april 29, 2024, 04:08:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 71' 1302 to be German/Euro-looker Prosjekt  (Lest 84763 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #60 på: februar 01, 2014, 22:02:37 pm »

grymt verksted  Kult
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #61 på: februar 02, 2014, 10:06:03 am »

Hyggelig å se noen som har slik respekt for originallikhet i rustsveisingen.  Den var utrolig bra for rust den bilen din, gleder meg til å se den ferdig!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #62 på: februar 02, 2014, 21:44:17 pm »

Takk for du deler bilder. Stå på!

Mvh
BB

Ja må ut med noen bilder Blunker
Jeg har lite kjenskap til det tekniske på disse boblene så kommer nok mer tekniske spørsmål etterhvert og ikke bare bilder tenker jeg Glad

tøft!
en tråd som må følges nærmere Glad

grymt verksted  Kult

Hyggelig at folk følger med!
Må si dine prosjekter er til stor inspirasjon, spesilt siden jeg selv vurdere et rørramme prosjekt etterhvert (ikke med dette karosseriet) Blunker
Ja jeg tror det er takket være et fanastisk gardsveksted at min bil interesse er så stor som den er.

Hyggelig å se noen som har slik respekt for originallikhet i rustsveisingen.  Den var utrolig bra for rust den bilen din, gleder meg til å se den ferdig!

Jeg legger nok unødvendig mye tid å gjøre sveise arbeidet så godt det ikke skal være synlig eller at det må til et godt trent øye for å se hva som er gjort. En annen fordel med det er at det tvinger frem femstilling metoder som utfordere meg og tvinger med til å lære meg nye metoder. Jeg trives veldig med håndtverket med stål. Glad
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #63 på: februar 05, 2014, 22:00:46 pm »

Endelig begynner det å hjelpe, fikk lagt grunning i dag.  Glad



Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #64 på: februar 06, 2014, 06:37:26 am »

Alltid en milpæl å få det ensfarget igjen! Stå på!  Glad
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #65 på: februar 06, 2014, 21:40:19 pm »

Da er første lakkering gjort. Har lakkert "bagasjerom", motorrom, alt unnen til, hjulhus og alle skarpe kanter. Har i tillegg støvet over alle de store flatene som kontrast til siste pussinga før siste lakkering, så derfor ser det ikke pent ut nå.

Jeg lakkerte litt inni bilen en dag før her og synes lakken ble for tynn på gunn av for mye tynner selvom jeg hadde i mindre enn oppskriften, var desverre dum nok til og blande likt i dag.  Sint Det ble desverre noen sig, det er takk og lov ikke noe problem på de plassene jeg har lakkert nå. blanningsforholdet er 100lakk 50herder og 30tynner jeg er har redusert til 20tynner disse to gangene. Trur jeg må helt ned på 5%tynner, skal forhøre meg litt i morgen på hva jeg bør gjøre. Hvis noen av dere har noe erfaringer rundt dette så mottas det med stor takk!:) Bruker ikke BT som tidligere nevent i en annen tråd men Sikkens Autocryl, Autocylen er utganspungtet tynnere enn BT og skal være lettere og få til å flyte ut. Det er jo litt ironisk at det som skulle gjøre det enklere er problemet mitt;) 

Tok noen bilder i dag også, ble dårlig klavitet på bilene, men bilder er jo altid morro.Blunker







Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #66 på: februar 07, 2014, 07:21:34 am »

100-50-30 stemmer jo med databladet. Lakk (og epoxygrunning) er lett å få til å renne   Tvilende   
Sprøyter du et "heftstrøk" før du legger det siste med flyt? Man skal bygge opp tykkelsen i to etapper, med litt tørk i mellom (5-10 minutter). Tynneren fordamper (lakken kjennes litt klissete) , og når du legger på neste runde kan man legge på nok til å få fylt opp til flyt uten at det renner. Lettere sagt enn gjort! Det er dette som gjør det så sabla vanskelig å hel-lakkere en bil. (Mye lettere med mindre stykker/ deler). Man mister fort kontrollen på tida fordi det går for seint, og noe har tørket for mye (og det blir appelsinskall fordi det nye ikke flyter med det gamle). Vanskelig, men utrolig digg når man som lykkelig amatør får det til (noe som dessverre ikke skjer alltid i mitt tilfelle)  Flau Det betyr ikke at teorien ikke stemmer.   Glad

Lykke til! 
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #67 på: februar 07, 2014, 08:21:11 am »

