mars 29, 2024, 07:52:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forskjellig bredde på fram/bakdekk, lovlig?  (Lest 3912 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: juni 29, 2012, 09:13:36 am »

Hei, fikk høre fra en kompis a man ikke får godkjent bil med forskjellig dekkbredde framme/bak?
Stemmer dette? Tenkte å bestille 215 45 15 bak og 185 45 15 framme på bobla =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
bjornboble
Supermedlem
*****
Innlegg: 870
Bosted: finsland



Vis profil
« Svar #1 på: juni 29, 2012, 09:58:14 am »

det stemmer ikke..bare husk at hjulene ikke må gå utforbi skjerm kantene.. Blunker
Loggført

agder vw klubb..

orginalt som er tingen..
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: juni 29, 2012, 10:39:39 am »

Bilen skal være typegodkjent med forskjellig dekkdimensjon foran og bak. Alternativt kan man kjøpe en Tüv-godkjent kombinasjon av felger og dekkdimensjon.

Det finnes selvfølgelig mange biler i Norge som er godkjent med forskjellig dekk foran og bak. Mye siden det forekommer svært mye forskjellig praksis på de forskjellige trafikkstasjonene i landet.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #3 på: juni 29, 2012, 10:41:11 am »

det stemmer ikke..bare husk at hjulene ikke må gå utforbi skjerm kantene.. Blunker

Helt feil.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #4 på: juni 29, 2012, 11:05:45 am »

ok, så da er det safe å investere i forskjellige dimensjoner på dekkene? =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #5 på: juni 29, 2012, 12:48:11 pm »

ok, så da er det safe å investere i forskjellige dimensjoner på dekkene? =)

Leste du omvendt av hva jeg skrev, eller? Om du har planer om å kjøre rundt i en lovlig, godkjent bil så er svaret, nei. Men om ikke er så nøye på det og du får lånt deg eller har et sett med visningshjul for bruk på PKK, så er det bare å kjøre på med forskjellig bak og foran.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #6 på: juni 29, 2012, 13:20:07 pm »

Helt umulig å få godkjent kan det jo ikke være. Det går jo endel biler med forskjellige dekkdimmensjon foran og bak. Kommer kanskje an på alder på bilen og litt slikt også, men buggyen min er ihvertfall godkjent med bredere dekk bak enn foran.
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #7 på: juni 29, 2012, 14:11:51 pm »

m, dropper det da, ser sikkert bra ut med 205 framme og bak =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juni 29, 2012, 22:11:03 pm »

har du ikkje eit sett orginalhjul å reisa på kontroll med då?
205 får du vel ikkje godkjent likavel, meinar å hugsa att 195/65 er "største" godkjente dekk dim til boble (5% avvik frå org, eller noko sånt)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #9 på: juni 30, 2012, 16:04:22 pm »

Er heller ingen krav til at hjuloppsettet må være typegodkjent fra kjøretøyfabrikanten hvis bilen er produsert før 1973. Alle ombygginger på biler eldre enn dette skal "bedømmes" etter den gammle regelboka. Når så du sist en Hot Rod med lik dimensjon på for og bakhjul??
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #10 på: juni 30, 2012, 21:14:11 pm »

... (5% avvik frå org, eller noko sånt)

5% avvik gjelder rulleomkretsen på dekket, og ikke bredden.
Når det gjelder bredde så er vel kravene (for nyere biler ihvertfall) at hele dekket skal være innenfor skjermene, Dekket skal ikke ta borti noe som helst ved fullt rattutslag og full fjæringsvei, og så må ikke sporvidden endres mer enn maksimalt 15mm.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: juli 01, 2012, 13:18:08 pm »

Så lenge du er innenfor 5% rulleomkrets av det som står i vognkortet tipper jeg det går greit (selv om reglene nok sier noe annet om dette). Er mekanikeren grei kan du også argumentere for han om at speedometerwiren går på forhjulene, slik at mye større hjul bak kun vil påvirke faktisk toppfarten, og ikke det speedometeret viser.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #12 på: juli 01, 2012, 15:49:01 pm »

185/45-15 er vel milevis unna standard rulleomkrets uansett:).
Loggført

Mvh

Marius
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #13 på: juli 01, 2012, 17:21:36 pm »

Et stykke anna ja.
http://www.orpetveit.net/dekk/
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #14 på: juli 01, 2012, 18:16:18 pm »

Hehe, jepp =)
Skal få lånt hjul jeg kan bruke ved godkjenning, så har jeg de andre klar til etterpå Blunker
205 eller 215 45 15 bak, samme rulleomkrets på fram/bak, kun forskjell i bredde på dekkene/felgene.
Har bredda skjermer, 4,5 cm på hver sde, så da blir det god plass til hjulene.
Noen tips på greie dempere framme og bak? Helst under 700 pr stk.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #15 på: juli 03, 2012, 07:19:16 am »

Mye rart som går rundt! Jeg kjører 195/60 foran og 205/60 bak på min 03. Felgdim er 5,5" og 7". Dekka stikker ca.2-3 cm utenfor bak, men mønster ligger ved skjermkant. Dekkfirma jeg brukte spurte om jeg mente at jeg skulle ha forskjellig og jeg sa ja. "Ditt valg det" fikk jeg til svar. Loven er vel klar på at dekk/felg ikke skal gå utenfor skjerm.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: juli 03, 2012, 08:58:04 am »

Mye rart som går rundt! Jeg kjører 195/60 foran og 205/60 bak på min 03. Felgdim er 5,5" og 7". Dekka stikker ca.2-3 cm utenfor bak, men mønster ligger ved skjermkant. Dekkfirma jeg brukte spurte om jeg mente at jeg skulle ha forskjellig og jeg sa ja. "Ditt valg det" fikk jeg til svar. Loven er vel klar på at dekk/felg ikke skal gå utenfor skjerm.

