juni 16, 2024, 08:52:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilke ventilfjærer til 14.8mm løft?  (Lest 2270 ganger)
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« på: august 25, 2012, 00:30:33 am »

Har børstet støvet av T-4 motor prosjektet mitt og lurer litt på hvilke fjærer jeg bør bruke.

Dette skal bli en turbo motor og toppene får 44x38 å puste med.
Kammen er levert av Pauter etter mine mål og har etter det jeg husker durasjon på ca 290/285 grader.
Ser for meg å varve maks 7-7500omdr.


Tips og tanker, mottas.


JABa daba dooo
Loggført
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #1 på: august 26, 2012, 09:08:12 am »

Ingen?

Trenger jeg doble fjærer eller finnes det enkle stive som takler dette?

Jeg er bekymret for denne evindelige løfter slitasjen.

JABa daba doooo
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 26, 2012, 10:01:38 am »

Ingen?

Trenger jeg doble fjærer eller finnes det enkle stive som takler dette?

Jeg er bekymret for denne evindelige løfter slitasjen.

JABa daba doooo

For å unngå løfterslitasje på T4, så er vel T1-løftere eneste løsning. Jeg vet ikke om denne T4-motoren din er tenkt som gatemotor eller all-out drag-motor, men med 14,8 i løft på en gatemotor så holder det i hvertfall ikke med T4-løftere. Jeg hadde 13,8 i løft og 135kg´ dobbelfjærene fra Berg(målte 118kg på maks løft med den kammen jeg brukte) , og måtte skifte løftere ganske fort, men det var noen elendige lettvektsløftere fra scat. Eneste T4-style løfterne som holder er 53-gram løfterne fra witzemann (tror jeg de het) og de koster masse..  
Se her : http://www.tafel-tuning.de/download/kataloge/TT-M10.pdf (se side 13-16)

Saken med løfterslitasje blir ikke bedre med veldig hardere fjærer heller. Jeg hadde gått for lettvekts-løftere , tapered alu-stenger , og enkle fjærer som tåler høyt løft.
Kjell Aaen lager jo noen bra løftere, men skulle jeg ha bygget ny T4-motor så hadde jeg nok gått for T1-løftere av god kvalitet uansett bruk.

De erfarne T4-trimmerne i tyskland går heller for lette løftere,alu stenger og mindre fjærtrykk, enn å bruke bly-tunge stål stenger som rasler som ei verktøykasse når motor blir varm for å klare å håndtere de kraftige dobble fjærene, men jeg tror du sliter med 14,8 i løft uansett hvis du har tenkt at denne skal gå på gata Jon Anders..  Blunker

Er det drag-motor da er det jo bare å fyre på med blytunge-rasle-chrommoly-støtstenger og flere hundre-kilo´s dobble eller tripple fjærer, det holder uansett de sekundene som rattlåsen står på  Rekker tunge
« Siste redigering: august 26, 2012, 10:44:08 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #3 på: august 26, 2012, 23:01:24 pm »

Takker for svar, Roar.

Meningen er at det skal være en kombi-motor som skal kunne brukes til det meste.
Kan selvfølgelig kutte ut Pauter vippene og få 13mm løft med org. løftere, men ønsker jo å beholde disse.
Må nok bare få montert noen hylser og T-1 løftere og se hvordan det går.

JABa daba doo
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 27, 2012, 19:14:57 pm »

Takker for svar, Roar.

Meningen er at det skal være en kombi-motor som skal kunne brukes til det meste.
Kan selvfølgelig kutte ut Pauter vippene og få 13mm løft med org. løftere, men ønsker jo å beholde disse.
Må nok bare få montert noen hylser og T-1 løftere og se hvordan det går.

JABa daba doo


Pauter-vippene er jo helt konge, men hadde det kanskje vært en tanke å gå for en tanke mildere kam?
Vet ikke hvordan overlapp /spredning er på kammen din, men med 14,8 i løft så blir den vel ikke veldig "kjørbar" på gata, men du er jo dreven til å skru´du, så det er jo bare å prøve, og funker det ikke så er det bare å ta det derfra.  Blunker
Pauter er i hvertfall bra kvalitet.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 27, 2012, 20:26:28 pm »

Tror nok Oteva fjærene skal gjøre jobben. Men hør med Johannes for sikkerhets skyld. Hvor høy innspenning de har må du nesten vite før du slår på tråden.