100-50-30 stemmer jo med databladet. Lakk (og epoxygrunning) er lett å få til å renne   Tvilende   
Sprøyter du et "heftstrøk" før du legger det siste med flyt? Man skal bygge opp tykkelsen i to etapper, med litt tørk i mellom (5-10 minutter). Tynneren fordamper (lakken kjennes litt klissete) , og når du legger på neste runde kan man legge på nok til å få fylt opp til flyt uten at det renner. Lettere sagt enn gjort! Det er dette som gjør det så sabla vanskelig å hel-lakkere en bil. (Mye lettere med mindre stykker/ deler). Man mister fort kontrollen på tida fordi det går for seint, og noe har tørket for mye (og det blir appelsinskall fordi det nye ikke flyter med det gamle). Vanskelig, men utrolig digg når man som lykkelig amatør får det til (noe som dessverre ikke skjer alltid i mitt tilfelle)  Flau Det betyr ikke at teorien ikke stemmer.   Glad

Lykke til! 

Takk for svar! Glad

Jeg la jo epoxygunning på nesten hele bilen dagen før uten noe trøbbel, så går dagen ble en liten nedtur. Blunker
I tillegg har jeg byttet sprøyte, på grunninga brukte jeg Biltema sin "proff sprøyte" og synes jeg hadde god kontroll. På lakken brukte jeg ei Ivata LPHV sprøyte som jeg "investerte" i til dette prosjektet. Synes Ivata'n var mye vanskeligere å bruke enn billig sprøyta fra Biltema, så jeg vurderer å gå tilbake til billig sprøyta siden jeg føler meg tryggere på den, selv om det i utgangspunktet er ei MYE dårligere sprøyte.

Det med et heftstrøk har ikke jeg gjort, så det er godt mulig det er der problemet ligger. Jeg hadde nok også altfor lav temperatur i går, var nok i underkant av 15 grader. Nå vurderer jeg om må begynne med noen løse karosserideler for å få litt følelsen med lakk og sprøyte.         
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #68 på: februar 07, 2014, 09:01:24 am »



Det med et heftstrøk har ikke jeg gjort, så det er godt mulig det er der problemet ligger. Jeg hadde nok også altfor lav temperatur i går, var nok i underkant av 15 grader. Nå vurderer jeg om må begynne med noen løse karosserideler for å få litt følelsen med lakk og sprøyte.         

Forsiktig med temp'en. Blir det for kaldt kan herdinga stoppe, og det er bare å få av alt igjen Gråter
Inn med varme! Bare trusa under sprøytedressen, uten at jeg svetter, er min gradestokk  Osteaktig
Trening er nok smart, hvis du har ny sprøyte. Ja, alltid egentlig. Lakking er desverre ikke som å sykle, føler jeg. Sikkert fordi det ikke er jobben min og ALDRI har kommet meg opp på et nivå der jeg kan kalle det rutine....
Et annet tips, på krinkel-kroker (støtfanger-braketter f.eks), der man vil ha lakk på alt uten at det renner som er bekk; skru ned trykket kraftig, jobb med avtrekkeren litt inne hele tiden, og små dypere avtrekk for å slippe ut lakk. Da kan du bygge opp lakken i små mengder. Luftstrømmen tørker lakken raskere enn ved å bare la det henge, og du kan gjøre ferdig en og en del. Full fokus på strålen og flytte videre så snart det flyter
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #69 på: februar 07, 2014, 09:43:05 am »

Trur nok jeg må legge død planen om å lakkere karosseri i helga og finne frem karosserideler å trene på. Er tross alt mye lettere å gjøre opp igjen en del enn hele karossen Blunker

Hva tenker du i forhold til tynner mengde? blande etter oppskrift eller bruke mindre tynner i håp om at det gir mindre risiko for renning. Min tanke er hvertfall at det er bedre med litt appelsinhud enn sig/renner. 
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #70 på: februar 07, 2014, 11:46:47 am »

Personlig er jeg litt skeptisk til å leke kjemiker. Kan ikke nok om konsekvenser av det  Tvilende
 30 deler med tynner er mye (men Sikkens har kanskje en grunn?!).
Har ofte gjort motsatt med epoxy-primer (mer tynner) på store flater, for å få det så glatt som mulig før vannsliping, og det har gått fint. Kan ikke gi deg noe kvalifisert tips, desverre. Ring en lakkerer!

