mars 28, 2024, 17:50:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Megasquirt - tips til oppsett  (Lest 993 ganger)
LaStrada
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« på: juli 28, 2012, 21:35:18 pm »

Har akkurat kjøpt meg boble! Gliser Har bare eid den rett over en måned, men har allerede blitt glad i den. Gikk fra en 97-modell BMW 5-serie med relativt sprek motor, til boble... Dette er en bruksbil, men kommer til å vinterlagre bobla da jeg ikke er avhengig av privatbil og ikke vil den skal ruste helt bort med det første.

Forgasseren er ikke helt god, selv om den fungerer greit etter å ha justert den litt. Forbrenningen er ikke som den skal og regner med det er en kombinasjon av feil tenning og feil blanding. Har hatt lyst til å bygge om mine eldre biler (golf mk2, jetta mk2 osv), men har aldri kommet så langt, så nå er vel tiden inne!

Har søkt litt på forumet her, men det var lite info her...

Har sett på flere løsninger, det ene er 2 doble innsug:



Én dobbel:




Bare lurer på om det er verdt å gå for to doble innsug? Mister pre heatingen samt at det blir vanskeligere å få til IAC (Idle Air Control), men vil lyden og en evt. effektøkning være verdt prisen? Vil bli 2-300 $ dyrere om jeg husker riktig.

Fordelen med å gå for én dobbel, er at det vil være mindre ombygning hvis jeg en gang skal bygge om til turbo senere, men det er uaktuelt...

Om noen har tips, innspill osv er det bare å skrike ut Glad


Tråder jeg har lest (mange jeg har glemt, så oppdaterer etter hvert):
http://vwmegasquirt.freeforum.ca/1-vt47.html
http://www.cbperformance.com/Nov2008b.asp


En liten teaser av bilen... Brukte bobla til et bryllup forrige helg:


Regner med det kommer prosjekttråd når planleggingen har kommet ordentlig i gang Glad Er også student så må også samle opp nok penger til dette.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: juli 28, 2012, 23:08:05 pm »

jeg har bygget både sentermontert plenum og hjemmelagede individuelle spjellhus med MegaSquirt, og ta en titt på disse linkene, så får du mye gode tips og råd:
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=23&t=105351
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=23&t=137798

på samme forum ligger det mange liknende tråder til inspirasjon.

IAC trenger du strengt tatt ikke, er mest for å øke luftmengden på tomgang hvis du øker lasten med. f.eks en kompressor til air-condition på nyere biler. Du har så mange muligheter til å tune inn en grei både kaldstart og tomgang med megasquirt, at det som oftest går helt fint Glad

Har du noe mer info om selve motoren din?

Hva med tenning, skal den også styres med MS?

Lykke til Glad
Loggført
LaStrada
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juli 29, 2012, 00:04:25 am »

Takk for det, da har jeg noe å lese i natt Blunker

Motoren er helt orginal 1600, bortsett fra en sterkere oljepumpe. Tenkte å bruke MS til tenningen også, ja. Er vel flere måter å gjøre det på, men det har jeg ikke sett så mye på ennå.

Angående IAC så tenkte jeg det var greit pga kaldt vær, men hvis det skal gå greit uten er det vel ikke noe problem Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: juli 29, 2012, 00:52:41 am »

det enkleste ang tenning er å bruke et EDIS opplegg; det bare funker, men du går glipp av litt fleksibilitet, men på en std 1600 er nok det det absolutt enkleste å få til å funke.

her er en nyttig link til en som kan mye, og skaffer det meste:
https://www.facebook.com/Thedubshop

Loggført
LaStrada
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 29, 2012, 01:33:32 am »

Den butikken har jeg sett på før Glad

Han selger et kit her til $1600:
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=612604

Absolutt noe å vurdere Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!