april 19, 2024, 12:05:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Biltilsynet - hva må til for å ha det man trenger i vognkortet?  (Lest 14076 ganger)
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« på: desember 10, 2007, 16:53:36 pm »

Synes vi trenger en tråd som dette Glad

Selv har jeg en 64 t1 1200.

Noen tips om hva som må til for å få justerbar puma og 1600 motor inn i vognkortet på denne?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 10, 2007, 17:23:47 pm »

Du må ha dokumentasjon på at bremsene på bilen din er beregnet for den effektøkningen som en 1600 motor medfører.
TUV papirer eller fra VW importør.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: desember 10, 2007, 19:29:42 pm »

Ja det er bare å ringe Møller Bil og be om godkjenningspapirer for 1600 motor og Puma forstilling. De sender det til deg gratis.

Men om du godkjenner bilen med dette, så risikerer du å ødelegge for deg selv mht. veteranforsikring, etter hva jeg har hørt.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 10, 2007, 19:42:05 pm »

Takk Glad

Ang Veteranforsikringen man får som LMK har fått forhandla frem, så har jeg forstått det slik at bilen må være 100% original i tillegg til at kilometertallet er latterlig lavt, så det er jeg ikke særlig redd for...

hmmm...Møller Bil er jo en samlehatt for 42 foskjellige verksteder - spiller det ingen rolle hvilke av disse man henvender seg til?

L
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: desember 10, 2007, 19:45:12 pm »

Ta kontakt med Tom Sagerud, eller be om kontoret der han holdt til.
Loggført
Christopher
Medlem
***
Innlegg: 198
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #5 på: desember 10, 2007, 19:46:05 pm »

Papir fra Møller skal holde, fikk min 62 godkjent med Puma i sommer.
Etter først ikke å ha fått kodkjent bilen fordi den var for lav,
ble bilen hevet og vist igjen. Da var den tilnnærmet orginal høyde,
og da gikk det med et skriiik.
Mange her inne som er veldig frampå med at det skal vises og
være godkjent alt mulig. Men jeg skulle likt å visst hvor mange av
disse som ikke har montert en puma og ikke være på biltilsynet.. ?
eller har litt smalere dekk framme enn bak ?
Det er ikke nødvenfigvis "bare" å vise bilen sin på biltilsynet.
Min erfaring er at de er vrange og vanskelige, kom vel ikke som noe
sjokk på mange tenker jeg...
Kommer vel ann på hvem man møter.

Her er i allefall papirer som kan hjelpe deg med godkjenning av senking
og motor Glad

Når det gjelder veteranforsikring er det noen selskaper som krever at bilen skal være 100%
orginal ved tegning av veteranforsikring. Mens andre ikke har noe krav om dette.

* puma.pdf (129.16 KB - lastet ned 406 ganger.)
* 100hk.pdf (69.78 KB - lastet ned 441 ganger.)
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 10, 2007, 19:51:56 pm »

Kanon! Glad
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 10, 2007, 20:18:28 pm »

godkjenningspapiret på 1600 motor gjelder vel kun 1300 og ikke 1200?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 10, 2007, 20:19:54 pm »

nja, det papiret som ble postet i tråden her er litt vagt i ordlyden, men jeg tolker det som om man er home safe dersom skivebremsene er montert? Ka tror du?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Christopher
Medlem
***
Innlegg: 198
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #9 på: desember 10, 2007, 20:23:52 pm »

Overskriften på papiret er jo trimming / skifting av motor i 1960 1200.
Men, flere modeller blir nevnt..
Om papieret er godt nok for 1600 motor er da avhengig av hvor
mye hester det er i 1200'n, fra 64, det vet ikke jeg.
Forstår det hvertfall sånn at hvis man monterer skivebremser fra en 1500 el. lignendes.
Kan man få godkjent opptil 65 hester...
Ellers opptil 15 hester mer enn orginalt...
« Siste redigering: desember 10, 2007, 20:30:05 pm av Christopher » Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 10, 2007, 20:26:01 pm »

Overskriften på papiret er jo trimming / skifting av motor i 1960 1200.
Men, flere modeller blir nevnt..

Fikk du godkjent bilen med 1600 motor på grunnlag av det papiret? Har du skivebremser foran?

