april 29, 2024, 20:52:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva slags boble bør jeg kjøpe?  (Lest 2171 ganger)
tangosierra
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« på: august 14, 2012, 17:39:11 pm »

Hei!

Jeg har alltid ønsket meg en boble av den gamle typen, og nå har jeg endelig mulighet til å kjøpe en.
Hvilken bør jeg velge?
Tenker på årstall og type? hvem er det laget flest av? mtp reservedeler osv...

 Glad
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: august 14, 2012, 20:03:07 pm »

Antall produsert og tilgang på reservedeler synker etter hvor gammel bilen er. De kan grovt sett deles i følgende kategorier:
1938-1953: Delt bakrute, ofte kalt "split" (fra split-window), og mange andre sjeldne førkrigs-bobler.
1953-1958: Oval bakrute, ofte kalt "oval".
1958-1967: Større, mer firkantet bakrute. 1967 modellen må nevnes spesielt, da den er "one year only", med noen spesielle deler som kun ble levert det året, fordi VW skulle gå over til 12 V elektrisk anlegg.
1968-: Enda større bakrute, overgang til 12V elektrisk anlegg (alle før 1968 har 6V).

I 1971 ble en spesialmodell kalt 1302 introdusert. Denne hadde blant annet større bagasjerom fremme, og en annen type forstilling enn de andre boblene (McPherson forstilling med fjærer). I '73 ble denne erstattet av 1303, som lett kan gjenkjennes på den buede frontruten.

Jeg kan ikke si alt for mye om de eldste boblene, men vet i alle fall at deletilgangen til alt etter 1967 (og antageligvis også '58-'67) er meget god, og omtrent alt fås kjøpt nyprodusert eller NOS ("new old stock", dvs. originale deler produsert når bilene var nye, som har ligget på hylla siden den gang).

Antall biler produsert synker som nevnt når du går bakover i tid, mens prisene øker. Det aller gjeveste for mange er en split, og det viser igjen i prisene. For 15-20 000 får du en grei bruksboble av nyere årgang ('68-), men du må nok litt opp i pris skal du ha noe eldre i bra stand. Jeg har hatt både 1302 og en '67, og likte begge bilene veldig godt. Det viktigste er at den er bra mtp. rust, og at det tekniske/elektriske er i god stand. Få gjerne med en som kjenner til bobla om du skal på visning, så kan han vise deg typiske rustfeller. Bilene er veldig enkle å skru på, så det krever ingen forkunnskaper å holde de på veien (så lenge du slipper å sveise rust), så lenge du er litt nevenyttig og lærevillig.

PS: Før 1960 kan du oppleve at prisene gjør et hopp, da det ikke kreves PKK ("EU-kontroll") på biler eldre enn 1960, slik at mange vil ha disse for å ha stor motor i bobla uten å måtte godkjenne den.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
tangosierra
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: august 15, 2012, 10:26:33 am »

Tusen takk for utfyllende svar!
Målet er at boblen jeg skal kjøpe er så original som mulig, så jeg får legge meg i selen og lete litt.
Loggført
sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #3 på: august 15, 2012, 11:56:09 am »


Hei

Ta en titt på kjøp og salg siden til Veteran VW Klubb her på forumet Blunker
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #4 på: august 18, 2012, 10:06:12 am »

Det er noen enkle detaljer du kan se etter på dem siste modellene. Eldre enn 1967 er av eldre årgang  Glad 1967 er første modellen med smale chromlister langs siden, den har også opphevet motorlukk, det er også den siste modellen med liggende frontlykter. (mulig Mexico biler hadde dette lenger?). 1966 modellen har brede chromlister, første året med "rette" hjulkapsler. Modeller opp til 1965 har "ovale" hjulkapsler for å nevne noe. Det er en del detaljer  Glad
Loggført


Old bugs never die
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!