april 29, 2024, 01:49:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan få litt mere effekt i en 1200 motor  (Lest 1623 ganger)
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« på: september 29, 2012, 15:15:08 pm »

Har en kompis som pusser opp en boble med 1200 motor.
Han vil gjerne beholde orginal motor, men kunne tenkt seg litt mere futt.

Vil det funke med en litt vassere kam, to enkle gassere og eksos?
Evnt ta opp toppene med større ventiler og evnt bytte til dp topper.
Poenger var å ha det så orgnalt som mulig ved å sette på orginal gasser igjen
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 29, 2012, 15:35:45 pm »

bytte av sylindere og topper er da uaktuelt?

eksos, gassere, kam,  litt mer komp og litt porting så har du litt mer
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 29, 2012, 17:26:43 pm »

bytte av sylindere og topper er da uaktuelt?

eksos, gassere, kam,  litt mer komp og litt porting så har du litt mer

Bytte sylindre er uaktuelt, men topper er jo en mulighet.
En hissig 1200 kunnne jo vært litt kult
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #3 på: september 29, 2012, 17:29:55 pm »

Judson Gliser
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 29, 2012, 17:37:21 pm »

1300 topper, 10-1 i komp portede topper, kam og vipper, 34mm gassere + korte T3 innsug. 8000omdr og Høland i taket  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 29, 2012, 17:39:39 pm »

1300 topper, 10-1 i komp portede topper, kam og vipper, 34mm gassere + korte T3 innsug. 8000omdr og Høland i taket  Gliser

Ikke sant :-)
Har tenkt litt i disse baner. Skal ta en prat med han
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 29, 2012, 17:45:12 pm »

Haha. Hæla ble til Høland på iphonen  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: september 29, 2012, 22:54:30 pm »

I følge en svenske som flower topper (på Boxerville), er det bedre å skifte vippestell mot et 1.25:1 enn å sette inn hvassere kam, hvis du ikke gjør noe særlig med flowen i originaltoppene (altså ingen porting/større ventiler). Da slipper man også å splitte blokka.
Høyere komp er en selvfølge, men 10:1 kan være litt høyt?. Finns også big bore sett til 34 HK 1200 (regner med det er 34HK som skal trimmes) som gir 1385 ccm og skal gi 20-25% mer effekt.
1300 topper gir større ventiler, og flere muligheter ved valg av forgassere (andre flenser på innsuget i toppene).
1300 finns både som SP og DP.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
bjornboble
Supermedlem
*****
Innlegg: 870
Bosted: finsland



Vis profil
« Svar #8 på: september 30, 2012, 17:42:37 pm »

Okrasa oppsett Glad
Loggført

agder vw klubb..

orginalt som er tingen..
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #9 på: september 30, 2012, 18:39:57 pm »

Det finnes to 1200 motorer, De små (25/30 hp med korteste topplokk opp til ca 60/61. Så de opp til 1965/66 med lengre blokk og dermed lengre topper, så de siste 1200 motorene kan en bolte på opp til "nesten 1400cc sylindre og stempelsett" de små "korte motorblokkene" m fast dynamofot har ikke noen sylindersett som er større enn 1200cc så vidt meg bekjent.
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #10 på: september 30, 2012, 18:44:55 pm »

Okrasa oppsett Glad
Ja, og da får en det på slaglengden på "småmotorene" hvis man skifter til okrasaveivaksel å på toppene (dualport)+++
« Siste redigering: september 30, 2012, 18:47:31 pm av ovalt » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!