For 4x4 biler så var det kun dekkets mønster som skulle være under skjerm... Men det var på 90 tallet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #17 på: juli 03, 2012, 13:12:10 pm »

Mye rart som går rundt! Jeg kjører 195/60 foran og 205/60 bak på min 03. Felgdim er 5,5" og 7". Dekka stikker ca.2-3 cm utenfor bak, men mønster ligger ved skjermkant. Dekkfirma jeg brukte spurte om jeg mente at jeg skulle ha forskjellig og jeg sa ja. "Ditt valg det" fikk jeg til svar. Loven er vel klar på at dekk/felg ikke skal gå utenfor skjerm.

For 4x4 biler så var det kun dekkets mønster som skulle være under skjerm... Men det var på 90 tallet.

Husker jeg hadde TUV papirer på en komplett pakke jeg kjøpte fra en tysk forhandler for noen år tilbake. Dette var 8+9,5" felger i kombinasjon med en gitt dekkdimensjon og et senkesett til min Opel Corsa B jeg hadde. Der var det på håret at dekket gikk under plastbuene mens felgene stakk LANGT på utsiden. Dette fikk jeg faktisk godkjent.
Mye som går hvis man jobber litt med det, men det er kroken på døra så fort noe subber.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #18 på: juli 03, 2012, 14:24:26 pm »

Min gamle cab er godkjent med 175 fremme og 205 bak. Dette på 15" alu felg fra Ford....
Loggført

Mvh

Marius
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #19 på: juli 03, 2012, 19:14:55 pm »

har du ikkje eit sett orginalhjul å reisa på kontroll med då?
205 får du vel ikkje godkjent likavel, meinar å hugsa att 195/65 er "største" godkjente dekk dim til boble (5% avvik frå org, eller noko sånt)

Nå må folk prøve å forholde seg til fakta...  "Assumptions is the mother of all fuck up´s" hadde vel Tom Berg på avataren sin en gang i tiden på tuju, og i den frasa er det mye sant. Hvis en skal svare på spørsmål med : "Jeg tror" , eller  : "Jeg har hørt", og lignende så blir ting bare svada.

Det med +/- 5% avvik har med rulleomkrets å gjøre og ingenting med bredden på dekka.

Jeg har hatt en 1303 som var godkjent med 225/50-15 foran og 285/40-15 bak.

Men pga. at bilen ble veldig sporete å kjøre i kombinasjon med særdeles dyre dekk (spesiellt bak), så fikk jeg den senere godkjent med 205/50-15 foran og 225/50-15 bak.

CSP  har en liste over en hel del TÜV-godkjente kombinasjoner.

Hotshop-gutta hadde noen papirer på dette, men da bare på ATS og Revolution-felger.

Her er TÜV på noen "vanlige" felger til boble:

- Mangels felger : http://www.vw-kaeferclub.com/downloads/mangels5.5x15205felgenabe.pdf
- Mangles 142 felger : http://www.vw-kaeferclub.com/downloads/mangels-5-5--5x205.pdf
http://www.vw-kaeferclub.com/downloads/mangels-5-5--4x130-b.pdf
- ATS 5,5 tom : http://www.vw-kaeferclub.com/downloads/mangels5.5x15205felgenabe.pdf
- ATS 5,5 tom : http://www.vw-kaeferclub.com/downloads/ats_leichtmetallfelgen_5515--4-130et25.pdf

Med det samme vi er inne på tema, så er tüv på puma-forstilling her også :
http://www.vw-kaeferclub.com/downloads/puma-achse-ab-bj.-65.pdf
« Siste redigering: juli 03, 2012, 19:48:13 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #20 på: juli 03, 2012, 23:13:34 pm »

Hvor gammel er bilen det er snakk om i denne tråden? Og hvor gammelt er dette tüv fenomenet?
Lurer i forholdt til om det er nødvendig å blande dokumenter fra tüv og kjøretøyfabrikanten inn i dette da det trolig er like "lett" å lese vegtrafikkloven fra før 1973 og stå på kravene sine enn å krangle med BT om relativt verdiløse papirer som de selv hevder de ikke er tvunget til å forholde seg til.

Eksempelvis kjenner ikke jeg til detaljene rundt splitt bussen som VW-Lars fikk godkjent med Puma forstilling, men siden en slik forstilling ikke finnes til buss tar jeg det som en selvfølge at det heller ikke var noen tüv papirer med under denne godkjenningen.... Ergo kan ting godkjennes hvis man kjenner reglene og har en grei dialog med BT uten slike uleslige "runeark" fra tüv. 
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #21 på: juli 04, 2012, 08:34:09 am »

Bilen er en 1972 T1 1300 =)
Har whitespoke 15" felger, bakfelgene er breddet.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!