mars 29, 2024, 11:12:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Hvor vanskelig kan det være??"  (Lest 6086 ganger)
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« på: juni 22, 2012, 11:04:35 am »

For å sitere siste samtalen jeg hadde med noen om bobla mi Gliser sikkert ikke så altfor, men satans oldemor....
problemet er motorbytte og 12 v konvertering. overgang fra regulator under sete til innebygd.
motoren blei starta opp før den kom i bil og funka fint, kom i bil og blei stående i 7-8 måneder før det ble gjort nokke. har etter beste evne, dvs alene, målt hvor strømmen går og d ser ut som d ikke er gnist på pluggene. Disse var nye før motoren ble startet opp.
Sånn ser d ut under baksete no:

* IMAG0238.jpg (82.16 KB. 320x480 - vist 597 ganger.)




Her går en ledning fra tenning til batteri, en fra batteri til rele. resten av koblingene på rele er det samme som før + en jording. ledningen til coil er ikke kobla noen plass her og går rett gjennom hele bilen.
Har bytta 2x coil, dratt ny ledning til coil, bytta sikringer, bytta rele, pussa md sandpapir på pluggene, bytta stift(torino76 godkjent Glad) og tjuvkobla ved tenning uten noen effekt.
har også bytta starter, batteri og bensinpumpe.

Loggført

rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #1 på: juni 22, 2012, 11:10:57 am »

sett prøvelampe mellom + og - på coil sett på tenning og sveiv motor rundt mannuelt...
hva gjør prøvelampen?
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #2 på: juni 22, 2012, 11:12:40 am »

sikkert ikke det som er problemet hos deg, men jeg hadde også null gnist en gang. etter myyye feilsøking og måling viste det seg at grønn ledning fra kondensator/fordeler til coil var delvis avisolert og gikk til jord. Dette gjorde at det ikke ble noe gnist. litt teip på den "defekte" ledningen, og problemet var løst...
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #3 på: juni 22, 2012, 11:36:38 am »

sett prøvelampe mellom + og - på coil sett på tenning og sveiv motor rundt mannuelt...
hva gjør prøvelampen?

skal se om jeg får tida i kveld/natt, er på farta til jobb no. trenger jeg å sveive den manuelt?
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: juni 22, 2012, 11:47:51 am »

kan jo bruka multimeter med holdefunksjon so kinnar du. skal ha 12v inn på coilen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #5 på: juni 22, 2012, 12:14:48 pm »

sett prøvelampe mellom + og - på coil sett på tenning og sveiv motor rundt mannuelt...
hva gjør prøvelampen?

skal se om jeg får tida i kveld/natt, er på farta til jobb no. trenger jeg å sveive den manuelt?
du behøver ikke og sveive den mye, ta også av fordeler lokket og se hva som skjer på prøvelama el multimeter
nå stiften åpner og lukker...
Loggført
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #6 på: juni 24, 2012, 22:05:31 pm »

Jobb og en st.hans feiring etterpå....  Glad
Var utafor no å målte  på + og - på coilen mens samboer kjinna, og ingen respons på multimeteret.
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 24, 2012, 22:17:46 pm »

Hva gjør egentlig det releet der? Med innebygget regulator skal du ha en kabel rett fra dynamo til batteri, og en fra batteri til sikringsboks. Du mangler tydelig strøm til coil, så noe er koblet feil.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #8 på: juni 24, 2012, 22:33:45 pm »

Hva gjør egentlig det releet der? Med innebygget regulator skal du ha en kabel rett fra dynamo til batteri, og en fra batteri til sikringsboks. Du mangler tydelig strøm til coil, så noe er koblet feil.

Yepp Glad releet er jeg ikke sikker på. Dynamo til batt går via starter, og der går ei ledning fra batt til tenning/sikring .
Loggført

rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #9 på: juni 24, 2012, 22:52:58 pm »

har du + strøm ved coil?,  ta av den grønne ledningen fra coil og sett multimeter på pipelyd, koble ene ledningen til
grønn ledn og den andre multimeter ledn til jord.. åpne og lukk stift ...hva skjer?
ut ifra hva du skriver ligger nok feilen på -siden (stift/ledn/fordeler)
Loggført
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #10 på: juli 30, 2012, 21:33:46 pm »

har du + strøm ved coil?,  ta av den grønne ledningen fra coil og sett multimeter på pipelyd, koble ene ledningen til
grønn ledn og den andre multimeter ledn til jord.. åpne og lukk stift ...hva skjer?
ut ifra hva du skriver ligger nok feilen på -siden (stift/ledn/fordeler)

Har ferie no, og multimeteret ligger på jobb. skal se om jeg får gjort det på den måten du forklarte her.
Har prøvd å kjøre strøm rett fra batteriet til coil, for å se om den starta. Noe den ikke gjorde, så jeg mistenker fordeleren.

Noen som har ett koblingsskjema på hvordan det skal være uten det releet?
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: juli 31, 2012, 07:10:27 am »

Var det releet der før også?
Når du fjerner et laderele under baksetet skal det kun være nødvendig å koble sammen ledningene som på bildet under.
1: De tre tykke kobles sammen.
2. Grønn og blå kobles sammen.

På dynamo kobler du den tykke inn på skrukoblingen, og den grønne inn på den ene flatstikken som finnes på dynamoen.


* 1 (Custom).jpg (136.31 KB, 900x889 - vist 1135 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #12 på: august 06, 2012, 21:01:27 pm »

Yepp, er det jeg har gjort. flatstikk på dynamo til blå ledning under baksete. skrukobling til batteri, via starter. Glad

Og ja releet var der før ja.
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #13 på: august 07, 2012, 06:58:42 am »

Da er nok det releet til noe helt annet. Stor mulighet for at noen har koblet tidligere på denne bilen. Regner med du har byttet releet til 12V, og følg ledningene så finner du ut hva det går/brukes til  Glad
Men via starter skriver du? Hvilken årsmodell er denne bilen du holder på med? Litt uvanlig at du går via starter viss du har hatt laderele under baksete.
Var vel bare 67 modellen som hadde 6V og rele under baksete? Og der går det heller ikke via starter. Kun en tykk ledning direkte fra batteri til starter.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #14 på: august 07, 2012, 18:06:01 pm »

Er en 67 ja, og det stemmer som du sier, rele under setet. Det ombygningskittet jeg kjøpte hos Unneberg, der er det gjort slik at det går ledning fra dynamo til starter, og orginal tjukk ledning til batteri.
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #15 på: august 07, 2012, 21:12:17 pm »

Så da måler du i alle fall 12V på skruen på dynamoen? Og viss lysene fremme virker, er det jo tydeligvis strøm fremover også. Da gjenstår vel egentlig bare å finne ut hvor mye som kommer bak til coil når tennigen er slått på?
Hvor mange volt måler du mellom gods på blokka og klemme 15 på coil?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #16 på: august 09, 2012, 19:03:09 pm »

Har ikke målt på dynamoen. Når jeg har målt på coilen har jeg ikke hatt noe spenning, og lysene framme virker ja.
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #17 på: august 09, 2012, 19:19:49 pm »

Da er det lov å håpe at ladingen virker, bare bilen bil starte. Da må du finne andre enden av den ledningen som går inn på coil og måle om 12volten er der?
Andre enden skal etter dette skjemaet være den sorte nederste på andre sikringen fra høyre.
Viss ikke det er noe der, må du måle om det kommer noe 12V ut av den sorte på tenningslåsen?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!