mai 02, 2024, 04:04:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: min 1641  (Lest 3194 ganger)
nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« på: september 06, 2012, 20:18:05 pm »

Da ligger planene an for å bygge en 1641 med noe høyere komp i siktet. har smått begynt å samle litt deler, men er noen deler man da vil høre med almenheten om =)

sålangt er planen:
smidd 1641 sett
as41 blokk med fullflow
2 dobble 40 gassere
nye 044 topper
t3 kjøleblekk under sylindere
ny starter, bestillt nå da den gamle har tatt kvelden :p

Det jeg ikke er sikker på er:
kam, løfter og støtstenger
org veiv eller motvektsveiv
bensinpumpe
maskinering av toppene
rådevalg og rådelager
dobble eller single ventilfjærer

delene skal samles inn over lengre tid, så blir ikke noe problem pengemessig, da det vil tas når man får råd til dette, men planlegging kan man jo begynne med =) har lyst på rundt 10:1 i komp, men hovr høyt kan man gå, med 95 bensin?

Tanken er jo også at det skal holde noe også, så plukker heller bra deler en billige =)

vet mange sier at mye vil ha mer, og at denne blir dyr, da jeg vil ha større motor senere! til de som tenker det kan jeg si: ninja'n tar seg av den delen, så det er ikke så farlig :p

skal legge inn litt mer info om akkurat hva jeg tenker, til helgen, når jeg ikke tuter rundt på jobben :p
« Siste redigering: september 06, 2012, 20:19:44 pm av nantene » Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 06, 2012, 22:15:52 pm »

Mitt tips:

Smidd mahle stempelsats
Full flow er en selvfølge
26mm oljepumpe
044 roundport topper med 40/35 ventiler
   - må portes og bearbeides av en som kan det!
Org T1 blekk under sylindrene
DPR veiv om du skal opp i turtall
Org svinghjul lettet noen kilo
Alle roterende deler må balanseres
Web 109 kam med 1,25 vipper, web løftere eller CB lightweigth
9,5-1 i komp med 95 blyfri
Single HD fjærer om toppene ikke kommer med doble
5,4 råder
Chromoly støtstenger eller HD alu

Dette gir garantert 90-100hk med 40IDF

Iallefall en fin start på motorbyggingskarrieren   Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #2 på: september 06, 2012, 23:11:18 pm »

Mitt tips:

Smidd mahle stempelsats
Full flow er en selvfølge
26mm oljepumpe
044 roundport topper med 40/35 ventiler
   - må portes og bearbeides av en som kan det!
Org T1 blekk under sylindrene
DPR veiv om du skal opp i turtall
Org svinghjul lettet noen kilo
Alle roterende deler må balanseres
Web 109 kam med 1,25 vipper, web løftere eller CB lightweigth
9,5-1 i komp med 95 blyfri
Single HD fjærer om toppene ikke kommer med doble
5,4 råder
Chromoly støtstenger eller HD alu

Dette gir garantert 90-100hk med 40IDF

Iallefall en fin start på motorbyggingskarrieren   Gliser



Erlend har du røyka sokka dine nå HæHæ?
260 durasjon kam til 1641ccm  Hæ


Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 06, 2012, 23:13:50 pm »

Javel.. Vær kjedelig å putt en w110 i blokka  Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 06, 2012, 23:19:13 pm »

Kammen aner jo ikke hva volumet er...

Så lenge topper og gassere kommer med luft og bensin, og resten er avstemt mot kamvalget funker det helt fint med 260 gr i en 1641cc
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #5 på: september 06, 2012, 23:23:22 pm »

vill heller sakt Web 119 eller cb 2239 til 1641ccm med 9,1 statisk komp

da vil motor dra godt i mellom registeret,og er fin(e) kammer til gate bruk

har ikke noe med å hver kjedelig  Osteaktig men han skriver at den skal holde en stund også  Blunker



Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 07, 2012, 09:04:25 am »

Her er en motor:

1641 med smidd mahle.
1,25 vipper
web 109 kam
9,5 i komp
140cfm 044 topper med 40/35 ventiler
40 idf som flower 800cfm samlet
1,5" merged eksos


Blå: moment i ft.lbs
Grønn: hk

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 07, 2012, 09:08:57 am »

Og:

Klarer du å få innsugene korte nok, (jeg la inn med 40cm fra øverst på gasser til anleggsflate til toppen) så kan du hente minst 10hk til..

