april 28, 2024, 20:24:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 enn 1 og 2  (Lest 6695 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: juni 19, 2012, 09:54:49 am »

Hva kan årsaken være til at motoren min har lavere kompresjon på sylinder 3 og 4 (de på venstre side sett bakfra) enn sylinder 1 og 2? Det er en 2.0 liter type 4 motor som jeg bygde selv for noen år siden. Doble 40mm DRLA, Raby kamaksling og litt annet snæks.

Målingene ble ikke gjort av meg, så jeg husker ikke nøyaktig hvilke tall det er snakk om, men jeg mener det var ca 20 % lavere kompresjon på #3 og #4.

I startfasen ble motoren kjørt med et sett veldig dårlige 40mm DRLA gassere (disse er byttet med nye/overhalte nå), så det jeg har tenkt er at en av disse kan ha gitt alt for feit blanding til #3 og #4, og dermed har ikke stempelringene og stemplene blitt kjørt ordentlig inn. Noen som har andre idéer, og evt. hva løsningen kan være?

Jeg kommer til å ta opp motoren så snart som mulig og se hvordan det står til. Håper det holder å hone sylindrene og bytte stempelringer, men frykter det ikke er så "enkelt"...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juni 19, 2012, 11:20:42 am »

ta leak down test. da finner du ut om det er stempelringer eller utette ventiler.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: juni 19, 2012, 11:45:05 am »

Leakdown = sånn som dette?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 19, 2012, 12:53:51 pm »

Leakdown = sånn som dette?

Ja. Mye bedre enn kompresjonstest. Du hører hvor problemet er (hvilken vei lufta tar), i tillegg til å få målt tilstand. Er godtatt med opp til 20% lekkasje, men da er motoren sliten.
Pent resultat opp til 8-10% (husker jeg rett, er noen år siden). Noe lekkasje vil det alltid være.

Billigversjonen er å bare kjøre trykkluft ned i sylinderen, og høre hvor det fiser ut hen (med passende adapter). De fingernemme lager adapter av en luftnippel og en tennplugg. Sjekkpunkter er oljepåfylling for stempelringer, eksosrør for eksosventiler og forgasser for innsugsventiler.

Glad
« Siste redigering: juni 19, 2012, 12:57:36 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juni 19, 2012, 13:12:31 pm »

Tusen takk for informasjon. Litt dyrt verktøy for min lommebok det der, men skal høre om noen i nærmiljøet har noe jeg kan låne.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juni 19, 2012, 19:45:22 pm »

Selv har jeg blitt lurt til å tro at det var mindre kompresjon på de siste sylindrene jeg målte.
Det var bare batteriet som var dårlig og ikke klarte å dra motoren like raskt rundt etter hvert.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: juni 19, 2012, 20:16:55 pm »

Selv har jeg blitt lurt til å tro at det var mindre kompresjon på de siste sylindrene jeg målte.
Det var bare batteriet som var dårlig og ikke klarte å dra motoren like raskt rundt etter hvert.

Det er en grunn til at jeg liker sylinderlekkasjetest best. En gang hadde vi en kunde som hadde tatt komp.test hos et annet firma, og fått vite at motoren (en Z650 SR) hadde dårlig komp og måtte overhales. Vi tok sylinderlekkasjetest på motoren, og fant ut at motoren var tett og fin. Men luftfilteret var rimelig tett (det skal alltid fjernes når man tar komp.test) og førte til feil resultater ved komp.test.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juni 21, 2012, 14:14:56 pm »

Fikk lånt meg en sylinderlekkasjetester i dag, og resultatene er mildt sagt mystiske:

#1: 70/81 psi = 14% lekkasje
#2: 72/82 psi = 12% lekkasje
#3: 87/88 psi =  1% lekkasje
#4: 80/82 psi =  2% lekkasje

Jeg hørte litt blåselyder i oljepåfyllinga ved alle målingene, og på #2 hørte jeg blåsing i innsuget. Jeg klarte ikke å få det helt tett rundt plugghullet når jeg målte #1, så det må tas høyde for litt ekstra tap der pga. dette. Det må også nevnes at dette ble gjort på kald motor, som ikke har vert startet/kjørt siden påske. Vet ikke om dette vil påvirke resultatene.

