mars 29, 2024, 12:01:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 bensinforbruk  (Lest 3386 ganger)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« på: mai 17, 2008, 18:41:12 pm »


Hei tenker og bytte fra 1300 til 1600 i min gamle traver siden den gamle 1300 motoren ikke var noe særlig Tvilende
Lurte da på om 1600 motorer bruker mye bensin i forhold til en 1300 standard motor. Hæ
Vær så snill og svar...hehe.... Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: mai 17, 2008, 18:46:13 pm »

Aldri hørt om store forskjeller. Om motoren er i orden vel og merke.
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #2 på: mai 17, 2008, 18:54:47 pm »

Ja var om mototren er i orden da...hehe....
Kjørte i en time med min gamle 1500 motor og da hadde den slurpet i seg så vel som 10-12 liter erke normalt det vel.... Gliser brodarn klaga på bensin luft og ubalansert motor.... gikk vel bare på 3 sylindre da hehe Osteaktig
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: mai 17, 2008, 18:57:50 pm »

På fjorårets mantorptur, fant vi ut at 1300 brukte mer enn 1600. Vi fyllte opp tankene på begge, og det viste seg at 1300n hadde brukt 10liter mer ved hver fylling. Må jage en 1300 mer enn 1600 for å følge trafikken. Motorene det gjelder her er standard 1300f, og 1600ad.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
TorfinnE
Medlem
***
Innlegg: 162
Bosted: Sunndalsøra



Vis profil
« Svar #4 på: mai 17, 2008, 19:37:52 pm »

Min 73 mod 1300S med 1600 motor bruker ca.1,3 liter på mila. Da er det kun småkjøring/sentrumskjøring den er brukt til. Jeg synes det er litt mye men vet ikke hva som er normalt.
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: mai 17, 2008, 21:19:36 pm »

Min brukte 1.16 ved siste fylling. Blandet kjøring, med relativt mye pådrag. Kjørt ca 4000km siden motoren ble overhalt..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: mai 17, 2008, 21:39:59 pm »

Min erfaring er at 1600 dobbelport bruker en god del mer enn de andre motorene på bykjøring/småkjøring, men ikke på landeveien.
De har effekten litt høyere opp og krever litt mer turtall. Med større forgasser og litt høyere turtall før hver giring kombinert med at man ofte gir litt ekstra gass fordi det faktisk går litt så forsvinner det mer bensin..
Med jevn gass på motorveien kan en boble gå ganske rimelig. Tur-retur Mantorp i fjor (Ca 80 mil) kjørte jeg på 0,67 liter på mila. Oval med 1600 enkelport og 4,37 kasse, riktignok med høye bakhjul som hjalp litt på utvekslingen.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #7 på: mai 18, 2008, 10:57:27 am »

tusen takk for meget bra opplysninger dere Glad da blir det nok 1600 enkeltporte innen sommeren. bare skriv mer om det er noen som har flere ideer og erfaringer med dette Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 18, 2008, 12:27:03 pm »

Angående bensinforbruk så er den motoren jeg har vært borti som har brukt minst hadde følgende oppsett:
AD 1600 motor med w100 kam,økt komp på 9,2:1, lett portet topp og T3 gassere med innsug som var overhalet. Tipper denne motoren hadde rundt 65-70 hk og den gikk på 0,6 på langkjøring..  Glad Alltid brun og fin i eksosrøret..  Tror hovedsaklig at økt komp og enkle gassere var årsak til minket forbruk.. 

Rundt 7,0 i komp er vel ingen god oppskrift til lavt forbruk og en enkel gasser med laaange innsug er vel heller ikke noe som gir jevnt fordelt bensin..
« Siste redigering: mai 18, 2008, 12:31:12 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #9 på: mai 18, 2008, 22:25:36 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 11:08:20 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: mai 20, 2008, 23:33:33 pm »

tusen takk for meget bra opplysninger dere Glad da blir det nok 1600 enkeltporte innen sommeren. bare skriv mer om det er noen som har flere ideer og erfaringer med dette Blunker

Er ikke det siste det beste mht teknologi, da? Boblen var jo i stadig utvikling. De beste 1600-motorene kom på slutten, med dobbelporting, dobbel forvarming, 34 PICT4-forgasser med forsterket aksellerasjonspumpe, vekselstrømsdynamo, papirluftfilter, mm.

Det er noen "downsides" med boblene våre - komfort, varmeanlegget, sikkerhet, osv. Og bensinforbruket er jo ikke noe å skryte av i forhold til dagens miljøvennlige biler. Men den var ikke så verst i forhold til andre kjøretøy på 60-70-tallet. Faktisk var motivasjonen til mange som kjøpte seg bobler i USA at de ville ha en liten miljøvennlig bil med lavt forbruk..;-)

Ville ikke tenkt så mye på bensinforbruk ved motorbytte, men heller fokusert på andre ting ved den motoren du setter inn. Med mindre du kjører vanvittig mye, betyr ikke noen desimaler i forbruk pr mil noe særlig i forhold til andre utgifter til boble-hobbyen. Det kunne jo vært verre også. Du kunne blitt rammet av amcar-basillen i stedet ...

Så min anbefaling er å starte jakten på en god 1600-motor, sen modell.
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: mai 20, 2008, 23:46:58 pm »

Noen som kan svare kjapt på om en 1971 ad- motor er dobbelport?
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: mai 21, 2008, 06:07:04 am »

Det bør den være.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!