mai 23, 2024, 08:38:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensin i olja. wbx 112hk  (Lest 2209 ganger)
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« på: juni 12, 2012, 22:59:52 pm »

Hei.
Har litt problemer med en 2,1i motor i tredjegenerasjonsbuss.

Det lukta veldig bensin av olja på den, så jeg bytta olje+filter. Etter 20 mil lukter det igjen bensin av olja.

Noen idè om hva som er problemet? har ikke gått igang med feilsøking enda.

Det skal sies at motoren ikke går på alle sylindere ved oppstart, men resten henger seg på når den ruses litt.
Motoren går fint ellers.

Hva kan være feil? Dårlige stempelringer? Tenningsdeler er nylig bytta, bortsett fra ledninger.
Er det veldig usunt å kjøre med bensin i olja? Jeg så for meg at det fordampa og forsvant inn i inntakslufta, men noen mener det kan være hassel.
« Siste redigering: juni 17, 2012, 14:50:16 pm av sussebass » Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« Svar #1 på: juni 12, 2012, 23:08:06 pm »

Ser forøvrig at bensinpumpe er typisk problem, men her er vel den elektrisk(?)
« Siste redigering: juni 12, 2012, 23:13:26 pm av sussebass » Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 12, 2012, 23:15:11 pm »

Dårlige stempelringer / ventilstyringer
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 12, 2012, 23:18:17 pm »

lekkasje fra innsprutdyse(R)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #4 på: juni 13, 2012, 07:39:16 am »

Enig med Knast, ta ut pluggene, se om 1 plugg er mer sotet enn de andre, evt. våt like tter kald start. Dette er ike bra å kjøre med, ødelgger olje film i sylinder.
Loggført
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« Svar #5 på: juni 13, 2012, 13:57:52 pm »

Tjohei!

Alle pluggene var litt fuktige rett etter kaldstart. Alle pluggene blei etter min mening ganske sota etter at den stod å gikk litt.
Dette tyder vel kanskje på at dysene/injektorene er problemet. Ser også at oljenivå har steget mye på pinnen.

Er det sånn at "lekkasjebensina" finner veien fra dysa, og ned forbi stempelringene, uten at de er dårlige?
Hva må evt byttes? Er det noe pakningsstyr som kan byttes, eller må injektorene byttes?
Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« Svar #6 på: juni 13, 2012, 16:00:26 pm »

Testa injektorene. De lakk ikke, og spruta etter alt å dømme som de skal.

Tok en kompresjonstest. Havna på rett under 12 bar på alle sylindere. Ifg. haynes er detta godt innafor. Noen som har noe idè om hva annet som kan være feil?
« Siste redigering: juni 14, 2012, 14:29:48 pm av sussebass » Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #7 på: juni 16, 2012, 17:05:04 pm »

Denne har vel kanskje en ekstra tilskuddsdyse ved kald start ?
Hvordan testet du dysene ?
Det er en prosedyre hvor de skal maks dryppe ved et gitt trykk.
Har du sjekket at bensintrykket ikke er for høyt ?
Kan jo være feil  eks.i ECU eller luftmendemåler, få lånt deg deler du vet er i orden og test litt
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 16, 2012, 18:22:33 pm »

det er ikke extra dyse på disse
men det sitter kaldstart sensor i termostathuset.
er den defekt kan går den  på kaldstart hele tiden
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« Svar #9 på: juni 17, 2012, 14:49:26 pm »

takker for svar:-)

Testinga av dysene var mer av den visuelle sorten. Jeg tok de ut, så at de ikke lakk når de var trykksatt (tenning på). To drypp i minuttet var toleransegrensa, mens jeg registrerte null drypp i året.  Så dro jeg den på starteren å sjekka at det var en kon dusj som spruta ut. Har ikke testa bensintrykk.

Bilen har ikke noe unormalt bensinforbruk, men det ville den vel hatt hvis den gikk på kaldstart? Ville den ikke gått dårlig også da?

Jeg ser heller ikke for meg hvordan bensin kan finne veien inn i motoren når stempelringene er godt innafor slitegrensa.
« Siste redigering: juni 17, 2012, 15:01:00 pm av sussebass » Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 17, 2012, 15:36:47 pm »

som du skriver i 1 post . att den.ikke går på alle ved oppstart kan være feilen
kaldstart pøser inn bensin og den uforbrente bensinen finner vei ned i olja da kalde stempler/ringer slipper gjennom mere

er ikke så mye som skal til før lukta kommer
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 24, 2012, 23:37:55 pm »

Har samme problemet på min wbx..
Sur i starten men går som ei kule etterpå.. Gliser
Har kjøpt Volvo pumpe på Biltema, sitter og lurer på om denne leverer for mye trykk..

Kjører du med orginal bensinpumpe??
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #12 på: juni 25, 2012, 16:00:27 pm »

Helt vanlig at den er sur i starten. Ikke gi gass når du starter, og vent noen sekunder før du kjører. Det sitter en tempføler i kjølevannet, på DJ 1986 er det ved termostaten. Hvis den er tæret i stykker og har høy motstand blir blandingen fet. Sjekk alle tempfølere.
Loggført
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 25, 2012, 16:43:49 pm »

Noen som kan måle ohm. ved kald motor ca. 15-20 grader..

Eller kanskje har en liggende og slenge på arbeids benken som du kan måle?

Eller enda bedre, selge ett par stykker som er ok.. Gliser
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #14 på: juni 25, 2012, 20:33:14 pm »

Tror det er 2-3 k ohm kald, og 200-300 ohm varm. På termostathuset er det en til termometeret i dash, og en til innsprut. I luftfilter er det en til.
Loggført
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 26, 2012, 00:08:48 am »

oii.. Sjokkert
Donor bilen var plukka rein for luftmengdemåler og luftfilterhus.
Kjøpte en brukt mengde måler og monterte sportsfilter på resten.
Her må eg stikke hodet i maskinrommet og sjekke.. Gliser
Takker..
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #16 på: juni 26, 2012, 16:08:10 pm »

Anbefaler original luftfilterboks. Sitter vel en tempføler i luftmengdemåleren også, men tror den i vannet betyr mest for blandingen.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #17 på: juni 26, 2012, 19:14:02 pm »

var vanlig på disse att det var feil på tempføleren i kjølevannet eller brudd i ledningene til den.Mener å huske att viss du dro av stikket så var det full pøs og pluggbytte som følge.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!