Jeg ville prøvd en skjerm e.l. og lekt litt med heftstrøk med sikkens egen oppskrift.  Google lakken din og finn databladet. Står typisk spesifisert hvor mange minutter du skal vente i 20 grader, før du legger det siste flytstrøket. For "tørr" lakk blir nok alltid appelsin, og man kan like godt satse på å lykkes. Av og til gjør man det  Osteaktig Og det er en god følelse!
Edru, konsentrert og full fokus er avgjørende! Ingen dagdrømming, da blir det fort mye sig  Gliser
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #71 på: februar 07, 2014, 12:32:52 pm »

Personlig er jeg litt skeptisk til å leke kjemiker. Kan ikke nok om konsekvenser av det  Tvilende
 30 deler med tynner er mye (men Sikkens har kanskje en grunn?!).
Har ofte gjort motsatt med epoxy-primer (mer tynner) på store flater, for å få det så glatt som mulig før vannsliping, og det har gått fint. Kan ikke gi deg noe kvalifisert tips, desverre. Ring en lakkerer!

Jeg ville prøvd en skjerm e.l. og lekt litt med heftstrøk med sikkens egen oppskrift.  Google lakken din og finn databladet. Står typisk spesifisert hvor mange minutter du skal vente i 20 grader, før du legger det siste flytstrøket. For "tørr" lakk blir nok alltid appelsin, og man kan like godt satse på å lykkes. Av og til gjør man det  Osteaktig Og det er en god følelse!
Edru, konsentrert og full fokus er avgjørende! Ingen dagdrømming, da blir det fort mye sig  Gliser

Takk for mye nyttige innspill!
Har nå sjekket med selger av lakken og det viser seg at jeg har datablad på feil lakk. Trodde jeg hadde Sikkens lakk (som det står på pakkseddel) men, det viser seg at lakken jeg har er en Lesonal AT med blandingsforhold 5-2-1 og IKKE 100-50-30.
Så er ikke rart jeg opplevde bare problemer med lakk og ny sprøyte.
Riktig blandingsforhold og noen trenings biter så tror jeg detta skal gå mye bedre! Glad 
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #72 på: februar 07, 2014, 12:48:31 pm »

Fint å lese om andres erfaringer på dette, flott at du skriver og legger ut bilder av prosessen med å lakkere. Håper du får det til etterhvert Glad
Loggført
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #73 på: februar 07, 2014, 12:50:13 pm »

Oooops. Ja, det hjelper jo ikke  Blunker
For mye herder er nok verre enn litt eksperimentering med tynneren også. Kjør på!
Gleder meg til bilder av pokal-blanke skjermer  Gliser
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #74 på: februar 07, 2014, 14:08:55 pm »

Fint å lese om andres erfaringer på dette, flott at du skriver og legger ut bilder av prosessen med å lakkere. Håper du får det til etterhvert Glad

Det er erfaringsutveksling som er hovedgrunn for mine prosjekt tråder, slike forum kan i enkelte tilfeller gi uvurderlig hjelp.
Som nevnt tidligere har jeg nå funnet synderen, så er lysere på det nå! Glad   

Oooops. Ja, det hjelper jo ikke  Blunker
For mye herder er nok verre enn litt eksperimentering med tynneren også. Kjør på!
Gleder meg til bilder av pokal-blanke skjermer  Gliser

Etter og ha prata med selger og en lakkerer i dag så sier de at mengden tynner kun er en veiledning. Den som skal lakkere må selv justere tynner i forhold til eget ønske og erfaringer.
Forhørte med også litt i forhold til at jeg har brukt feil blandingforhold og de mente så lenge den herdet og kunne pusses uten at det kliner seg i papiret for mye, så var det ikke noe grunn for at den lakken jeg har lagt på kunne ligge.

Jeg brukte samme feil blandingsforhold da jeg tok det lille inne i bilen og hadde ingen problemer med å pusse det etter et døgn. Så jeg er optimist og satser på at jeg slipper å pusse ned den lakken som er lagt på.  Glad   
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #75 på: februar 07, 2014, 18:41:40 pm »

1302 er god knall. Lykke til med lakkering. Blir nok knall  ( har prøvd selv noen ganger med ymse resultater, mest fordi jeg ikke har tålmodighet nok Glad )
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #76 på: februar 08, 2014, 22:53:40 pm »

Da er endelig karosseriet lakkert, resultatet ble over all forventning Blunker
Lakkeringen gikk veldig bra når jeg fikk riktig blandingsforhold og gikk tilbake til den sprøyta jeg er mest komfortabel med, i tillegg hadde jeg 27grader i rommet idag.
Vurderte i går og finne frem karosserideler for og trene på men, etter at jeg hadde pussert ferdig karosseriet i dag ble fristelsen for stor og jeg bestemte med for å ta sjansen. Tenke som så at: "flaksen følger idioten" og i dag slo det for en gangs skyld til! Rekker tunge
Taket på bilen ble faktisk såpass bra at jeg kan se speilbilde av panelen i taket i garasjen. Det ble langt fra perfekt men synes resultatet bel bra med tanke på at jeg aramatør og gjør jobben i en garasje. Glad

Litt bilder da. Glad

Siste pussing.