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« Svar #8 på: september 07, 2012, 10:48:19 am »

svar på problemer kommer man ihvertfall til å få her :p har ikke tid til å skrive så mye nå, da jeg skal avgårde, men svarer noe mer nøye i morgen, litt jeg lurer på når jeg først har fått igang guruene =)
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: september 07, 2012, 17:58:58 pm »

Hvorfor er ikke Web 109 i 1641 noe særlig?
Jeg skal prøve den i min 1776, men vet ikke hva jeg kan forvente..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 07, 2012, 19:14:07 pm »

Hvorfor er ikke Web 109 i 1641 noe særlig?
Jeg skal prøve den i min 1776, men vet ikke hva jeg kan forvente..

Ingen kam er riktig om man ikke matcher det mot resten av motoren. Du får lett en #109 til ikke å passe, men om man ikke har noe utgangspunkt med tanke på deler, så kan man fint matche opp motoren til å fungere utmerket med #109
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« Svar #11 på: september 08, 2012, 15:39:10 pm »

ok, så det vil si at valg av kam er en ganske stor sak =) dette kan jeg ikke så mye om enda. leste vel også at det er endel av kammene med bråe løft som spiser motorblokker?

og hvorfor 1,25 mot f.eks. 1,4 vipper? mindre klaring på høyere turtall vil gir vel gjerne mer krefter på høyere turtall, så det er ikke noe dumt valg, men jeg bare lurer Glad
          - forskjellige kammer er esignet til forskjellige vippearmer

så det anbefales å ikke  gå noe over 9,5 i komp på 95? er dette pga slitasje, kjørbarhet eller varighet? vet at mitsubishi kjører med 12 i komp på sine 1,8 gdi motorer på 95...
vil jo holde meg på 95, da dette er en bruksbil, og gjerne ikke trenger noe mer utgifter på bensin en gasserfoten styrer =)

          - selv om man kan ha en vannkjølt motor med høy komp og 95 så betyr ikke det at man kan det på en luftkjølt. forskjellig utforming på forbrenningskammer, samt at nyere
             motorer har MYE bedre kontroll på tenning og blanding gjør at man kan kjøre de mtorene på lavere oktantall. samt at de motorene går mye kaldere.

må man bytte til elektrisk bensinpumpe når man bruker 2 dobble 40? man burde ihvertfall få inn en regulator for bensintrykket har jeg hørt...
          - nei, men regulator må du ha uansett.

hvor får jeg bearbeidet topper evt? dpr veiv er notert, samt 5,4 råder og så får jeg se på støtstenger, blir nok en ny runde med bestilling fra statene =)
          - hør med JEE her på forumet

ser du skriver org t1 kjøleblekk under sylinderne, hvorfor ikke kjøre med t3 blekk under som øker utgangshastigheten og dermed kjøler bedre? eller, er dette bl.a. hotshop sier, og de koster jo bare 200 spenn, så er jo ikke noe å si på prisen heller...
          - det der er og blir ett salgstriks. En T1 motor skal ha T1 kjøleblikk. Punktum.

å, dette blir morro =)
           - Det er det eneste som teller ja Glad
« Siste redigering: september 08, 2012, 16:16:18 pm av Erlend / bug66 » Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 08, 2012, 16:24:57 pm »

haha.. redigerte i stedet for å svare.. sorry
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« Svar #13 på: september 08, 2012, 17:32:21 pm »

Ok , fin måte å svare på Glad skal til jee med det emnet som jeg skal bruke, så da får jeg vel bare kjøpe toppene føre jeg stikker til han  Gliser
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
Feil i databasen
Prøv på nytt. Om du kommer tilbake til denne feilmeldingen, rapporter feilen til en administrator.
Tilbake
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!