april 28, 2024, 22:39:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erodering av hull i løftere  (Lest 5603 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: desember 10, 2007, 11:41:58 am »

HAr ett sett løftere jeg kunne tenkt meg å få ett Lube-a-lobe hull i de som scat sine løftere har.
DEtte er vel erodert?
for hardt å borre i , i allfall.'
noen som har tilgang på slikt utsyr?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 10, 2007, 21:26:43 pm »

Electrical discharge machining, heter vel det engelske utrykket.noen som har tilgang til slikt?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 10, 2007, 22:58:32 pm »

Gnisterodering er det vel du tenker på. Brukes en del i forbindelse med metalliske forsøk etc for å starte utmattingssprekker etc.

Kanskje ikke det mest vanlige å ha på et verksted vil jeg tro?

Ellers: de borer vel og maskinerer før de kjører herding. Avhengig av legering etc går det kanskje ann å "avherde" dem og så maskinere før man til slutt herder.
« Siste redigering: desember 10, 2007, 23:06:43 pm av JTWE » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 10, 2007, 23:07:08 pm »

ikke vet jeg .
Tror ikke de hullene i Scat sine løftere er laget før herding.

http://www.engineersedge.com/edm.shtml

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 11, 2007, 06:07:29 am »

Jo det finnes et firma på Kongsberg,Ca 40meter fra meg og det koster flæsk.
Men jeg skal prøve å spørre han som driver med det.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 11, 2007, 14:55:01 pm »

great!!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #6 på: desember 20, 2007, 18:36:37 pm »

Tror det finnes et firma i Lillesand som driver med tråderodering
Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #7 på: desember 20, 2007, 20:40:23 pm »

de har sånnt utstyr på fabrikken som støper skigard skiboksene, hadde det hvertfall for endel år siden da Thor Holm eide den. Pratet med Martin Schanche ang en girkasse en gang hvor han fortalte at han hadde lånt slikt utsyr der......
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: desember 21, 2007, 20:07:08 pm »

Slutte å tulle Jørn.. hullet kan du få gratis av meg , (påvist forkjell etter 6000km er null (hull ) ..
Mvh
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 21, 2007, 21:26:39 pm »

har litt tro på dette... etter test av vanlig type 4/wbx  diameter løftere på TCS-10 kam:
2 kammer
uten hull klarte såvidt innkjøring før det var slutt
Lube-a-lobe gikk i alfall 500-1000 mil med tegn til skader.
tviler på om det er en bakdel i allefall.

sant skal sies att den kam/løfter kombinasjon er heeEEEeelt i grenseland på hva som går.
tydeligvis.

dessuten så har de løfterene som jeg har tenkt å gjøre dette med altså en større tallerken (ala type 1 løftere) som muligens hindrer litt av oljen som kommer ut mellom løfter og blokk å nå anlegsflaten mellom kam/løfter.
på std type 4/wbx er det straka vegen ned til kam'en/løfter siden de er helt  "rette"
på de andre  vil det være en tallerken i veien.

men jeg har borret bittesmå hull (4 stk ...ett til hver kam-lobe ) i den ene blokk halvdelen fra oljekanalene , skrått , i retning kam/løfter overflate for å forhåpentligvis spyle olje rett på.
muligens dette holder.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
FosenXpressen
Seniormedlem
****
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen


TOTO


Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 21, 2007, 23:33:01 pm »

Hvor stor/langt hull??
Mange?
Toleranse?

Har tilgang på både tråd og senkeerosjonsmaskiner.


TOTO!!
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
   Member#1 & Founder
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
        it`s the smell
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 21, 2007, 23:38:56 pm »

intressant!
Dybden vet jeg ikke  i  dag , men kan finne ut i morgen.
hullet må jo igjennom løfteren slik att det  kommer igjen inne i løfter hvor oljetrykket er.
tipper 25-30mm langt og ca 0,6mm diameter (0,024"  er de org Scat sine hull)
og evt 8 stk løftere

send meg gjerne pris på PM for en slik jobb.  Glad
« Siste redigering: desember 21, 2007, 23:52:30 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: desember 22, 2007, 11:38:05 am »

sant skal sies att den kam/løfter kombinasjon er heeEEEeelt i grenseland på hva som går.
tydeligvis.

