april 26, 2024, 11:26:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feiltenning / smelling på 1200 fra 1957  (Lest 2223 ganger)
Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« på: august 11, 2012, 12:01:42 pm »

Bilen er en '60 boble, men det sitter en 1200 fra 57 i den. Når jeg gir gass eller holder turtallet oppe smeller det noe voldsomt i eksosen.
Jeg finner ikke falskluft, og det er ingen eksoslekkasjer.
Jeg har kokt og renset forgasseren, så den skal være bra. Den går pent og rolig på tomgang og starter lett. Bensinpumpa pumper som en pumpe skal og det spiller ingen trille om motoren er kald eller varm...

Kan dette være dårlige pluggledninger / coil / kondensator? Etter hva jeg kan se er pluggledningene hele og uten sprekker. Pluggene var overaskende bra. Disse har jeg bare renset og justert åpningen på (de var nokså sorte). Stift og åpning er ok.
Noen ideer?
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: august 11, 2012, 16:24:34 pm »

Da står det vel snart bare igjen å teste om vakumpumpa på fordeleren "trekker" fortenningen med seg da.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: august 12, 2012, 11:17:39 am »

reknar med du har stilt tenninga og? enten med lampe eller ved å vri fordelaren på gefylen, til da er bra respons. smelling betyr jo ettertenning
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #3 på: august 12, 2012, 21:54:46 pm »

eller utette eksosventiler.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 13, 2012, 10:58:32 am »

Fikk så vidt tittet litt på dette i går morges. Hadde ikke lampe for hånden, men dro tenningen opp litt. Det hjalp noe, men jeg synes det er lite bevegelse på platen i fordeleren for å få full fortenning?
Mulig noe sitter litt nedi. Skal forsøke rense den nå og se om jeg finner noe humbug.
Takker for tips så lenge!
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #5 på: august 13, 2012, 19:19:54 pm »

Fikk så vidt tittet litt på dette i går morges. Hadde ikke lampe for hånden, men dro tenningen opp litt. Det hjalp noe, men jeg synes det er lite bevegelse på platen i fordeleren for å få full fortenning?
Mulig noe sitter litt nedi. Skal forsøke rense den nå og se om jeg finner noe humbug.
Takker for tips så lenge!
Det er ikke så sjelden vakumreguleringen streiker, dette kan sjekkest ved å ta av fordelerlokket å suge i slangen til forgasseren...da skal tenningsdelene der "dra seg opp" Dersom det ikke er synlig bevegelse ved sug, er den ikke iorden. du kan se etter skitt på delene eller spraye med 565 eller wd 40 e.l. for så å blåse rent med trykkluft...prøve igjen, å dersom dette fortsatt ikke hjelper, bytt vakumpumpen på utsiden, (å pass på at ingen smådeler finner veien nedover i fordeleren da) Dersom den ikke er iorden så har motoren disse symptomene som du beskriver over her.
Loggført
Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 13, 2012, 20:38:30 pm »

Idag plukket jeg fordeleren i småbiter, vasket og renset alle deler. Dette er en BR8 som er tilsynelatende i god form. Justerte ut litt på fjøra til vakuumklokka, syntes denne virket vel stram. Regner med at det blir litt lettere å få dratt opp fortenningen nå.
Klasket sammen fordeleren og startet opp motoren. Samme feil.
Denne gangen lot jeg det bare stå til og dro opp turtallet og holdt det. Det smalt og bærte seg en god stund, men det ble liksom litt mildere etter hvert. Stilte tomgangen etter øre og fortsatte med å holde turtallet oppe. Smellene ble etterhvert helt borte, og responsen fra tomgang ble mye bedre!

En annen feil jeg plutselig opplever, og har opplevd fra jeg kjøpte bilen er at når den har stått litt virker det som den ikke går på alle etter oppstart. Trodde først at dette hadde med en treg innsugsventil på 1'ern (som skulle vært i orden nå) å gjøre. Kanskje denne hadde satt seg igjen, men nei. Det hadde den ikke.
Fant nå nettopp ut at den kun går på sylinder 3 og 4 men det er gnist på 1 og 2. Da må det være noe annet tull.
Jeg startet opp motoren og som vanlig gikk den kun på to sylindre. Hjalp ikke gi gass. Gav full choke på selve chokearmen, og vips, jevn og fin gange (Bortsett fra tikking pga den dårlige støtstangen... Kim, leser du dette? Glad ).
Virker som om det rett og slett ikke kommer hverken luft eller bensin til 1 og 2. Har en følelse av at innsuget er delvis tett, så det neste er å demontere dette og se om det ligger noe spennende inni!