Ville styrt unna Pauter vippene til normalt gatebruk. Om du vil bruke de bør du gi de en sjekk hver 50 mil omtrent. Problemet er at de har ruller mot akselen. Noe som er perfekt for turtallsmotorer som går lite av gangen. Men dumt over tid da rullene står på samme sted mot akselen og lager groper. Pga den mye mindre anleggsflaten mot vippearmsakselen. Belasting pr kvmm blir enorm pr rulle i motsetning til normal vippearm. Men gir samtidig mindre friksjon på kort sikt.
Loggført

forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #6 på: august 27, 2012, 20:35:08 pm »

Roar:
Lobe-senter er 114 grader så jeg får håpe det er nok.

En annen ting er at disse vippene jeg har skaffet er litt gamle. Var det ikke noe med at de ikke har direkte smøring inn til nålelagerene?
Smøringen blir besørget av et tørrsump system så skal være nok tilgang på frisk og boblefri olje.

Erik:
Er ikke ferdig med toppene ennå så jeg vet heller ikke innspenningshøyden.
Forbrenningskammer trenger litt sveis og slip før seter skal freses.
Du setter inn T-1 foringer for meg du?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 27, 2012, 20:36:21 pm »

Tror nok Oteva fjærene skal gjøre jobben. Men hør med Johannes for sikkerhets skyld. Hvor høy innspenning de har må du nesten vite før du slår på tråden.

Ville styrt unna Pauter vippene til normalt gatebruk. Om du vil bruke de bør du gi de en sjekk hver 50 mil omtrent. Problemet er at de har ruller mot akselen. Noe som er perfekt for turtallsmotorer som går lite av gangen. Men dumt over tid da rullene står på samme sted mot akselen og lager groper. Pga den mye mindre anleggsflaten mot vippearmsakselen. Belasting pr kvmm blir enorm pr rulle i motsetning til normal vippearm. Men gir samtidig mindre friksjon på kort sikt.

Mulig det er jeg som husker feil, men er det ikke to typer av pauter-vipper til T4? En med rullevipper for racing, og en annen type for gatebruk. Correct me if I am wrong..

Brukes ikke disse i motoren til Losen?    Men den har vel blitt mere drag-bil enn gatebil kanskje Hæ
« Siste redigering: august 27, 2012, 20:43:26 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #8 på: august 27, 2012, 20:45:05 pm »

Tror nok Oteva fjærene skal gjøre jobben. Men hør med Johannes for sikkerhets skyld. Hvor høy innspenning de har må du nesten vite før du slår på tråden.

Ville styrt unna Pauter vippene til normalt gatebruk. Om du vil bruke de bør du gi de en sjekk hver 50 mil omtrent. Problemet er at de har ruller mot akselen. Noe som er perfekt for turtallsmotorer som går lite av gangen. Men dumt over tid da rullene står på samme sted mot akselen og lager groper. Pga den mye mindre anleggsflaten mot vippearmsakselen. Belasting pr kvmm blir enorm pr rulle i motsetning til normal vippearm. Men gir samtidig mindre friksjon på kort sikt.

Mulig det er jeg som husker feil, men er det ikke to typer av pauter-vipper til T4? En med rullevipper for racing, og en annen type for gatebruk. Correct me if I am wrong..


Det finnes noen med vanlige foringer, ja. Er jo ikke noe problem å nappe ut nålelagerene og lage foringer.
Hvis disse jeg har ikke har smørekanaler inn til rullene hadde jo dette bare vært en fordel.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 27, 2012, 21:30:24 pm »

Da må jeg svare deg som jeg gjør til Pål. "det klarer du sjøl!"  Osteaktig

Skinne sine løfterforinger trenger ingen maskinering. Press inn så oljesporet liner opp. Og slip vekk det overskytende med luftsliper. Kan jo såklart ta de i fresen også. Men tar bare unødvendig tid og utgjør ingenting på funksjonalitet.



Erik:

Du setter inn T-1 foringer for meg du?
Loggført

holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #10 på: august 28, 2012, 07:23:11 am »

Tror nok Oteva fjærene skal gjøre jobben. Men hør med Johannes for sikkerhets skyld. Hvor høy innspenning de har må du nesten vite før du slår på tråden.

Ville styrt unna Pauter vippene til normalt gatebruk. Om du vil bruke de bør du gi de en sjekk hver 50 mil omtrent. Problemet er at de har ruller mot akselen. Noe som er perfekt for turtallsmotorer som går lite av gangen. Men dumt over tid da rullene står på samme sted mot akselen og lager groper. Pga den mye mindre anleggsflaten mot vippearmsakselen. Belasting pr kvmm blir enorm pr rulle i motsetning til normal vippearm. Men gir samtidig mindre friksjon på kort sikt.

