappe av litt nå, så er det ut å bytte gummitetning på innsuget. Forhåpentligvis blir det oppstart og fintuning etterpå.
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #4 på: juni 19, 2012, 22:31:56 pm »

Nå har jeg fått satt inn denne motoren i bilen, men jeg sliter med å få den til å gå skikkelig. Mistenker at det er kammen (W125) som passer dårlig til en liten original gatemotor. Det er som sagt en original 1600 AD motor med grov-portede eksos kanaler og "trim-kam". Jeg har justert tenningen statisk og vridd litt slik at jeg får den til å gå noenlunde. Problemet er at den ikke går lenge nok til at jeg får gå bak og justere skikkelig. Forgasseren har jeg justert opp tomgangen på, slik at den går veldig høyt. Dette for å få litt lenger tid før den stopper... Men gasseren kom fra gamlemotoren (1600 AD) og har fungert fint der.
Er der noen som har erfaring med denne kammen i en 1600 motor? Går det an å få til å funke noenlunde?
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: juni 20, 2012, 14:42:25 pm »

Bruker du original 1600 forgasser? Burde kanskje hatt noe større når du har "porta" topper og W125 kamaksel.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #6 på: juni 20, 2012, 14:48:51 pm »

Bruker original gasser ja. Hva tilsier at jeg trenger noe større? Er det noe poeng med større på denne motoren? Jeg har en gammel weber, midtstilt sådan. Muligens det kunne være noe?
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juni 20, 2012, 14:55:34 pm »

Synes bare det hørtes litt rart ut med en liten originalgasser på en ellers trimma motor, med tanke på at mange med mindre trimma motor enn deg bruker både enkle og doble Weber/Dellorto.

Men det burde vell uansett fungere greit på lavt turtall når jeg tenker meg om. Men ingen tvil om at du vil få mye mere utav motoren med større forgasser(e)!

Midtstilt Weber har jeg ingen erfaring med, men har hørt det lange innsuget kan skape problemer. Kanskje greiere å få den til å gå greit med en forgasser du vet fungerer først.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #8 på: juni 20, 2012, 17:10:29 pm »

Engle 135 er 300 grader.

Jeg har brukt 296 grader bugpack på en 1600 DB litt portet, og Type 3 gassere med større dyser.
Det fungerte IKKE når jeg i starten kjørte med et billig kadron eksos, var ketchup... ingen effekt før plutselig mye rett før 3000 rpm men ble fin med en quiet pack eksos.

Om du bruke 34pict 3 gasser med (med større main jet) vil du ofte slite med overgang fra idle til main.
Dersom du tetter hullet i spjellet (lodde eller enkelest en pop nagle) vil vakum dra meg seg litt mer bensin fra idle kretsen og overgangen blir bedre. (må også gjøres dersom en bruker 009 fordeler uten vakum)
http://www.aircooledtech.com/34pict3_modification/
Den skal uansett svive OK på tomgang da...
Hvilke dyser har du nå? 50 idle og 127,5 main?
Jeg ville prøvd 55 idle og 135 main (kjøp en carbura jet reamer, blir hullet for stort er det bare å lodde å starte på nytt :-))

Anbefaler en fordeler med vakum, eksempel WBX fordeler. Ta gjerne vakum klumpen fra en OK boble 1600 fordeler.
(Det har jeg gjort på 1600 motoren jeg hadde i camperen, fungerer flott)

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #9 på: juni 20, 2012, 19:23:18 pm »

Takker for råd. Skal teste litt med vakum og spjeld i original gasser for å se om det hjelper.
Problemet nå er uansett at motoren ikke går på tomgang i det hele tatt, så det kan hende at problemet er simplere enn jeg tror.
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!