Ferdig bil!!!!!!!!! Glad







 
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #77 på: februar 08, 2014, 23:34:32 pm »

tommel opp. Ser jo knallbra ut.
 skjønner jeg bare må hoppe i det igjen og prøve på nytt. brent barn lukter ille men prøver gjerne igjen Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #78 på: februar 09, 2014, 10:16:30 am »

No guts- no glory!   Gliser
Blei lekkert! Godt jobba  Glad
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #79 på: februar 09, 2014, 21:21:31 pm »

imponert!! veldi bra!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #80 på: februar 23, 2014, 22:16:54 pm »

tommel opp. Ser jo knallbra ut.
 skjønner jeg bare må hoppe i det igjen og prøve på nytt. brent barn lukter ille men prøver gjerne igjen Glad

No guts- no glory!   Gliser
Blei lekkert! Godt jobba  Glad

imponert!! veldi bra!

Takker for komentarer, hyggelig at folk liker det en driver å surrer med!  Glad


Har gjort en innsats på flyndra i helga.
Lånte meg en varmtvannsvasker for et par helger siden, fikk da spylet vekk det meste av gammel understells masse. Der hvor det lå tykt lag gikk det knall fint å spyle av men, der det lå bare et tynt lag greide jeg ikke spyle det bort. Gikk på denne helgen å fikk skrapet vekk det lille som var igjen etter spyling. Har i tillegg sandblåst alle plasser hvor det var rustangrep av betydning.

Fikk meg selvfølgelig en overraskelse i dag når under siden av flyndra er helt rein, det viser seg at rammehode har rustskader fra innsiden. Det er ikke tilfeldigvis noen her som har et løst rammehode eller en repro del liggende som kan selges til meg for en symbolsk sum? Jeg ser at den er å få kjøpt som repro del ny nå men, kvaliteten ser heller dårlig ut med tanke på passform. Send gjerne en PM hvis noen har noe. 

Her er flyndra sandblåst:


Her er rammehode og rustskadene jeg nevnet, hullene er etter litt lett banking med en skrutrekker.


Flyndra etter siste vask i efta, denne siden er også sandblåst og behandlet med rustomvandler.


Et lite før bilde av flyndra her ligger det 3-5mm med understells masse på hele.
   
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #81 på: februar 25, 2014, 17:43:47 pm »

Bra prosjekt! Pøs på meg bilder når monteringa begynner også Osteaktig
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #82 på: februar 25, 2014, 20:42:01 pm »

Verksted med ordentlig smøregrøft! Nice!

Morsomt å se en til GL boble på gang. Her følges det, du må stå på videre!  Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #83 på: februar 25, 2014, 21:41:05 pm »

Hvilken rustomvandler benytter du?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #84 på: februar 25, 2014, 22:40:32 pm »

Bra prosjekt! Pøs på meg bilder når monteringa begynner også Osteaktig

Takk for det!:) ja får prøve og oppdatere med bilder jevnlig.

Verksted med ordentlig smøregrøft! Nice!

Morsomt å se en til GL boble på gang. Her følges det, du må stå på videre!  Blunker

Smøregrav er kjempe fint det kunne nok tenkt med løftebukk men, verkstedet er i utgansgpunktet et lanbruksvekrsted så må inn med tresker osv å da er det ikke plass til løftebukk. Blunker
Hva looken blir til slutt er nok ikke riktig så entydig som navnet på tråden tilsier Blunker

Hvilken rustomvandler benytter du?

