april 19, 2024, 21:18:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tips og triks for å bedre tidene!  (Lest 4711 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« på: august 23, 2012, 07:54:19 am »

Heisann

Tenkte vi kunne få igang en liten tråd for å dele tips om hva som funker og hva som ikke funker for å bedre tidene våre.

JEg vet at jeg lurer på en rekke ting, og det er det sikkert andre som gjør og Glad


Plan:

Hurst line lock - både for å burne, men også for å koble opp two step tenningskutt på MSD boksen
AVO bakdempere - stivere og med justeringsmuligheter
ut med asfaltplater - spare vekt
ut med porschestoler - spare vekt
ut med bakseter -spare vekt
inn med 5 punkts belter - sikkerhet
inn med lettere stoler - spare vekt
DOT slicks - bedre grep og ned med 60 foten.


Tips?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: august 23, 2012, 08:35:25 am »

Hvis noen kan forklare meg hvordan jeg unngår å gire for tidlig når jeg VET at jeg gjør det, så er jeg et stykke på vei....  Rekker tunge
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 23, 2012, 08:40:23 am »

Dekktrykk er en viktig faktor. Merket stor forskjell på en halv bar lavere trykk.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 23, 2012, 10:11:49 am »

Hvis noen kan forklare meg hvordan jeg unngår å gire for tidlig når jeg VET at jeg gjør det, så er jeg et stykke på vei....  Rekker tunge

Ipod med høy musikk under hjelmen så er det problemet løst.

Ellers har gangen i bilen min vært slik, med samme urørte motoren i 6 år (198,9hk hos Ringstad og 176hk hos meg). Linelock og two step har vært med hele tiden.

Std bil med std kasse. Myke vinterdekk på tunge Ansen felger med 0,6 bar dekktrykk, fjernet interiør. Ca 20 cm hjulløft og sump som skrapet i starten. Begynte på 13,4 og avsluttet med 12,8 på det oppsettet.

Tettsteget hjemmelagd kasse med std 3gir som fjerde, fjernet synkroringer. Og ett sett brukte justerbare spax dempere. 12,4

Ny tettsteget kasse med hjemmelagd pro shift system. Lexan vinduer rundt om. Centerline felger med dot slicks 1 bar dekktrykk. 90/10 dempere foran. Tykkere torsjonsfjærer og fjærplater. Sleit med dette oppsettet da klutsjrøret i tunnelen fjæret når jeg klutsjet så fort som jeg ville. Endte med gir rap, og overhaling av kasse etter hver gang jeg var på stripa. Var veldig frustrert en stund. Men fikk inn første 11'eren. 11,98.

Ny direktetrekt clutsjwire rett fra pedal til girkasse. Ligger åpent under setet i bilen. Lettet og neddreide tromler, veide dessverre ikke før og etter. Har nå ca 30 drag med dette oppsettet. Og 11,6 som best på Tierp i fjor.

Mitt beste tips er setetid. Kjør så mange drag du klarer. Og tidene vil krype. Men det koster blod svette og tårer med vedlikehold av girkasser når det begynner å dra seg til. Normale raske giringer tar ca 0,3-0,4 sekunder. Dette er over ett sekund tapt på stripa. Får du giringene ned i halvparten begynner det å hjelpe.

Linelock og two step får ikke bilen til å gå fortere. Håndbrekk og god sjåfør gjør samme nytte. Jeg kåler det fort til, og trenger hjelpemidler og samme rutine hver gang for å få det til. Derfor two step og linelock.
Ting som i siste liten beltepåspenning, og ikke ha noen til å hjelpe til i lineup'n. Får direkte utslag på tidene. Da hodet bør være på rett sted.. og ikke stresse med alt annet. Når tidene beynner å skille hverandre med tusendeler fra løp til løp vet du at du behersker bilen. Og er klar for videre trimming  Osteaktig   ...der er jeg nå.

Dekktrykk følger nå feste på banen. 0,6 bar på Mantorp, 1 bar på Gardermoen og 1,2 på Tierp. Sliter fortsatt med 60foten, som ligger på 1,63 til 1,71... men så har jeg ikke så mye effekt heller.

« Siste redigering: august 23, 2012, 10:21:57 am av Jee » Loggført

California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: august 23, 2012, 10:54:33 am »

Setetid er helt klart noe som vil hjelpe stort.

Med bilen jeg har nå har det de siste årene vært ett treff i året jeg har kjørt, og da sier det seg selv at det ikke er mye tid i bilen.
Føles nesten som første gang hvert år på SCC.

Det er her jeg tror det er "lurt" å gå steg for steg. starte med en bil og ett oppsett som man blir kjent med.
Ikke nødvendig vis en fult ut racerbil med en gang.

Min gamle 67 med standard kasse og 1835 med Dellortos fikk jeg kjørt mye med på stripa. Det gikk ikke fort, men jeg lærte bilen å kjenne.
Fikk etterhvert tidene ned og kjørte mer og mer javne tider. 15,6

Også kan man gå videre med større motor, bedre kasse, letting av bil, bedre oppsett osv.
« Siste redigering: august 23, 2012, 11:49:38 am av California Blue » Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: august 23, 2012, 11:09:01 am »

Hvis noen kan forklare meg hvordan jeg unngår å gire for tidlig når jeg VET at jeg gjør det, så er jeg et stykke på vei....  Rekker tunge

Ipod med høy musikk under hjelmen så er det problemet løst.


