mars 28, 2024, 20:32:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor mister kraft og fusker når den blir varm?  (Lest 4457 ganger)
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« på: juli 16, 2012, 07:52:40 am »

Jeg fikk verifisert tenningstidspunkt til å være sånn tålig greit i går. Bilen gikk forøvrig veldig fint på landevei, men da jeg tok en tur oppover en svingete grusvei med mye stigning (altså høyere belastning, mange akselerasjoner, og lavere hastighet), så begynte den å tulle endel etterpå. Det gir seg utslag i lite krefter, endel ettertenning, og generellt nøling i motoren.  Etter noe kjøring på landevei i gjevn hastighet, så ser det ut til å bedre seg igjen. Siden jeg ikke klarer å finne noe annet galt nå, så begynner jeg å helle til å tro at det kan være pluggledningene og pluggene som ikke er helt gode.

Er jeg på rett spor mon tro?? Hæ
« Siste redigering: juli 16, 2012, 09:38:16 am av Reisende Mac » Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: juli 16, 2012, 15:34:59 pm »

Jeg fikk verifisert tenningstidspunkt til å være sånn tålig greit i går. Bilen gikk forøvrig veldig fint på landevei, men da jeg tok en tur oppover en svingete grusvei med mye stigning (altså høyere belastning, mange akselerasjoner, og lavere hastighet), så begynte den å tulle endel etterpå. Det gir seg utslag i lite krefter, endel ettertenning, og generellt nøling i motoren.  Etter noe kjøring på landevei i gjevn hastighet, så ser det ut til å bedre seg igjen. Siden jeg ikke klarer å finne noe annet galt nå, så begynner jeg å helle til å tro at det kan være pluggledningene og pluggene som ikke er helt gode.

Er jeg på rett spor mon tro?? Hæ


Ja, prøv deg fram, men det samme hendte med gamlemotoren min, ved belastning gikk den varm (begynte å fuske)..å jeg fant ikke ut hva det var...(fikk til en bedring, men snart var den samme) kanskje -sliten motor, -dårlig kjøling...(som jeg tror det var) -ev. feil med tenning?
bensinblanding?...       Øyerulling               --- Med skikkelig motor er problemet nå løst.   
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #2 på: juli 16, 2012, 15:49:51 pm »

tipper bensinpumpe
Loggført
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #3 på: juli 16, 2012, 17:38:13 pm »

Nye pluggledninger og tennplugger er bestilt. Skal også kjøpe en elektrisk bensinpumpe etter råd herifra.
Er det noen som har en formening om hvorvidt denne pumpa fra Biltema er grei nok?
 (Maks. kap. 70 l/h. Maks. trykk 0,27–0,40 bar.)


http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffpumpe/Elektrisk-drivstoffpumpe-523227/

Loggført
mort3n83
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 22, 2012, 19:25:16 pm »

hei. har nettopp kjøpt meg en 1303s 72 mod. funket perfekt i nøyaktig 8 timer. nå slår ikke starter inn hver gang så den må dyttes igang. fusker enormt og sliter veldig med å aksellerere. enten den er kald eller varm er det samme problem..
noen som har tips og råd??
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #5 på: juli 22, 2012, 21:51:26 pm »

Motor trenger bensin, luft og tenning..... i rette mengder på rett tidspunkt.

Start med det enkleste
Får den nok bensin? Gammel tank med mye rusk? tett sil i tanken? Dårlige bensinslanger som "eser opp" innvendig?
Ta av slangen inn på forgasser, stapp den ned i en flaske og få en til å kinne. Det skal komme rikelig men bensin...
Eventuelt ta av slangen inn på pumpa og blås tilbake i tanken. Du skal kunne blåse nokså lett
(på bussen min tettet silen i tanken sånn av og til, da var det å stoppe, av med slangen, blåse bort dritten og kjøre videre.. til jeg byttet motor og kom til tanken)

Er stiften ok og har rett åpning?
Er tenning justert

Er bensin filter montert?
Dersom ikke monter filter (utenfor motor rommet er anbefalt), demonter forgsser, blås rent og monter igjen.

Og selvsagt må pluggledninger stå riktig, det må være spenning på coil osv...

Om starter ikke slår inn kan det være dårlig jording mellom batteri og chassis eller mellom starter og chassis.
Det er også vanlig med stort spenningsfall fra batteri, via tenningslås og tilbake til starter innslaget. Jeg har montert et rele som styres av tenningslåsen og som igjen styrer innslag releet

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Kjetil1985
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: kløfta



Vis profil
« Svar #6 på: juli 23, 2012, 14:46:07 pm »

målt coilen om den gir strøm? min coil streiket,å da hadde den samme symptomer.
sliter fortsatt med min etter bytte,etter råd så har jeg antageligvis feil coil nå,men temmelig blank ang dette Rekker tunge
mvh kjetil
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: juli 24, 2012, 14:21:48 pm »

Regner med at du har sjekket ventilklaringene?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #8 på: juli 30, 2012, 18:03:07 pm »

Jeg opplevde under kjøring at bilen oppførte seg skikkelig dårlig helt fra oppstart (kald). Siden det var mye luft i bensinfilteret, så regnet jeg ned at det var bensintilførselen som var problemet, slik som nevt litt lengre oppe i tråden her. Når jeg så kjørte opp en lang bakke, så begynte bilen å oppføre seg fint. Etter denne bakken var den helt som den skulle. I tillegg så var lufta i filteret borte.
Etter noe kjøring (neste dag) så begynte den å tulle igjen. Jeg fikk tak i ny bensinpumpe, og byttet denne. dette hjalp heller lite.... Videre, så begynte etterhvert bilen å gå fint igjen.
Nok en dag, og så begynte den å tulle likke galt. Litt mer feilsøking ble gjort, og coilen ble byttet. Etter dette har bilen gått fint med unntak av at den surner når den går lenge på tomgang (typisk kø, og av og på ferger etc). Når den så får blåst ut av seg litt, så går den fint igjen. :-)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: juli 30, 2012, 19:05:46 pm »

Etter dette har bilen gått fint med unntak av at den surner når den går lenge på tomgang (typisk kø, og av og på ferger etc). Når den så får blåst ut av seg litt, så går den fint igjen. :-)

Hvilken type tennplugg bruker du? Kan bli bedre med powertip-plugg eller bruke en varmere plugg. Men hovedproblemet  for sotinga  (regner med at det er derfor den blir sur) ligger nok i gasseren/luftfilteret.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #10 på: juli 30, 2012, 20:45:26 pm »

Takk for tips om varmere plugger :-)
Feilen ligger nok i forgasserene ja. Det er to Solex 40/44, som etter hva jeg hører ikke akkurat er topp kvalitet. De svetter litt rundt spjeldakslingene og har sikkert noen utette pakninger. I tillegg, så er de nok heller ikke optimalt justert. Pluggene er svarte, så det tyder vel på litt for feit blanding?
Som en felt-løsning kan jeg kanskje gjøre noe med pluggene hvis det blir for galt, så får heller jeg ta hånd om forgasserene når det passer seg litt senere.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!