Konklusjonen er altså at de sylindrene som har lavere kompresjon er helt tette, og de som har høyere kompresjon lekker en del. Tror jeg må få ut motoren og demontere for å sjekke tilstanden, om ikke noen har noen bedre idéer..?
« Siste redigering: juni 21, 2012, 14:20:19 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: juni 22, 2012, 20:04:58 pm »

Jeg ville ikke åpnet motoren, hvis den fungerer bra. Alle verdiene på syl.lekktesten er brukelige. Vil tippe at du har en ørliten lekkasje på syhinder  2, men ville tatt ny lekktest om en stund, på varm  motor. Kjør endel først.Glemte å skrive en ting om komptest, du må holde full gass når den tas. Ellers struper gassspjelda for luft inn, og du får lavere verdier.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: juni 22, 2012, 22:42:51 pm »

Jeg har hatt store problemer med å få motoren til å gå rent, det er nettopp derfor disse målingene har blitt gjort. Den gikk bare på 2-3 sylindre på tomgang, og ikke reint på høyere turtall. Jeg prøvde det meste for å få den til å gå bedre, men ingenting hjalp, så det endte med at jeg lot en bilmekaniker ta en titt på den. Han justerte flottørhøyden i den ene forgasseren og målte kompresjonen.

Etter dette går motoren visstnok bedre, men jeg har ikke fått testet den selv enda, da den står gjemt bort i en garasje. Bilen ble i alle fall kjørt hjem for egen motor fra verkstedet (ca 2 km), noe den ikke hadde klart før jeg leverte den fra meg. Jeg er ganske sikker på at jeg har sjekket flottørhøyden flere ganger, men kanskje jeg har misforstått noe i Dellorto håndboka.

Jeg kommer til å ta en prøvetur så snart som mulig, og kanskje skaffe meg prøveskilter. Skal se om jeg får lånt meg kompresjonstester og sylinderlekkasjetest samme dagen, for å teste dette på varm motor. Føles og høres motoren bra ut spørs det om ikke lar være å åpne den, og heller prøver å få dyset/justert den riktig.

Jeg vet ikke hvordan kompresjonstesten ble utført (full gass eller ikke), men det var i alle fall snakk om 20-30% forskjell på høyre og venstre side. Jeg tviler ikke på evnene til mekanikeren, men kanskje uansett greit å ha utført dette selv også, på varm motor.

Tusen takk for all hjelp til nå, og kom gjerne med flere tips til feilsøking. Krysser fingrene for at motoren ikke tar kvelden på prøveturen!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: juni 23, 2012, 07:09:32 am »

Leak down forteller deg som regel sannheten og også hvor det lekker, feks ringer eller ventiler. På den siden du har lekkasje så er det lite som skiller og kan det være så enkelt at toppen på den siden er løs? At pinneboltene har mistet moment?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #11 på: juni 23, 2012, 08:35:52 am »

sylynderlekk test bør gjøres på varm motor,, i tilfelle sprekker osv (utvider seg ved varme )
er ventilene justert?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: juni 23, 2012, 14:32:43 pm »

Leak down forteller deg som regel sannheten og også hvor det lekker, feks ringer eller ventiler. På den siden du har lekkasje så er det lite som skiller og kan det være så enkelt at toppen på den siden er løs? At pinneboltene har mistet moment?

Mvh
BB
Jeg har tenkt litt på de pinneboltene, for de er ikke blitt etterstrammet etter at motoren ble satt sammen. Så det er mulig at disse ikke har riktig moment. Så det spørs om ikke motoren må ut uansett.

sylynderlekk test bør gjøres på varm motor,, i tilfelle sprekker osv (utvider seg ved varme )
er ventilene justert?
Har forstått det bør gjøres på varm motor ja, og vil prøve å få til dette.

Ventilene ble ikke sjekket/justert før lekkasjetesten, men det har heller ikke vært behov for justering siden motoren ble satt sammen (sjekker med jevne mellomrom). Men jeg har chromoly støtstenger som skal justeres til "løs 0" på kald motor, så det skal jo ikke så mye til før ventilen ikke lukker helt ved kald motor. Dette får jeg evt. sjekke før neste måling!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: juli 01, 2012, 13:15:42 pm »

Etter en prøvetur, og litt forsøk på justering av gasserne, ble motoren tatt ut i går. Jeg har ikke rukket å sjekke momentet på pinneboltene enda, men så lurer jeg også litt på hvor mye moment de skal ha, og rekkefølgen de skal strammes i. Samme mønster som T1 sikkert, men hvor mye moment..? Og bør jeg bare etterstramme de, eller løsne alle mutrene (i omvendt rekkefølge av mønsteret isåfall), for så å stramme igjen?

Vurderer å ta av toppene for å se etter skader/problemer med ventiler/seter og sylindrene, men vil sjekke momentet på pinneboltene før jeg tar den avgjørelsen.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!