Det er et godt poeng - det har antakelig mest med lyd å gjøre  Osteaktig

En annen ting jeg forsøker å huske er å gire uten å gå av gassen. Har man turtallsperre så er det bare å ha plattan i mattan helt inn.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: august 23, 2012, 11:16:57 am »

Monter trommelbremser på alle hjul, de subber ikke når du kjører. Og firehjulskontroll.
Jeg synes også at topphastigheten din rimer dårlig med hestene du bremset, justeringer?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 23, 2012, 11:31:04 am »

Monter trommelbremser på alle hjul, de subber ikke når du kjører. Og firehjulskontroll.
Jeg synes også at topphastigheten din rimer dårlig med hestene du bremset, justeringer?

Har endel å hente på 60fot. Hva burde man kunne kjøre med 153km/t over mål?

Og hva mener du med justeringer?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 23, 2012, 11:45:10 am »

Når jeg kjørte med 1915 min lå tidene på 13,9-14,2 med 148-150km/t i mål hver gang. På hvilket turtall girte du? Etter mitt hode skulle slutthasrigheten din vært 7-8 km raskere. Eller kjørte du med reim?
« Siste redigering: august 23, 2012, 11:46:57 am av Jee » Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 23, 2012, 11:56:47 am »

Girte på 7000-7500.

Reimen ble tatt av ett par ganger, men ble ikke syyykt mye bedre tid.

Men med 2,198 som beste 60fot så kan det jo ikke bli så bra :p


Og beste runnet var ikke med beste 60fot..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 23, 2012, 13:10:15 pm »

60 foten har mye å si på tiden. 1/10 sekund på start er 2/10 i mål sånn ca.

Slutthastighet sier mer om motoreffekt. Endret den seg når du tok av reima?
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 23, 2012, 13:14:36 pm »

par tre km/t.

Men... Jeg klarte ikke å få ordentlig konsekvente starter og tider.


7 striper der de 6 første ble bedre og bedre slutt-tid på og fuck-up på siste stripa.


Bilen veide ca. 910kg med meg så kan sikkert lett få vekten ned i 860-870kg. Spørsmålet er hvor mye det har å si`?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: august 23, 2012, 13:25:54 pm »

Hva hadde du over mål uten reim? Jeg mener du burde ha kjørt inntill 10 km/t fortere med den effekten, så jeg lurer på om den gikk som den skulle.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 23, 2012, 13:27:30 pm »

Hva hadde du over mål uten reim? Jeg mener du burde ha kjørt inntill 10 km/t fortere med den effekten, så jeg lurer på om den gikk som den skulle.

153,5km/t uten reim. 5km/t mindre med reim

Gikk bra ja
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 23, 2012, 14:05:10 pm »

10 km på ca 10 hester er litt mye. 5-6 høres mer riktig ut.

Men slutthastigheten skulle vært noe høyere. Ruller den lett? Eller henger klossene litt. Lambda verdier ved fullt øs? Stabilt eller variabelt? Har du rørt på fordeleren? Og ikke minst. Får du gitt full gass?  Osteaktig
« Siste redigering: august 23, 2012, 14:07:42 pm av Jee » Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 23, 2012, 14:19:03 pm »

10 km på ca 10 hester er litt mye. 5-6 høres mer riktig ut.

Men slutthastigheten skulle vært noe høyere. Ruller den lett? Eller henger klossene litt. Lambda verdier ved fullt øs? Stabilt eller variabelt? Har du rørt på fordeleren? Og ikke minst. Får du gitt full gass?  Osteaktig

Ruller greit ja. Tromlene henger ikke noe særlig, forhjulene ruller bra.

AF på 13,1 mener jeg å huske på full pupp. Ikke rørt fordeleren (men heller ikke sjekket i etterkant) full gass med riktig åpning på spjeldene.


Akselrørene er kanskje litt stramme, men det skal vel ikke ha noe å si?

1,04 4. gir
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: august 23, 2012, 14:25:30 pm »

Omregnet til "Ringstad hester" skal Erlend ha 184 hester, som er nøyaktig det samme jeg bremset på min første versjon av 2176'n. I min fullvekt 64 med alle seter og bensinvarmer +++ kjørte jeg 13,6 med 164 km/ t over mål, uten reim. 60 fot på 1.6-1.7.
Jeg bremset hos Autoconsult.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: august 23, 2012, 14:26:39 pm »

Omregnet til "Ringstad hester" skal Erlend ha 184 hester, som er nøyaktig det samme jeg bremset på min første versjon av 2176'n. I min fullvekt 64 med alle seter og bensinvarmer +++ kjørte jeg 13,6 med 164 km/ t over mål, uten reim. 60 fot på 1.6-1.7.
Jeg bremset hos Autoconsult.

Jepp. Da er det sjåfør det står på :p

Skulle gitt nøklene til Erik  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 23, 2012, 15:17:35 pm »

Å nei du. Du kjører den nok fortest selv. Bare å kjøre mer så synker nok tidene. Men slutthastigheten er for lav... rart.

Hvor mye hadde du i hastighet på 200 meter? Du slapp ikke gassen før mål  Øyerulling


Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #19 på: august 23, 2012, 15:48:12 pm »

126km/t på 200
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #20 på: august 23, 2012, 18:56:17 pm »

126km/t på 200

Hei
Du har nok MYE og gå på ja.
Jeg kjørte 14.468 sek og 146km/t med min gamle motor i fjor.
Ved 201m 9,6sek og 122 km/t
60 fot 1,94......
Motoren kjenner du jo, 2332ccm bremset 122,8 Ringstad hk og 107,6 på hjulene.

Mvh Svein.
« Siste redigering: august 23, 2012, 19:34:28 pm av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!