Mulig det er jeg som husker feil, men er det ikke to typer av pauter-vipper til T4? En med rullevipper for racing, og en annen type for gatebruk. Correct me if I am wrong..

Brukes ikke disse i motoren til Losen?    Men den har vel blitt mere drag-bil enn gatebil kanskje Hæ


Hørt fra Kjellemann på vei hjem fra SCC med Losen i år,,,Dæven Jan,,føles jo som en suveren motor til turbruk denne her.
Og jeg må si meg enig,,etter at Jee hadde den s Stuska'en ble den helt suveren å kjøre Glad
Hva vipper angår, tror også det er to typer Pauter, så tok en titt i dele esken min,,og de jeg fant der er med ruller, så da tror jeg det sitter vipper uten ruller i Losen.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: august 28, 2012, 07:59:40 am »

Hvor står det utvekslingen på vippene? Jo mer løft du fikser med vippa jo mindre løfterhode behøver du. Men man vokser vel fort ut av de originale type 4 løfteren? Hvor får du slitasjen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #12 på: august 28, 2012, 08:41:02 am »

Hørt fra Kjellemann på vei hjem fra SCC med Losen i år,,,Dæven Jan,,føles jo som en suveren motor til turbruk denne her.
Og jeg må si meg enig,,etter at Jee hadde den s Stuska'en ble den helt suveren å kjøre Glad
Hva vipper angår, tror også det er to typer Pauter, så tok en titt i dele esken min,,og de jeg fant der er med ruller, så da tror jeg det sitter vipper uten ruller i Losen.
[/quote]

Det var ikke før i forgårs jeg fant ut at disse fantes med glidelager også. Det var etter at jeg leste tråden til Geir som bygger T-4 motor.

JHU:
Vippene er 1:4,8 så det er ca 10mm løft på kammen. Om det står merket noen steder vet jeg ikke.
Orginale armer har 1:3 utveksling.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: august 28, 2012, 10:11:11 am »

Hvor oppstår slitasjen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #14 på: august 28, 2012, 11:28:01 am »

Problemet er at de har ruller mot akselen. Noe som er perfekt for turtallsmotorer som går lite av gangen. Men dumt over tid da rullene står på samme sted mot akselen og lager groper. Pga den mye mindre anleggsflaten mot vippearmsakselen. Belasting pr kvmm blir enorm pr rulle i motsetning til normal vippearm. Men gir samtidig mindre friksjon på kort sikt.

Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 28, 2012, 17:32:13 pm »

Ca. 10mm i løft på kammen er jo helt ok. Med den durasjonen og overlapp som du har skrevet tror jeg det er en fin men litt "hissig" turbokam, så ser ikke noe problem der hva anngår løftere. Der ligger jo fordelen med løftere med utveksling i forhold til slitasje på kam/løftere, men jeg hadde kanskje gått ned litt på utvekslinga på løfterne. Pauter lager vel 1,3 eller 1,38 i utveksling, og det burde vel være mere i "gata" for en kombimotor slik du beskriver Jon Anders.
Hadde det vært meg som skulle sette sammen deler her så hadde jeg gått for den kammen du har med lettvektsløftere T1-style,tapered alustenger og pautervipper med glidelager og 1,3´ish utveksling.(1,25 er vel originalt)

Uansett alle T4-motorer burde hatt T1-løftere, det er jo den største svakheten til T4-motoren (sammen med at de er vansklige å få 100% tette for oljesvetting som er lettere på T1-motorer).

De Berg-fjærerene jeg hadde som var dobble mener jeg at hadde største anbefalte løft på 14,2. De hang fint med til 7000-7500 på den kammen jeg brukte i hvertfall, selv med chrommoly-stenger. Berg-fjærene er vel også av bra kvalitet.
Er jo fordel med dobble fjærer i forhold tl selvsvingninger i fjærene som da motvirker hverandre, men det gjelder da å finne noen med ikke alt for høyt trykk.  Litt kul video her av ventilfjærer på BMW motorsykkelmotor :
 
« Siste redigering: august 28, 2012, 18:05:58 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #16 på: august 28, 2012, 19:28:55 pm »

Kunne ha brukt de orginale vippene hadde det ikke vært at de gjerne er slitte og at det ikke er foringer som går an å skifte.
De er dømt til å skjære seg når det ikke er riktig klaring og ergo dårlig smøring.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!