april 28, 2024, 23:11:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vw og ventil tikking  (Lest 1019 ganger)
tommy johansen
Medlem
***
Innlegg: 165
Bosted: Oslo


76 bay


Vis profil
« på: august 06, 2012, 18:04:58 pm »

hjelp mistet vippa på den ene toppen :)dvs den løsna når jeg kjørte.fikk den på plass igjen men det rasler no jævelig.støtstenger ser ikke bøyd ut.burde kansje justert etter det uhellet Rekker tunge men.rasling har det vært en stund .til og med etter justering.noen som har en god løsning på å bli kvitt det.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: august 06, 2012, 19:45:03 pm »

Har du dratt til mutrene som fester vippene med rett moment?

Om ventilene er korrekt justert skal ikke de rasle veldig mye på varm motor.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: august 07, 2012, 13:11:47 pm »

Still ventilene litt trange. Da blir det stillere. Du burde jo ha justert de etter det som har skjedd.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 07, 2012, 13:36:24 pm »

Har du en std 1600, Tommy?

Jeg justerer ventiler på denne måten på en slik motor:

- kald motor
-drar motoren rundt til rotor peker på sylinder 1
-løsne låsemutter for aktuell ventil.
-skru inn justerskruen til klaringen er bort.
- skru ut 1/6 runde. dvs en "langside" på justermutteren.
- hold justerskruen i ro, mens du setter til låsemutteren.

gjenta for alle ventiler og sylindere (når fordeler peker på aktuell sylinder)

Denne måten fungerer for meg, og man "slipper" å bruke søkeblad.
(men man kan jo sjekke med søkebladet underveis, men det er strengt tatt ikke nødvendig)

Sikkert ikke alle som er enig i denne metoden...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!