mars 29, 2024, 11:56:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 3560km med Beach Buggy i sommer.  (Lest 970 ganger)
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« på: august 19, 2012, 19:35:56 pm »

I dag kom vi hjem bilferie på Korsika og i Italia. Vi pakket campingutstyr og baggasje i buggyen for fire uker siden og satte avgårde sørover. Etter nesten to måneder med regnvær, så var det forbausende nok oppholsvær og sol den dagen vi dro innover til Oslo for å ta ferge til Tyskland. Deretter hadde vi strålende vær i fire uker - uavbrutt! :-D

Da vi startet opp bilen om morgenen for avreise hjemmefra oppførte den seg svært lunefullt. Det var lite krefter og mye ettertenning og skitt og lort. Vi hadde beregnet relativt god tid inn til Oslo, men ikke såååå god. Vi humpet oss til et verksted, men 46år gamle forgassermotorer er visst ikke noe som en moderne mekaniker har noe greie på. Det er jo ikke noe sted å koble til datamaskinen som skal fortelle mekanikeren hva som er galt. Det ble konstatert at det nok var drivstofftilførselen, så bensinfilter ble byttet. Bilen gikk litt sjuskete frem til vi skulle kjøre opp Lierbakken.  Etterhvert som vi krøyp oss oppover, så gikk bilen bedre og bedre, og mot toppen av bakken hadde vi fullt trøkk fra motoren igjen. Siden denne bilen har bensintanken foran og motoren bak, så forsterket dette mistankene om slapp bensintilførsel.
Vi kom oss med fergen over til Kiel, men da vi kjørte i land i Tyskland, så begynte bilen å tulle igjen. Vi skulle rekke et tog (Autozug) i Hamburg, og hadde stort sett ikke mere tid enn vi måtte ha. Vi gjorde et stopp hos Custom Speed Parts underveis, og fikk byttet bensinpumpe på bilen. Startet opp og alt virket tilsynelatende i orden. Men, etter kun noen få hundre meter, så begynte bilen å tøyse igjen. I tillegg til dette, så var det masse vegarbeid, omkjøringer, stengte veier, og  totalt trafikkanarki i Hamburg. Vi rakk altså ikke toget.
Men, det var jammen ikke værre enn at vi fikk lov til å være med neste tog, som gikk noen timer senere. Riktignok ikke til samme destinasjon som vi opprinnelig skulle, men ihvertfall til Norditalia (Verona). Vi kom oss til Italia, og bilen gikk fint.... en kort stund.
Så begynte tullet igjen.:twisted:
Men, det var ikke værre enn at da jeg stod der og prøvde å få motoren til å gå jevnt, så kom det en kar bort til meg og lurte på om jeg trengte en mekaniker. Han visste om et verksted rett rundt hjørnet, og ba meg følge etter ham dit. Som sagt så gjort. Her fant vi et lite verksted, med utendørs løftebukk og gode greier. Vi ble møtt av en hyggelig mekaniker (som jeg tror heter Super Mario) som ikke snakket annet enn italiensk. Jeg snakker derimot  ikke italiensk. Nåja, det spilte ikke noen rolle. Etter litt lytting og enkel feilsøking ble konklusjonen at coilen var svikefull, og Mario hadde en brukt en liggende, så denne ble montert. Etter dette gikk bilen fint de neste 3400km av turen. Dvs, den gikk helt suverent på landevei, men er ikke særlig glad i småkjøring og kø. Dette skyldes nok litt dårlig justere forgassere i kombinasjon med noe lav tomgang.
Nok om det. Vi kom oss på tur, og fikk kjørt rundt hele Korsika, og deler av Norditalia.
Vi kan konkludere med at beach buggy er er like god turbil som noe annet. Og akkurat på veiene på Korsika, så tror jeg faktisk at man skal lete lenge for å finne noe som byr på mer kjøreglede enn akkurat denne bilen. :mrgreen:

Korsika er en ikke alt for stor øy. Det er mye bratte fjell, og en hakkete kyst. Dette medfører at det er uendelig mange svinger på veiene. Det blir derfor ikke de helt store hastighetene man kjører i, og dermed tar det noe tid å komme seg rundt. Veiene egner seg nok ikke for veldig store biler. Det er nok en grunn til at de aller fleste kjører småbiler der nede.
Før avreise hadde vi lest (og blitt fortalt) at det var østkysten av øya som var verd å besøke som turist. Vestsiden var etter sigende bare øde.
Jeg kunne vel ikke være mer uenig!
Vi startet med å kjøre fra Bastia, og rett vestover til vi traff kysten igjen. Derfra kjørte vi sørover, og tok endel avstikkere oppover i fjellet for å se på landsbyene der. Hele vestkysten (og fjellene her) er fantastisk! Det er mange små, men usedvanlig koslige byer (eller tettsteder). Menneskene her er svært hyggelige, så man føler at de gjerne strekker seg litt ekstra for at man skal trives og ha det bra. På toppen av dette, så har vestkysten vesentlig klarere vann i sjøen. Noe som gjør det mer attraktivt å bade. Og, så opplever man selvsagt her solnedgangene, hvor sola går rød og stor ned i havet på horisonten.
Solnedgangene av slik karakter mangler man naturlig nok på østkysten. Men, der er også sjøen mere grumsete. Stedene bærer preg av 'industri-turisme', og jeg føler også at folkene har en annen mentalitet og ikke er på langt nær så gjestfrie og hyggelige som vi opplevde på vestkysten.
Men, for all del, det er mange flotte steder langs østsiden av øya. Og det er plenty med trivlige folk der også. Det er bare det at vestsiden er enda et hakk bedre. :wink:

Felles for hele Korsika er at trafikkulturen er litt avvikende fra hva vi er vant med her i Norge. Det bør kanskje nevnes at også italienerene forferdes over korsikansk trafikkultur. Jeg har jo vært endel rundt i verden, og det eneste stedet jeg har opplevd tilsvarende var i vestafrika. Jeg vil være overrasket hvis ikke Korsika har en relativt stygg ulykkesstatistikk. Heldigvis slapp vi å bli del av denne.

Så, litt bilder fra turen:





































Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #1 på: august 19, 2012, 19:58:45 pm »

Tøft,må jo være herlig å kjøre på Korsika med buggy Blunker
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #2 på: august 19, 2012, 20:21:29 pm »

Morsomt! Håper jeg selv tør å legge ut på en sånn tur en dag.  Osteaktig
Må jo være en opplevelse.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #3 på: august 19, 2012, 20:24:18 pm »

Respekt!!!
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 19, 2012, 20:27:14 pm »

Flotte bilder ... og hvorfor ikke med buggy  Gliser

Mvh
Erich
Loggført
jaru
Supermedlem
*****
Innlegg: 675
Bosted: strømmen



Vis profil
« Svar #5 på: august 20, 2012, 07:48:15 am »

Det så jo helt fantastisk ut Glad. hva kostet biltoget?
Loggført

if it works don`t fix it
Member of mandagsklubben
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #6 på: august 20, 2012, 07:56:13 am »

Jeg tror togbilletten for oss (to voksene) endte på rundt 9000,- tur/retur. Da valgte vi sovekupè som også koster litt ekstra, men var absoultt verd prisen. Prisene varierer veldig i forhold til høy- og lavsesong.
www.autozug.de
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #7 på: august 20, 2012, 11:29:30 am »

Flotte bilder ... og hvorfor ikke med buggy  Gliser

Mvh
Erich

skal du ikke spørre om han brukte viftereim
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!