april 29, 2024, 15:01:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ladeproblem likestrømsdynamo.  (Lest 5069 ganger)
Tigern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle


I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER


Vis profil
« på: august 03, 2012, 14:15:10 pm »

Lurer på om jeg kan ha koblet noe feil? DF,D-,D+ skal til tilsvarende på regulator, B+ skal kobles til batteri og sikringsboks. Hvor skal ladelampen kobles? Og holder det at regulator er skrudd fast i viftehus med hensyn til jording?

Har brukt søkefunksjonen her, men blir liksom ikke helt klok.
Loggført

T1 1964 snart Amr300 supercharger
T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT*
T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT*
T1 1973 2275  *SOLGT *
T1 1958 1200. *SOLGT*
T1 1962 1200. *SOLGT*
T1 1966 1300. *SOLGT*
T1 1956 1200. *SOLGT*
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #1 på: august 03, 2012, 14:29:42 pm »

les denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html

Jeg fikk hvertfall god hjelp av den når jeg hadde litt trøbbel med lading Glad
Loggført
Tigern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle


I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER


Vis profil
« Svar #2 på: august 03, 2012, 21:39:10 pm »

Ja, har lest den, men ble ikke særlig mye klokere i forhold til kobling. Jeg må nok ha koblet riktig, fordi den lader litt, rett over 12 volt. Må opp i turtaal for at den skal lade opp mot 14 volt, burde den ikke lade mer???
Loggført

T1 1964 snart Amr300 supercharger
T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT*
T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT*
T1 1973 2275  *SOLGT *
T1 1958 1200. *SOLGT*
T1 1962 1200. *SOLGT*
T1 1966 1300. *SOLGT*
T1 1956 1200. *SOLGT*
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: august 03, 2012, 23:07:52 pm »

Med 12 volts anlegg bør du kunne måle rundt 14 volt spenning på batteriet ved tomgang. Ut fra dynamo skal du ha betydelig mer enn 14 volt på turtall. Batteriet skal derimot helst aldri ha mer enn 14,2 volt eller så. Det er regulatorens oppgave. Kaputt regulator kan gi seg utslag på flere måter: Ingen lading, dårlig lading, eller altfor mye ladespenning inn på batteri.

Hvor måler du? Ut fra dynamo, eller etter regulator, eller på batteri?
Loggført
Tigern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle


I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER


Vis profil
« Svar #4 på: august 04, 2012, 06:48:34 am »

Jeg har målt på batteriet, skal ta en ny måling idag.
Loggført

T1 1964 snart Amr300 supercharger
T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT*
T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT*
T1 1973 2275  *SOLGT *
T1 1958 1200. *SOLGT*
T1 1962 1200. *SOLGT*
T1 1966 1300. *SOLGT*
T1 1956 1200. *SOLGT*
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: august 04, 2012, 08:48:05 am »

På batteriet skal du som sagt iallfall aldri ha mer enn så vidt over 14 volt inn.

Ut fra dynamo skal du på litt turtall kunne måle betydelig mer.

Derfor: Mål ut fra dynamo. Gir den god spenning, ligger problemet antagelig i regulatoren. Gir dynamoen ikke god spenning, vel da sier det seg jo selv hvor problemet ligger Glad

OBS: Ladelampa må være koblet til og fungere. Jeg vet ikke hvorfor, men det bare er sånn.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: august 05, 2012, 17:55:00 pm »

Du skal måle nesten den samme spenningen på dynamoen sin D+ som på batteriet. Litt tap i ledningen, men det bør være minimalt. Regulatoren regulerer feltviklingen på dynamoen slik at den lager den riktige spenningen. Ladelampen er heller ikke så viktig på en likestrømsdynamo, men er alltid kjekt når den virker. På nyere elektroniske regulatorer den derimot virke før regulatoren virker.
Ladelampen skal kobles på den som er merket med 61 på regulator/rele.
Resten har du nok koblet riktig, siden de er koblet mot samme bokstaver i begge ender og B+ til batteri/sikringsboks.

Måler du rundt 14V på D+ på dynamo, går du videre og måler på D+ på regulator. Har du mye mindre her er det dårlig kontakt i noen ledninger.
Har du 14V på D+ her også, måler du på B+ på regulatoren. Er det mye mindre her er nok releet inni regulatoren defekt.
Har du 14V på B+ også, men mye mindre på batteriet er det dårlig kontakt på ledninger mellom regulator og batteri.

Viss du måler kun 12V på D+ kan det være lurt og koble fra ledningene til regulatoren, og teste dynamoen etter koblingen under.


Da skal den gi fra seg minst 36V ved litt turtall. Ofte opp mot 50V også, så ikke gjør dette for lenge, da dynamoen blir varm!
Gir den fra seg rundt 36V eller mer er den mest sansynlig i orden og regulator defekt.
Gir den fra seg under 36V er nok dynamo defekt.
« Siste redigering: august 05, 2012, 17:56:31 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Tigern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle


I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER


Vis profil
« Svar #7 på: august 05, 2012, 19:30:00 pm »

Takk så mye, dette var oppklarende Glad
Loggført

T1 1964 snart Amr300 supercharger
T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT*
T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT*
T1 1973 2275  *SOLGT *
T1 1958 1200. *SOLGT*
T1 1962 1200. *SOLGT*
T1 1966 1300. *SOLGT*
T1 1956 1200. *SOLGT*
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!