Uansett, takk for innsatsen Glad
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Christopher
Medlem
***
Innlegg: 198
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #11 på: desember 10, 2007, 20:31:45 pm »

Nei, jeg kjører med 1300 i min 1200, og det sa di var greit uten godkjenning siden
effektøknigen var så liten.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: desember 10, 2007, 20:33:40 pm »

Jeg har sett tilsvarende papir, men da med 1300 i teksten... Godt å se at de godkjenner dette  i en 1200 også.
Jeg har forresten godkjent 1600ccm og 50hk i vognkortet på splitten min. Men det var uten papirer, dette ble skrevet inn ved import.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 10, 2007, 20:35:25 pm »

Jeg har sett tilsvarende papir, men da med 1300 i teksten... Godt å se at de godkjenner dette  i en 1200 også.
Jeg har forresten godkjent 1600ccm og 50hk i vognkortet på splitten min. Men det var uten papirer, dette ble skrevet inn ved import.

LES: "...dette ble skrevet inn pga gullhår i rompa" Rekker tunge
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: desember 10, 2007, 21:23:53 pm »

Hmm sliter litt med dette med skivebremser på 1200, bobla ble aldri levert med skiver på linkpinforstillinga, så med mindre du har tuv-godkjente spindler, er ikke det der rett frem... Jeg har søkt godkjenning om 1835cc i '62 Ghia med originale skivebremser, men da har jeg dokumentert rammehodebytte på godkjent verksted, for å kunne bruke kulelink. Jeg har også søkt om godkjenning av Puma, origninale EMPI hjul og diverse andre detaljer. Venter fortsatt på svar...

:-)
Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: desember 10, 2007, 21:59:06 pm »

Det er ikke riktig at du trenger skivebremser forran for å få godkjent 1600 motor! Det er jeg sikker på, da jeg sitter med godkjenningspapirer fra Møller for ombygging til 1600, hvor det står at bremsebåndene må være av slik og slik dimensjon, og at det stilles krav til stab.stag forran. Disse papirene er skrevet i 2007 og ble bestilt mtp. min 1961 Type 1 1200.
« Siste redigering: desember 10, 2007, 22:00:53 pm av Harald L » Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 10, 2007, 22:14:15 pm »

Det er ikke riktig at du trenger skivebremser forran for å få godkjent 1600 motor! Det er jeg sikker på, da jeg sitter med godkjenningspapirer fra Møller for ombygging til 1600, hvor det står at bremsebåndene må være av slik og slik dimensjon, og at det stilles krav til stab.stag forran. Disse papirene er skrevet i 2007 og ble bestilt mtp. min 1961 Type 1 1200.

harald - PM
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: desember 10, 2007, 22:47:28 pm »

Det er ikke riktig at du trenger skivebremser forran for å få godkjent 1600 motor! Det er jeg sikker på, da jeg sitter med godkjenningspapirer fra Møller for ombygging til 1600, hvor det står at bremsebåndene må være av slik og slik dimensjon, og at det stilles krav til stab.stag forran. Disse papirene er skrevet i 2007 og ble bestilt mtp. min 1961 Type 1 1200.

Ingenting er bedre enn det!

Jeg refererer bare til de papirene jeg sitter med fra Møller, hvor det refrereres til skiver foran, men det er nok fordi det var nettop det jeg søkte om, så jeg betviler ikke det du sier. Viser jo bare at dersom man gjør hjemmeleksa, og skaffer dokumentasjon, er det mye som kan godkjennes

Roy
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 10, 2007, 23:32:30 pm »

Hei Lasse...
ring ann far så skal du se at det ordne seg...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: desember 11, 2007, 09:23:26 am »

Jeg brukte samme dokument i 1987, og fikk godkjent en 1967 Boble 1200 (sparemodell) med 1600 motor på biltilsynet i Oslo. Den ble til og med vist med doble 45 Del-Lorto gassere. Motoren var nå faktisk på 1584cc, men trimmet til 95hk (Kvikk motor). 

Etter at personen som skulle godkjenne bilen hadde vært ute på en testtur, fikk jeg skrevet inn i vognkortet: Godkjent senket (hadde Puma papiret også), og godkjent med trimmet motor med doble gassere.

Kombinasjonen dokumentasjon, og en litt over gjennomsnittet biltilsynansatt, kan gi heldige utslag :-)

Når det er sagt, så kan jeg vel fortelle at jeg var jeg inne syv ganger med bilen før de var helt fornøyd, men det er om og gjøre å ikke gi opp. Faktisk kranglet de seg imellom, og det var til slutt sjefen sjøl som godkjente bilen. 
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #20 på: desember 11, 2007, 11:54:14 am »

(...)hvor det står at bremsebåndene må være av slik og slik dimensjon, og at det stilles krav til stab.stag forran. Disse papirene er skrevet i 2007 og ble bestilt mtp. min 1961 Type 1 1200.

