april 28, 2024, 14:27:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sveise spørsmål...  (Lest 2983 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« på: august 24, 2012, 20:55:39 pm »

Har akkurat gått over fra fluss til sveiseapparat med gass, men lurer på ett par ting...

* Skal det være en gummiforing inni hovedfeste mellom flaske og manometer, eller funker det som   bremsenippler?, ser det er kon på enden som skal skrues inn)

* Den justeringa du ser som står på "9" skal den stå på "11" som gult klistremerke angir?

* Og til noob spørmål nr.1, hva viser manometeret, trykk eller menge (innhold)  Gliser Øyerulling Gliser

* Burde jeg bytte til ett slikt manometer (se link), eller er de bare dritt? (synes det virker greit og kunne se både           innhold/mengde og trykk)

http://www.jula.no/reduksjonsventil-til-mig-sveiseapparat-025061

Sorry hvis dette er dumme spørsmål, men man må spørre når man lurer... Gliser

Takk


* 44.JPG (108.88 KB. 480x640 - vist 204 ganger.)


« Siste redigering: august 24, 2012, 20:58:46 pm av atufte » Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: august 24, 2012, 21:14:02 pm »

Manometeret du har er til argon gass, reknar ikkje med att du skal bruka da til vanlig karosserisveising?

har du vanlig sveisegass so treng du ein sånn ventil på linken din. manometeret til venstre viser flasketrykk, den andre viser arbeidstrykk. tommelregel på arbeidstrykk er 10 x tråd dim med 0,8 tråd skal du då ha 8liter i minuttet når du sveiser.
personlig synst eg den reduksjonsventilen som ikkje viser i liter pr min er bedre, for den bygger ikkje opp trykk. derfor er den bedre til punktsveising sidan du då er av og på med sveisinga og for kvar gong bygger da seg litt meir trykk enn fastsatt arbeidstrykk sånn att du dermed ikkje vil sveisa med da trykket du har stilt inn til. den andre typen bygger ikkje opp og er dermed bedre, men der må du ha ein ekstra dings til å måla trykket med og stilla da inn rett

(dårlig forklart men du skjønte kanskje noko av da)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 24, 2012, 21:42:09 pm »

Manometeret du har er til argon gass, reknar ikkje med att du skal bruka da til vanlig karosserisveising?

har du vanlig sveisegass so treng du ein sånn ventil på linken din. manometeret til venstre viser flasketrykk, den andre viser arbeidstrykk. tommelregel på arbeidstrykk er 10 x tråd dim med 0,8 tråd skal du då ha 8liter i minuttet når du sveiser.
personlig synst eg den reduksjonsventilen som ikkje viser i liter pr min er bedre, for den bygger ikkje opp trykk. derfor er den bedre til punktsveising sidan du då er av og på med sveisinga og for kvar gong bygger da seg litt meir trykk enn fastsatt arbeidstrykk sånn att du dermed ikkje vil sveisa med da trykket du har stilt inn til. den andre typen bygger ikkje opp og er dermed bedre, men der må du ha ein ekstra dings til å måla trykket med og stilla da inn rett

(dårlig forklart men du skjønte kanskje noko av da)

Tror jeg skjønte det meste, men har du en link til en god regulator/manometer så jeg slipper og kjøpe noe drit?

Takk
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: august 25, 2012, 01:01:58 am »

finner ingen link på da , men stikk til nermaste eik senter so får du tak i da du treng:) kostar vel litt under tusenlappen

til høgre på detta bildet ser du den målaren som du bruker ved instilling av trykk når du har avlesning i bar og ikkje liter pr min: http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=5953
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 25, 2012, 07:07:47 am »

Hey..

Det manometeret du har der, holder i lange baner til hobbysveising.
Det står argon co2 på det, så det kan fint brukes til blandgass. Når du sveiser tig / syrefast /mig / syrefast så bruker du ren argon. Men det har ikke noe med dette å gjøre.
Manometeret ditt viser trykket på flaska, og den skalaen på regulatoren viser hvor mange liter pr min du bruker.
Hvis du skal slippe alt dette med forskjellige manometer osv. Så går du til noen som leier ut altop flasker. Der er alt plassert på selve flaska, og du bare kobler på slangen med en egen hurtigkobling, spm du får med når du inngår leieavtale.
Men som sagt, til hobbysveising. Bruk det du har der...

Petter'n.
Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 25, 2012, 21:06:48 pm »

Hey..

Det manometeret du har der, holder i lange baner til hobbysveising.
Det står argon co2 på det, så det kan fint brukes til blandgass. Når du sveiser tig / syrefast /mig / syrefast så bruker du ren argon. Men det har ikke noe med dette å gjøre.
Manometeret ditt viser trykket på flaska, og den skalaen på regulatoren viser hvor mange liter pr min du bruker.
Hvis du skal slippe alt dette med forskjellige manometer osv. Så går du til noen som leier ut altop flasker. Der er alt plassert på selve flaska, og du bare kobler på slangen med en egen hurtigkobling, spm du får med når du inngår leieavtale.
Men som sagt, til hobbysveising. Bruk det du har der...

Petter'n.



Takk, men kjøpte meg ett sånn som i linken over i dag, virker enklere og bruke med oversikt over det jeg trenger og vite, eneste jeg synes er rart er at ingen av disse to viser flasketrykket, står på null hele tiden, men det kommer gass og arbeidstrykk vises greit, har også prøvd og sveise med godt resultat, er flaska tom og leverer gass rester eller er det noe jeg gjør galt...?
Loggført

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 26, 2012, 07:44:45 am »

Da er nok flaska tom.. Er nok en liten slant igjen, som ikke manometeret klarer å vise.
Skru av manometeret, og åpne flaska. Da ser du fort om det er skikkelig trytkk, eller om det bare er en laber bris som står ut av tuten Glad
Petter'n.
Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 26, 2012, 07:59:06 am »

Takk, er nok det... Gliser
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!