Har du kikket på om "radiusen" ovenpå løfteren matcher skråslipingen av kammen? Det kan jo lett bli for mye marktrykk.
Kammen er vel aldri borti kanten av tallerkenen? Kjører du med kam som er ment for 1:1,1 vipper eller? I såfall hvorfor?

dessuten så har de løfterene som jeg har tenkt å gjøre dette med altså en større tallerken (ala type 1 løftere) som muligens hindrer litt av oljen som kommer ut mellom løfter og blokk å nå anlegsflaten mellom kam/løfter.
på std type 4/wbx er det straka vegen ned til kam'en/løfter siden de er helt  "rette"
på de andre  vil det være en tallerken i veien.

Det tror jeg ikke du skal tenke på i det heletatt. Den oljen der har mere nok med å smøre løfterhull og vippeverk. Kam knokene løper i oljen i bunnkassa de om du fyller etter peilepinnen. Klart med SCHWEER oljepumpe så synker jo det nivået FORT. Og den står i en konstant dusj fra veiva. Men det er klart, det er jo ikke trykksmøring det heller.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 22, 2007, 13:27:31 pm »

Problemet med de små type4/wbx løfterene (org diameter)er jo att hvis man har feil rampe og/eller for mye løft vil jo kam"knokken" gnage på
kanten av løfteren.
jeg sjekket dette (på tcs-10 og org løftere) ved å smøre fett på løfter anlegsflaten og dra kam'en rundt.
det var ett tvilstilfelle, men jeg prøvde.
Først med Luba-a-lobe .da var det ingen tegne til stygge merker på kammen eter innkjøring og heller ikke etter en stund.
men med løftere uten hull og samme kam gikk det ikke gjennom innkjøring en gang.
teoriene kan være mange på dette.

Grunnen til jeg vil ha extra smøring er gode erfaringer med lube-a-lobe.

her sjekket jeg på de store løfterene og en Engle W130 kam.
der ser man att det er litt å gå på før man treffer kanten av løfter.



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Vilhelm
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: desember 30, 2007, 22:31:57 pm »

Hvor mye haster det med disse hullene, har løftere i production med 0.8mm hull i og 28mm fot, samt bredt smørespor på siden,vekt ca 100gram.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 31, 2007, 02:42:17 am »

Akkutrat i denne motoren haster det "Litt" , men har hørt rykter om disse  løfterene ja Glad
kommer helt sikkert til å ha behov for denne type løftere ganske snart.
Ahengig av pris da??  da det finnes slike løftere på markedet allerede. men de koster jo litt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: januar 19, 2008, 20:52:06 pm »

Veldig intresant Jørn ..tror du har helt rett.
Mvh
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: januar 19, 2008, 22:34:40 pm »

Hva med å lage dyser som spruter olje på kammen i stedet? Etter underspylings prinsippet.
Resultatet vil bli det samme, eller bedre.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 19, 2008, 22:36:28 pm »

blir ikke noe erdodering av disse løfterne.
som jhu nevner har jeg borret 4  stk 1mm hull ut fra olje kanalene til bærelagerene og siktet inn på løfterene
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: januar 19, 2008, 22:38:47 pm »

Kult, har har du bilder?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 19, 2008, 22:44:51 pm »

nei.... er bare  hull  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 19, 2008, 22:45:39 pm »

men mener att hull løfterne e r bedre løsning
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: januar 19, 2008, 22:48:08 pm »

Ok, hvorfor?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: januar 19, 2008, 22:54:45 pm »

hvorfor ikke.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: januar 19, 2008, 22:57:23 pm »

Ok, hvorfor?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: januar 19, 2008, 23:01:16 pm »

jeg tror oljen kommer bedre "til" ved å komme innenfra og ut liksom.og den har konstant oljefilm der
ut går det uansett 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: januar 19, 2008, 23:20:12 pm »

Oljen treffer vel bare delvis den knoken den kommer ut ved, men den spruter nok ut å treffer nabo knoken eller noe.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: januar 19, 2008, 23:25:18 pm »

poeng ja..men tror ikke oljsprut vil treffe bedre.. ikke min løsning vaffal.

Skal ha ett sett (eller 2 ) med løftere fra vilhelm her oppe til senere.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: januar 19, 2008, 23:28:23 pm »

Tøft at du prøver ihvertfall!
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: januar 19, 2008, 23:33:47 pm »

må ikke være feig.   Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!