Interessant! Kan du fortelle hva slags dimensjon det står at bremsebåndene måtte ha? Hvordan vil det være å søke om godkjenning med 356A- eller B bremser feks?

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 11, 2007, 15:03:02 pm »

(...)hvor det står at bremsebåndene må være av slik og slik dimensjon, og at det stilles krav til stab.stag forran. Disse papirene er skrevet i 2007 og ble bestilt mtp. min 1961 Type 1 1200.

Interessant! Kan du fortelle hva slags dimensjon det står at bremsebåndene måtte ha? Hvordan vil det være å søke om godkjenning med 356A- eller B bremser feks?



Her er skrivet jeg fikk kopi av. Håper det er ok at jeg legger det ut Harald?


* IMG_1830.jpg (167.16 KB, 603x391 - vist 613 ganger.)
« Siste redigering: desember 11, 2007, 15:05:03 pm av Lasse » Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 11, 2007, 15:27:17 pm »

Takk Glad

Ang Veteranforsikringen man får som LMK har fått forhandla frem, så har jeg forstått det slik at bilen må være 100% original i tillegg til at kilometertallet er latterlig lavt, så det er jeg ikke særlig redd for...

hmmm...Møller Bil er jo en samlehatt for 42 foskjellige verksteder - spiller det ingen rolle hvilke av disse man henvender seg til?

L

For å få siste info om de faktiske bestemmelser fra LMK anbefales LMK sin nettsider, www.lmk.no De har også blitt mer moderat med årene. Jeg har hatt LMK-forsikret Oval57 siden 1994 og det er helt topp! Da jeg ble rygga på kom det en mann som forstår seg på gammal plåt. Pengene var på bok dagen etter.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 11, 2007, 17:51:01 pm »

Skal bygge om til skiver foran og bak på en 1303, men tror ikke Møller kan hjelpe meg.
Foran: 330X32 med 4 stempla kalipper
Bak: 330X28 med 4 stempla kalipper + egen enstempla for handbrekk.

Regner med at TUV i Flensburg er veien å gå med dette prosjektet, men i vognkortet skal det.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #24 på: desember 11, 2007, 23:34:31 pm »

Skal bygge om til skiver foran og bak på en 1303, men tror ikke Møller kan hjelpe meg.
Foran: 330X32 med 4 stempla kalipper
Bak: 330X28 med 4 stempla kalipper + egen enstempla for handbrekk.

Regner med at TUV i Flensburg er veien å gå med dette prosjektet, men i vognkortet skal det.

Er det ikke da billigere å kjøpe et sett med Tuv papirer klart allerede? Finnes kanskje ikke noe som er stort nok? Skal du ta saken med tuv må det jo testes i hue og røva?
Loggført
Catman
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: For det meste på hotel


Vis profil

« Svar #25 på: desember 12, 2007, 03:19:47 am »

har 63 T3 med Empi felg og senket. Skrev at det var 2 liter i den til selskapet og at den ellers er klin orginal,fikk papier på at den er full forsikret for 90lapper som den står.
Loggført

Have a coke and a smile and shut the fuck up....
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 12, 2007, 05:52:34 am »

Er det ikke da billigere å kjøpe et sett med Tuv papirer klart allerede? Finnes kanskje ikke noe som er stort nok? Skal du ta saken med tuv må det jo testes i hue og røva?
[/quote]

Finnes ikke noe TUV papirer på dette oppsettet så man må nok til Flensburg for å få det godkjent.

Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
kenhep
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Minnesund


Vis profil WWW

« Svar #27 på: desember 13, 2007, 17:11:07 pm »

Hei Lasse.. Da er papirene kommet og jeg sender dem i post til deg rett over helga. Dette er papirer som kan brukes om igjen på flere biler om ønskelig. Kjekt å ha liggende..:-)

Kenneth
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 13, 2007, 17:42:02 pm »

Hei Lasse.. Da er papirene kommet og jeg sender dem i post til deg rett over helga. Dette er papirer som kan brukes om igjen på flere biler om ønskelig. Kjekt å ha liggende..:-)

Kenneth

DØDSBRA! Som sagt, jeg skylder deg x antall pils Osteaktig
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
kenhep
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Minnesund


Vis profil WWW

« Svar #29 på: desember 13, 2007, 19:37:20 pm »

Hei Lasse.. Da er papirene kommet og jeg sender dem i post til deg rett over helga. Dette er papirer som kan brukes om igjen på flere biler om ønskelig. Kjekt å ha liggende..:-)

Kenneth

DØDSBRA! Som sagt, jeg skylder deg x antall pils Osteaktig

Holder vel med en eller noe... hehe..
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!