Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
|
« Svar #1 på: august 14, 2012, 21:03:07 pm » |
|
Antall produsert og tilgang på reservedeler synker etter hvor gammel bilen er. De kan grovt sett deles i følgende kategorier: 1938-1953: Delt bakrute, ofte kalt "split" (fra split-window), og mange andre sjeldne førkrigs-bobler. 1953-1958: Oval bakrute, ofte kalt "oval". 1958-1967: Større, mer firkantet bakrute. 1967 modellen må nevnes spesielt, da den er "one year only", med noen spesielle deler som kun ble levert det året, fordi VW skulle gå over til 12 V elektrisk anlegg. 1968-: Enda større bakrute, overgang til 12V elektrisk anlegg (alle før 1968 har 6V).
I 1971 ble en spesialmodell kalt 1302 introdusert. Denne hadde blant annet større bagasjerom fremme, og en annen type forstilling enn de andre boblene (McPherson forstilling med fjærer). I '73 ble denne erstattet av 1303, som lett kan gjenkjennes på den buede frontruten.
Jeg kan ikke si alt for mye om de eldste boblene, men vet i alle fall at deletilgangen til alt etter 1967 (og antageligvis også '58-'67) er meget god, og omtrent alt fås kjøpt nyprodusert eller NOS ("new old stock", dvs. originale deler produsert når bilene var nye, som har ligget på hylla siden den gang).
Antall biler produsert synker som nevnt når du går bakover i tid, mens prisene øker. Det aller gjeveste for mange er en split, og det viser igjen i prisene. For 15-20 000 får du en grei bruksboble av nyere årgang ('68-), men du må nok litt opp i pris skal du ha noe eldre i bra stand. Jeg har hatt både 1302 og en '67, og likte begge bilene veldig godt. Det viktigste er at den er bra mtp. rust, og at det tekniske/elektriske er i god stand. Få gjerne med en som kjenner til bobla om du skal på visning, så kan han vise deg typiske rustfeller. Bilene er veldig enkle å skru på, så det krever ingen forkunnskaper å holde de på veien (så lenge du slipper å sveise rust), så lenge du er litt nevenyttig og lærevillig.
PS: Før 1960 kan du oppleve at prisene gjør et hopp, da det ikke kreves PKK ("EU-kontroll") på biler eldre enn 1960, slik at mange vil ha disse for å ha stor motor i bobla uten å måtte godkjenne den.
|