april 29, 2024, 02:49:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Starter 1967 1500  (Lest 1413 ganger)
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« på: juni 22, 2012, 18:18:44 pm »

Hei

Ny her på forumet.

Har en 1967 T1 (aug). Denne har  pt. 12 volt anlegg. Motoren er en 1600 fra 1973 og har sine 130 tenner på startkransen. 1967 var et underlig år med blant annet 6 volt og stort svinghjul.
Var noen biler også originalt levert med 12V?

Mitt hovedspørsmål er: Trenger nytt svinghjul og ny starter. Skal jeg forsøke å finne et brukt tilsvarende det svinghjulet som har sittet der, og så montere en "vanlig" 12V starter?
Noe jeg må passe på her, noe som ikke passer sammen?

mvh

B.
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #1 på: juni 22, 2012, 22:29:41 pm »

har svinghjul til 1600 og 12v starter hvis du trenger det. ring 99599148. hvis det ikke er plass i clutchhuset på gearkassa, er det bare å slipe ut inni.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: juni 22, 2012, 22:45:56 pm »

Årsmodellskiftet var vell juli/august såvidt jeg husker, slik at august 1967 blir en 68 årsmodell? Det stemmer i alle fall med at den har 12 volts elektrisk anlegg.

EDIT: Det enkleste er vell å sjekke chassinr. om du er i tvil: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php. Begynner det på 117 er det '67, 118 er '68, om ikke jeg misforstår noe.
« Siste redigering: juni 22, 2012, 22:55:47 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juni 23, 2012, 10:34:57 am »

Bilen er en 67. Det jeg ikke vet er om 12v var originalt i bilen. Men det er altså 12v i dag. Ble ikke noen levert med 6v og andre med 12v det året? Chassinr. begynner med 117 og resten av det tilsier august 1967.

BP 73. Du fåre en tlf etterhvert. HVor holder du hus?

mvh

B.

PS. BP67. Oppdaget Fagerstrand. Det er ikke så alt for langt unna :-)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: juni 24, 2012, 14:16:15 pm »

67modellen har 6volt, men i usa fekk den 12volt.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juni 24, 2012, 17:01:13 pm »

Årsmodellskiftet var vell juli/august såvidt jeg husker, slik at august 1967 blir en 68 årsmodell? Det stemmer i alle fall med at den har 12 volts elektrisk anlegg.

EDIT: Det enkleste er vell å sjekke chassinr. om du er i tvil: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php. Begynner det på 117 er det '67, 118 er '68, om ikke jeg misforstår noe.

Blir litt i tvil her nå. Chassinr tilsier at bilen er produsert i august 1967, som nevnt. Den ser ut som en klassisk 1967, altså med liggende lykter, "gamle fangere", og den litt smalere knekken på baklokket. Kan den likevel gå for å være en 1968 mod? I min verden er en 1968 mod levert med rette frontlykter, større baklys, andre fangere osv.....

Hvis 1967  hadde stort svinghjul, betyr vel det at akkurat denne modellen er en av de letteste å bygge om til 12v?

mvh

B.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: juni 24, 2012, 19:07:55 pm »

Viss ch.nr begynner med 117, tilsier det at den ikke er laget i aug.1967. I aug.1967 begynner de med 118, og er dermed en 68 årsmodell. Har du liggende lykter og de alltid har vært på denne bilen må det være en ekte europeisk 67 modell du har, som noen har bygget om til 12V en gang i tiden.  Glad

Du skriver også at svinghjul har 130 tenner, og det er utvilsomt for 12V. Hvorfor bytte det? Viss det må byttes, må det shimses riktig!
Så da hadde jeg funnet en starter som er rundt 25,5mm i diameter på tannhjulet, og sjekket at foringen i girkassen er rundt 11mm.
Er ikke så farlig om starteren er 6V eller 12V, da begge deler vil virke på 12V. Men sikkert lettere å finne en 12V.
Til sammenligning er målene på en normal 6V starter til venstre på bildet.


* HPIM0737 (Large).JPG (129.62 KB, 1024x768 - vist 110 ganger.)

*  (118.4 KB, 620x768 - vist 102 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: juni 24, 2012, 19:45:39 pm »

Bingo :-)
Dette var meget opplysende. Jeg har selvsagt blandet om årene 1966 og 1967 i mitt lettere altererte hode over å endelig få holde på med boble igjen etter alt for langt opphold  Flau

Svinghjulet må byttes fordi det er gjennomrustent og det er omtrent ikke tenner igjen.
Da er det 12 v starter som er tingen her. Må vel bytte foringen i gearkassen også da vel, eller slipper man det på denne?

mvh

B.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: juni 24, 2012, 20:28:55 pm »

Vil tro du slipper å skifte foringen. Men er jo bare å ta et 11mm bor og se om det er mye slark. Kan være den er så slitt at det er like greit å skifte den.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!