Takker for alle tips. Veldig ålreit å få noen andre idéer å jobbe ut ifra.
PS! Beklager lang og muligens kjedelig post! Rekker tunge
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: august 14, 2012, 00:18:25 am »

att innsuget er tett ser eg ikkje heilt for meg, misstenker du manko på luft og suppa til visse sylindarar so skrur du ut pluggane og ser på dei, tørre pluggar betyr ikkje suppa og våte betyr jo ingen gnist. du kan ha overslag i ein eller fleire pluggledningar om dei er gamle, og da kan du testa med ein tenningslampe. sett følaren i pluggenden og sjå på lyset, skal vera kontinuerlig og lik blinking, vist ikkje kan du setta følaren heilt inne med låket. er da fint der so er ledningen ivertfall kaputt, gjer detta på alle sylindarane. og ein an ting: har du skifta fordelarlokk og rotor? dersom da er brent i kontaktane i lokket kan du garantera deg att den vil kutta på sylindarane når da vert for mykje koks på kontaktflato
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 14, 2012, 11:39:13 am »

Det var gnist på alle plugger, men 1 og 2 var knusktørre. De har ikke fått bensin.
Da jeg dro på choken ble undertrykket i forgasser og innsug såpass høyt at det kunne ble sugd inn...  Jeg har ikke funnet noen feil på  tenninga. Startet opp bilen for en liten stund siden og gikk den som en klokke fra oppstart.
Lar dette ligge litt. Nå går den iallefall. Endel andre ting som må sees over på bilen...
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: august 15, 2012, 06:40:46 am »

Trodde først at dette hadde med en treg innsugsventil på 1'ern (som skulle vært i orden nå) å gjøre. Kanskje denne hadde satt seg igjen, men nei. Det hadde den ikke.

Det er ikke noen støtstenger som har bøyd seg når ventilen sto fast/var treg?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 15, 2012, 13:22:45 pm »

Trodde først at dette hadde med en treg innsugsventil på 1'ern (som skulle vært i orden nå) å gjøre. Kanskje denne hadde satt seg igjen, men nei. Det hadde den ikke.

Det er ikke noen støtstenger som har bøyd seg når ventilen sto fast/var treg?

Jo, den støtstangen til innsug på sylinder 2 bøyde seg ettersom ventilen satt. Ventilen går fint nå.
Støtstanga som står der nå er så absolutt ikke bra, så denne må skiftes. Siden vogna ikke er klar for veien enda, ordner jeg det når jeg kommer så langt. Bilen har stått siden '91, og jeg vet ikke om støtstangen var bøyd før den ble parkert eller om det skjedde da selgeren startet opp bilen før salg. Hovedpoenget var å få startet opp motoren.
Tror det var koks i ventilføringa som gjorde at ventilen satt, for den løsnet med diesel...
Loggført

Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #11 på: august 15, 2012, 14:54:26 pm »

Dette høres nesten litt ut som den "kommer og går"-feilen som jeg hadde på bilen min. Det viste seg å være coilen som var dårlig. Innimellom gikk motoren helt fint, og kunne gjøre det i lange tider. Og så kunne den plutselig genynne å gå dårlig, med lite krefter og masse ettertenning og smelling.
Loggført
Kjetil1985
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: kløfta



Vis profil
« Svar #12 på: november 05, 2012, 23:56:03 pm »

Hadde samme problem med min. Byttet coil å justerte stiften pluss nye pluggledninger så gikk den fint. Men jeg er fersk i dette så kan ikke komme med store andre forslag
Lykke til Glad
Loggført
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #13 på: november 09, 2012, 12:26:36 pm »

Samme problem som jeg har på min dette, så denne tråden vil jeg følge med på Gliser
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #14 på: november 15, 2012, 10:05:30 am »

Eg kallar desse gamle motorane for "småmotorane" ifrå femtitalet. Desse (m fast dynamofot) motorane har, eller har fått problem m både kjøling og tettere oljekanalar, rett å slett fordi dei kanskje hadde ferre oljeskift på slutten av sine "glansdager" når di så har stått på "låven" e.l. i 25 år...så er det stor fare for at diverse forurensing har beka seg fast, med det t.f. at f eks oljekanaler tettar seg.   - Anyvay, så har desse motorane camaksling-lager og "camløftere" som går direkte i blokken...(utan lagerbaner)  - Leser og om at støtstenger bøyer seg o.s.v. og dette skyldes nok også at smøringen i blokken rundt cam-delene begynner å svikte.  - Har erfart at motorene begynner å gå dårlig når de blir varme, dette kan heilt klart vere en grunn til at motorene mister kraft, at støtstengene p.g.a. mangel på nok smøring og dårligere kjøling generelt, stopper opp med ventilene åpne, og at dei ikkje går tilbake til camakslingen lenger. -Dei kan altså funke når motoren er kald, men stopper opp når motoren blir varm, å allt blir då berre verre.
For å sjekka om dette er tilfelle, kan/må ein av med topplokket...det vil då syne seg om støtstengene ligger "løse" slik at ein lett kan dra de ut av røret, eller dersom noken av de virker som de sitt fast (eller er trege å få ut, ev. pga bek) (er det allerede på kald motor "tregt" å få ut støtstenger...så kan en tenke seg hva som skjer når motoren vert ekstra varm.
-Meiner vel og at; dess gamlare motorar, des viktigare er det med rensing av oljekanalane.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!