mai 01, 2024, 13:18:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte kanaler, eller sveise der det er rusthull?  (Lest 4675 ganger)
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« på: mai 15, 2008, 11:46:35 am »

Har ei boble som har rusthull i kanalene over jekkfestet.

har funnet et par nye kanaler, men syns 2350,- for nye kanaler er ganske dyrt.. og i tillegg kommer sveise jobben.

er det like greit å bare be han som sveiser om å skjære bort nok og sveise det, eller vil det lønne seg å bytte hele kanalene?

Har også et par kanaler som desverre ikke er hele, men de er nye.
Høyre kanal har fått et parti skjært bort.. Disse blir jo billigere, men disse + sveising blir uansett mer enn bare å be han skjære bort og sveise det sammen...


Hva tror dere?
Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 15, 2008, 12:01:53 pm »

Kanalene ruster innenifra og ut... Det er garantert MER enn det ser ut som på utsiden. Rustangrepene er som regel størst i bunnen i hver ende av kanalen, og rett ned ved frontruta. Skjær opp og se, kanskje du klarer deg med å bytte bunnene, eller i beste fall bare deler av bunnen. Bilder er fint =)
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: mai 15, 2008, 12:04:42 pm »

Lappverk tar MYE mer tid enn å bytte hele kanalen, så da blir arbeidet uansett dyrere. Det er alltid mer enn det du ser.
Bytter du hele VET du at alt er strøkent og sover bedre om natta. Og slipper å gjøre jobben på nytt om to år.

Hvis du synes et par tusenlapper er for mye å koste på bilen ville jeg ha sett meg om etter alternative hobbyer.  Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: mai 15, 2008, 12:47:35 pm »

Bilder gjør susen her...
Jeg er ikke enig med JS i dette. Å bytte kanaler er ikke en kjapp jobb... og gjøres den for kjapt kan man "ødelegge" hele bilen...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 15, 2008, 12:59:43 pm »

Den STORE jobben her trenger ikke å være selve sveisinga, men å løfte karosseriet fra bunnplata for å komme til er en del jobb. Det må til for at sveisejobben skal bli bra. Og hvis jekkfestet er rustent i tillegg må du uansett dele bilen... Finnes bra bøker på emnet som hjelper deg med å finne alle boltene  Glad Ut fra beskrivelsen ser jeg i mitt hode ett jekkfeste som er klemt godt opp i kanalen. Er dette riktig, er det mer enn en ettermiddags jobb.
Loggført
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #5 på: mai 15, 2008, 13:25:33 pm »

Det jeg ville ha begynt med er å kappe hull der det er rust . Kanskje er det bare mere rust og kanskje er det tidvis fin lakk. Drittjobben med all seise reperasjoner er reingjøring og nøyaktig tilpassing av plate biter. Er det gjort ordentlig rent går sveisinga lett og fort for den drevne. Kapping og reingjøring fikser de fleste og det er også lettere å bestemme seg for det en eller andre. Sverger selv til mest mulig av det orginale stålet så langt det lar seg ordne.  Men som nevn tidligere  er det ofte mere rust enn man tror.
Loggført

Folkevogn er kjerra!
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #6 på: mai 15, 2008, 13:26:44 pm »

Den STORE jobben her trenger ikke å være selve sveisinga, men å løfte karosseriet fra bunnplata for å komme til er en del jobb. Det må til for at sveisejobben skal bli bra. Og hvis jekkfestet er rustent i tillegg må du uansett dele bilen... Finnes bra bøker på emnet som hjelper deg med å finne alle boltene  Glad Ut fra beskrivelsen ser jeg i mitt hode ett jekkfeste som er klemt godt opp i kanalen. Er dette riktig, er det mer enn en ettermiddags jobb.

Beklager et dumt spørsmål.. Men jeg er ganske fersk i gamet og spørr istedenfor å gjøre noe feil..

Løfte karosseriet fra bunnplata? Vil det si jeg må demontere store deler av bilen for å få dette til?

Jekkfestet er litt bøyd, men er ikke "klemt godt opp i kanalen". .Den har kanskje mere laget en liten "bulk"..

Om jeg da velger å sveise kanalene istedenfor å bytte.. må jeg da alikevell opp med hele karosseriet?

Så såvidt på autofilbobla, når kanalen ble sveiset der.. Så ikke ut som de gjorde noe slikt?

Ikke tro jeg bruker den episoden som noen lærefilm, men bare spørr og virker dum nå istedenfor å stå der med skjegget i kanalen etter jobben er gjort...


Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 15, 2008, 13:38:32 pm »

Som sagt vanskelig å gi noen konkrete tips uten å ha sett bilder. Bunnplata (chassiet) er festet til karosseriet akkurat på det stedet du skal skifte til friskt metall. Hvordan man får til det uten å skille bilen, om ikke annet enn litt er jeg usikker på. Men selv en liten sveisejobb fordrer nok at alle boltene som fester karosseri og bunnplate sammen må ut. Det er ikke store jobben, bare du finner alle boltene.
Loggført
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #8 på: mai 15, 2008, 13:40:28 pm »

Ok.

Så det handler mer om å skru ut boltene før man skjærer bort rustpartiene ++ for å ikke ødelegge disse?

Det trengs ikke å bokstavelig talt løfte karosseriet av chassiet?


Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #9 på: mai 15, 2008, 13:42:56 pm »

Går du for reperasjonen er det bare å kappe bort jekkfestet. Deretter kappe hull i bungelen for å ta en titt. Prøv gjene med en skrutrekker å stikke hull i kanalen først. Klarer du det ikke holder de en stund til. Det rustne jekk festet kan ha kolapset under heving og forårsaket bungelen.
Loggført

Folkevogn er kjerra!
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #10 på: mai 15, 2008, 13:47:23 pm »

Jekkfestet.. En dårlig patent i utgangspunktet spørr du meg... er ikke de bare å fjerne?

Det er nok under heving at det har kollapset.. Skjønte det fort da jeg forsøkte å heve bilen for å legge over dekk.. Glad

Har banket med skrutrekker en del i kanalene utenom der det er hull og det virker greit...

Har jo aldri gjort dette, men ser ut som om man kapper vekk omtrent 5 cm på hver side så er det bra metall..


Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 15, 2008, 15:51:09 pm »

Hvis du er i Tvil,Så lett en som har gjorte det Før Osteaktig
Men er det rust i Bunnplata?Den platen som er over jekkfeste?
Den kan jo du bytte/Skjære vekk,deretter kommer du kontakt med Kanal bunnen Øyerulling
Bilde hjelper.Det er stor forskjeld på Reprasjon og Restaurere bil Rekker tunge

Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Dagfather
Medlem
***
Innlegg: 157
Bosted: Oslo


Rock out with your cock out!


Vis profil
« Svar #12 på: mai 15, 2008, 16:03:08 pm »

Skal ta bilde når jeg får tatt av stigbrettene igjen.. eller om jeg evt kommer til.. Ser ikke så lett når de er på tror jeg..

Bilde hjelper.Det er stor forskjeld på Reprasjon og Restaurere bil Rekker tunge


Dette håper jeg inderlig.. Bilen min skal absolutt ikke bli noe "showbil" men heller en bil jeg trives med og passer til søndags/hverdag er jo søndag... cruising...
Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 15, 2008, 16:23:06 pm »

Da kan du få sveise rusta som er dær Sjokkert

Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: mai 15, 2008, 20:36:27 pm »

Bilder gjør susen her...
Jeg er ikke enig med JS i dette. Å bytte kanaler er ikke en kjapp jobb... og gjøres den for kjapt kan man "ødelegge" hele bilen...

Som du sier, bilder gjør susen.
Jeg brukte sikkert 5 ganger så lang tid på å "lappe" sammen mine kanaler pga. at reproene er av senere utseende.
Men jeg kjørte i 2-3 år med et par plater lappet over det værste før jeg gjorde det skikkelig.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: mai 16, 2008, 23:16:41 pm »

Som sagt vanskelig å gi noen konkrete tips uten å ha sett bilder. Bunnplata (chassiet) er festet til karosseriet akkurat på det stedet du skal skifte til friskt metall. Hvordan man får til det uten å skille bilen, om ikke annet enn litt er jeg usikker på. Men selv en liten sveisejobb fordrer nok at alle boltene som fester karosseri og bunnplate sammen må ut. Det er ikke store jobben, bare du finner alle boltene.

Det er fult mulig å ta ut heile kanalen uten å løfta av karoseriet, men det anbefalast ikkje, for det vert aldri lika bra..

Dagfather: Eg anbefalar deg å skaffe deg Bug Me filmar f.eks. vol 6: Heater Channels
Bug Me er step by step-filmar i høgaste grad Blunker

Her er ein demo:

Og vol 6, floor pan, er vel ikkje og forakte.. Demo:
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!