Jeg bruker Wurth sin, den er dyr men jeg er hvertfal velig fornøyd med den. Har også brukt biltema sin men, den blir seig i overflaten så den er vanskelig og slipe/pusse, selv etter et par dager. Jeg bruker alltid å pusse bort alt det overflødige slik at omvandeleren kun ligger igjen i porene. Jeg har inntrykk av at den har absolut best virkning etter sandblåsing. Har brukt denne på biler som har gått i salt mange år etterpå uten at det ruster mer enn normalt.
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #85 på: februar 26, 2014, 00:00:45 am »

kjemisk rustfjerning, har alltid hatt ein viss skepsis til dette versus sandblåsing(som forsovidt er overlegent)
men eg fekk prøva effekten av ferrobet rustfjerner og blei overaska! spraya på noko understellsdeler full i drit og grov overflaterust og eit halvt døgn seinare var da blankt stål igjen! dette er jo fosforsyra så at da virkar er jo ikje tvil om. kan anbefalast. men til sitt bruk
finst forsovidt måter for å få "evigvarande" overflatebehandling, men ikkje med hyllevare greier
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #86 på: februar 26, 2014, 01:04:02 am »

+1 til ferrobet   Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #87 på: februar 26, 2014, 07:32:05 am »

Ferrobet, Biltema, Corroless + en rekke andre rustfjernere er kun forskjellige blandinger med fosforsyre som Tistlo allerede nevner. Ulempen med disse er at dem må vaskes vekk før etterbehandling. Wurth sin melk er ikke en rustfjerner men en rustomvandler. Dette er et annet prinsipp basert på oksalsyre. Denne nøytraliserer rusta og omdanner den til en hard, sort overflate som du kan etterbehandle uten å måtte fjerne .

Jeg har prøvd det aller meste av rustfjernere og jeg mener at Corrofix fra chemical.no er overlegen Ferrobet og de andre jeg har prøvd. Det virker rett og slett som om de har en sterkere blanding. Den er tykkere en Ferrobet, sitter bedre og virker bedre. Puss først, behandle med Corrofix, fjern Corrofix og på med Wurth rustomvandler. Deretter fritt frem med dine favorittprodukter. Noen bruker syregrunn, andre bruker epoxy osv osv.

Har noen BMW mekanikere i garasjen og de er storforbrukere av Wurth sin rustomvandler. Er visstnok spesifisert fra fabrikk for etterbehandlig av rustskader/garantijobber.

Et søk på forumet her gav med denne how-to linken:

http://www.bilforumet.no/topic/142992-hellakkering-gjore-grunnarbeidet-selv-se-her/

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #88 på: februar 26, 2014, 08:48:52 am »

En tanke, kjøp 80% fosforsyre fra en velsortert jernvare/rørhandel og lag din egen miks. Kanskje bland med Coca Cola (som allerede innholder fosforsyre) slik at den henger på stålet litt bedre. Husk: syre i vann går ann, vann i syre blir PANG!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #89 på: februar 26, 2014, 14:26:24 pm »

Det er interessant og høre hvordan andre løser utfordringer med rust.  Glad

Jeg for min del har aldri brukt kjemisk rustfjerner så det har jeg ikke noe erfaring med.

Fremgangsmåten jeg har kommet frem til er å sandblåse, behandle med rustomvandler (rust melk) og til slutt epoxygrunning før ønsket topplag.
Man ser veldig godt om rustomvandleren virker eller ikke, på områder hvor det er sandblåst bort rust reagerer den raskt og blir til en dypblå jevn farge. De områdene som bare er blåst men , ikke rustne reagerer ikke omvandleren på samme måte. Du ser at den er ujevn i fargen og noen ganger reagerer den ikke i det hele tatt og blir bare liggende opp på som ei brun gugge.

Etter anbefaling fra lakkerer bruker jeg eksentersliper og pusser/sliper bort den overflødige omvandleren, fordi den får ei hard overflate som gir dårlig heft for grunning/lakk.
Omvandleren reagerer kjemisk med rusten å hindrer at den får jobbe videre, derfor er det ikke noe poeng å ha den på områder der du kan slipe rent. Det er mye viktigere at den ligger nede i porene som blir veldig tydelige særlig ved sandblåsing.

Wuth og biltema sine omvandlerer fungerer i prinsippet helt likt. Begge angriper rusta kjemisk og gir deg en hard blå overflate hvor i teorien rusten skal være stoppet. Den store forskjellen jeg opplever er at Wuth sin er veldig enkel og jobbe med når den er "ferdig", jeg kan veldig enkelt pusse bort overflødig omvandler med eksentersliper. Mens biltema sin bare kliner seg i pussepapiret på eksentersliperen. Skal men bruke biltema sin så bør en gå over med et papir med tynner å tørke bort overskuddet når den begynner å skifte farge.

Jeg er på ingen måte noe ekspert på området men, dette er ihvertfall mine tanker og erfaringer rundt bruk av rustomvandler. Glad

Må også poengtere at omvandler og kjemisk rustfjerner ikke er det samme.                         
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!