mars 28, 2024, 15:27:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303 - 1303 Big ?????  (Lest 16535 ganger)
sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« på: august 13, 2012, 10:55:11 am »


Kan noen fortelle meg hva som er forskjell på 1303 S og 1303 S BIG??

Tenker litt på en German/ Euro-lokk Glad
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #1 på: august 13, 2012, 11:13:56 am »

i 1303 Big, Høye seter, big felger (sport) og treimitasjon i dasjen!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #2 på: august 13, 2012, 11:17:05 am »


Ok,så ellers er det likt teknisk da Glad

Takk Kjetil.
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #3 på: august 13, 2012, 11:56:40 am »

Stemmer det. 1303 kom med tannstang fra 1975 mod og opp! Er vel den største tekniske nyvinningen på de bilene.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #4 på: august 20, 2012, 13:20:35 pm »

Jeg lurer om det er mye jobb å sette tannstag i en 74 model?

Så lurer jeg på om det er forskjel i karroseri mellom 73 og 74. Tenker geometri ved fjærbeinmontering. For så lenge jeg ser så kan en 74mod forstiling flyttes til en 73 model, dersom en flytter alt. Men er karroseri (inneskjermer) helt identisk?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #5 på: august 20, 2012, 13:27:34 pm »

Er identisk, men fra -74 og opp er fjørbeinet festet med to bolter nederst, mot 3 på -73 (de eldre har et triangelfeste i bunn av fjørbeinet, -74 har to bolter som står inn horisontalt). Lettere å skifte fjørbein på -74.
Fjørbeinet på -74 og opp er likt som på Golf 1.
Skifte til tannstang er vel egentlig å lage ekstra feste for selve tannstangen. Har sette dette konvertert til -74 og nedover!
Sjekk med Haynes boka og se hvordan det er festet.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #6 på: august 24, 2012, 13:41:04 pm »

Jeg vet forskjell i festing av fjærbein. Det er derfor jeg lurer om selve karoseri er lik. For vis jeg kjøper boble skal fre en 73 mod, kan jeg heise den ned på en 74 panne og bruke fjerbein fra 74- ? Tror det burde gå...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #7 på: august 24, 2012, 17:58:20 pm »

Jeg vet forskjell i festing av fjærbein. Det er derfor jeg lurer om selve karoseri er lik. For vis jeg kjøper boble skal fre en 73 mod, kan jeg heise den ned på en 74 panne og bruke fjerbein fra 74- ? Tror det burde gå...

Sett litt på trådene dine :)Fine saker,hvor har du kjøpt Poly foringene og stiverne under panseret? Blunker

Jeg har 1303s Big
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #8 på: august 24, 2012, 20:19:30 pm »

Jeg lurer om det er mye jobb å sette tannstag i en 74 model?

Så lurer jeg på om det er forskjel i karroseri mellom 73 og 74. Tenker geometri ved fjærbeinmontering. For så lenge jeg ser så kan en 74mod forstiling flyttes til en 73 model, dersom en flytter alt. Men er karroseri (inneskjermer) helt identisk?
tannstang i 74 er en stor jobb...spør jhu han har lagd en how to... den ligger på the samba...
ja du kan bruke 74 model deler på en 73 mod
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=517188&highlight=rack


« Siste redigering: august 24, 2012, 21:27:46 pm av JHU » Loggført
1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 25, 2012, 18:27:36 pm »

i 1303 Big, Høye seter, big felger (sport) og treimitasjon i dasjen!

Big kom også med lave seter. Du ser om det er en Big på setetrekkene.

VWhilsen Alf
Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #10 på: august 25, 2012, 21:33:56 pm »

i 1303 Big, Høye seter, big felger (sport) og treimitasjon i dasjen!

Big kom også med lave seter. Du ser om det er en Big på setetrekkene.

VWhilsen Alf

Jeg har høye seter med plysj aktig der hvor vi sitter+ IKKE tre imitasjon.Det skal vøre en Big???

Hadde ikke S utgaven høye seter?
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #11 på: august 26, 2012, 14:20:15 pm »

Ikke nødvendigvis! Min -74 er en overgangsmodell (regget første gang i august 1974) og har en del løsninger som først kom på
-75 modellene, men den har lave seter. Min er nok satt sammen av restedeler fra -74 og noe fra -75.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: august 26, 2012, 17:31:17 pm »

Stemmer det. 1303 kom med tannstang fra 1975 mod og opp! Er vel den største tekniske nyvinningen på de bilene.

Har en 76 med tannstang og en 72 med snekke. Begge har topp kjøreegenskaper, og 02en er like fin på veien som 76-modellen, nesten bedre!!

Bare et lite poeng: Hvis du har slitte foringer og ledd i forstillingen, dårlige/ubalanserte dekk, ujustert forstilling, osv får du ikke kompensert dette med tannstang. Ikke forvent deg underverker med tannstangstyring - den erstatter styresnekken, ikke noe mer.

Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #13 på: august 26, 2012, 19:09:23 pm »

Dersom alle foringer, lagre etc er iorden på en med tannstang, er den mer presis på styringen.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #14 på: august 26, 2012, 21:29:27 pm »

Dersom alle foringer, lagre etc er iorden på en med tannstang, er den mer presis på styringen.

Dersom alle foringer, lagre etc er iorden på en med styresnekke, er den også helt presis på styringen  Glad

Har ikke noe vitenskaplig belegg for dette, men har som nevnt to biler med og uten tannstang, og det er ikke merkbart bedre kjøreegenskaper på 76en enn på 72en!

Ville bare si dette så ikke trådstarter forledes til å tro at alt arbeidet med montering av av fester og sveising av rammehodet vil gi vannvittig gevinst. Ville heller satset på å skifte foringer, dekk, fortillingsjustering og evt ny snekke hvis det er fastere styring man vil ha.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 27, 2012, 06:55:52 am »

i 1303 Big, Høye seter, big felger (sport) og treimitasjon i dasjen!

Big kom også med lave seter. Du ser om det er en Big på setetrekkene.

VWhilsen Alf

Jeg har høye seter med plysj aktig der hvor vi sitter+ IKKE tre imitasjon.Det skal vøre en Big???

Hadde ikke S utgaven høye seter?
De som kjøpte ny 1303 fra august 73 kunne bestille utstyrspakken "Big", men de kunne selv velge om det skulle være høye eller lave seter, og evt. andre ting inkludert eller ekskludert. Akkurat som hvis du går inn til en Møller-forhandler i dag og vil bestille din nye Beetle. Da velger du evt. enten en "Design" eller en "Sport" og så plukker du det du vil ha.
Dessuten er biler i 40-årsalderen i de fleste tilfeller fiklet mye med også, snart ingen originale biler igjen.
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #16 på: august 27, 2012, 07:16:29 am »

Min er ikke endret innvendig etter kjøpet for 2 år siden så den er original, men som du skriver så var det vel "utstyrspakker" den gang og!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #17 på: august 27, 2012, 10:40:04 am »


Min er helt orginal,ikke sveisa på en gang(men nå må jeg ta litt) Må også flekke litt på karosseriet.

Orginal motor går som en klokke Glad
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!