april 26, 2024, 11:20:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fastback vs notchback vs squareback  (Lest 5172 ganger)
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« på: desember 11, 2007, 12:26:21 pm »

Nå som jeg har kommet litt inn i denne vw verden så finnes det ikke mange fastback , men mange squareback ...og noen mindre notchback ..  hvorfor er det slik?  syns folk fastbacken er dårlig eller?  ser spes når det gjelder deler til disse bilene er markedet svært trangsynt..  noen spes årsak til at type 3 er dårlig utbredt i forhold til type 1?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 11, 2007, 14:09:06 pm »

type 3 var jo faktisk en dyr og "fiiin" bil da den blei solgt.
Salgstallene var vel på 10 bobler , blei det solgt èn type 3.
Fastbacken blei introdusert i 1966 mens notch og square har vært med fra starten av 60 tallet.
Den blei jo heller ikke like populær som bobla, noe den egentelig ikke hade som mål å være heller ,men var vel VW's første forsøk på å lage "ordntlig" bil.
Type 3 syns jeg er en undervurdert bil. MYE bedre å kjøre, blir supertøff  med lit mod's og bedre plass, komfort etc.
dessuten genial å skru på siden den deler mye løsninger fra bobla.Løse alle 4 skjermer/bunn/kaross, avtagbar bakstilling. for og bakstilling isolert fra kaross/undestell med gummiforinger. Stort bagasje foran OG bak.. nei dette er geniale biler. Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: desember 11, 2007, 14:32:36 pm »

Helt enig! Er en helt annen verden enn bobla. Den har sjarmen, men i tilleg har den også kjøreegenskaper. Hvilke typer ble det solgt flest og færrest av? Hva er det minst av i Norge i dag? Notch, fast, eller square?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: desember 11, 2007, 14:34:12 pm »

Det er vel som Jørn skriver, at det ikke ble laget så mange. Når det gjelder USA (som er nokså dominerende ift trender for ombygging og popularitet...) ble f eks aldri Notchen offisielt importert dit!

Sjeldenhet kombinert med "litt" rustproblemer må vel kanskje ta skylden  Hæ Øyerulling

Jeg må forresten henge meg på og si meg helt enig i at den er skikkelig god å kjøre, jeg ble overrasket over kjøreegenskapene på min (og ble samtidig påmint min fars kommentarer om at "Varianten var jo så mye mer bil enn Bobla", slik han opplevde det da han gjorde overgangen en gang tidlig på 70-tallet...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: desember 11, 2007, 14:35:25 pm »

Hva er det minst av i Norge i dag? Notch, fast, eller square?

Jeg ville sagt Notch, men når jeg tenker meg om er jeg sannelig ikke sikker! Varianten er nok den mest vanlige, det er jeg nokså sikker på...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
sjager
Juniormedlem
**
Innlegg: 62
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #5 på: desember 11, 2007, 18:17:11 pm »

Kan jo ta en uoffisiell opptelling her?
Loggført
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #6 på: desember 11, 2007, 18:55:14 pm »

Det er vel helt klart Notch, jeg har 2 stk 71 modeller og etter det jeg har fått opplyst ble det mellom 1970 og 1973 kun tatt inn 15 - 16 stykker til Norge. Når det gjelder kortnese dvs. før 1970 har det blitt tatt inn mange, mange flere. 
Loggført

2x 70mod Notchback
notch
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: nittedal



Vis profil
« Svar #7 på: desember 11, 2007, 19:00:59 pm »

Sjekket i boken hvem hva hvor fra 1965 da kostet boblen 1200 kr14950 mens notchbacken kr20500 for n utgavne og 22400 for s utgaven. En volvo pv kostet 20400 så notchbacken var en dyr bil i forhold til andre merker og. I 1964 ble det solgt 6337 bobler og 773 type3 så det er vel også en grunn til at det er så få igjen.Har to notchbacker selv og synes den er veldig god og kjøre og varm om vinteren uten og bruke bensinvarmeren.
Loggført

notchback 1965 1500n
notchback 1965 1500s
type 1 1950
notch
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: nittedal



Vis profil
« Svar #8 på: desember 11, 2007, 19:10:03 pm »

Det er vel helt klart Notch, jeg har 2 stk 71 modeller og etter det jeg har fått opplyst ble det mellom 1970 og 1973 kun tatt inn 15 - 16 stykker til Norge. Når det gjelder kortnese dvs. før 1970 har det blitt tatt inn mange, mange flere. 


Notch langnese måtte vel spesialbestilles i norge. Jeg har sett 2 stykk i norge.Du har vel ikke en grønn og en rød vel?
Loggført

notchback 1965 1500n
notchback 1965 1500s
type 1 1950
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #9 på: desember 11, 2007, 20:02:03 pm »

Det stemmer veldig bra, den røde kommer vel på veien til sommeren. Har nettopp blitt ferdig med bremser, skiver rundt om håper å sette karrosseriet på understellet til helga. Har igjen å lakke bakskjermer +( panser) i begge ender
Loggført

2x 70mod Notchback
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 11, 2007, 21:01:48 pm »

Artig å få vite litt rundt type 3. sånn generellt hører man svært lite om type3 når det gjelder restaurering. Jeg er en heldig eier av en type 3 fastback ..så da kan dere skrive en til på listen:P
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: desember 11, 2007, 21:26:52 pm »

min t3 var jeg ute og kjørte for første gang forrige uke og ble utolig overrasket over komforen ,kjøre egenskaper og bremser. god bil å kjøre . kan ikke sammenlignes bobla
Loggført

1 up
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 11, 2007, 21:58:29 pm »

En variant hos meg, og en fastback står å står å står hos en kamerat......vurdere å kjøpe den som delebil


* treff%20bore%202004_2%20044.jpg (76.5 KB, 640x427 - vist 380 ganger.)

* VW01.jpg (37.78 KB, 500x333 - vist 378 ganger.)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 12, 2007, 23:06:14 pm »

-64 (høsten 63) Squareback kortnese m/5 bolt og -72 Square på lager her...og en tight type 3 er fantastisk fin å kjøre...
« Siste redigering: desember 12, 2007, 23:12:09 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: desember 13, 2007, 08:46:33 am »

Hvis det er interesse for en opptelling av type 3, tror jeg det er lurt å ta en egen tråd om det. Selv om man har en type 3 stående, er det ikke sikkert man er innom akkurat denne tråden...

Finnes det en "poll-funksjon" her inne som kan brukes til det, mon tro?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!