april 27, 2024, 17:16:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type smøring på gummiforinger i IRS-bakaksel  (Lest 4098 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« på: september 16, 2012, 22:28:48 pm »

Se på denne:



Oversatt fra tysk, skulle det være "Gummilager ytre respektive indre. Innsettes med talkum, ikke anvend grafittpulver". På tilsvarende tegning i den tyske VW verkstedshåndboken* for svingaksel står det "Gummilager aussen mit talkum einsetzen, kein Graphitfett!".

Har alltid trodd at grafittfett var tingen... Tydeligvis ikke. Nå har jeg sjarmerende knirkelyder baki der, så jeg tenkte og åpne opp for å smøre.

Hæ

Men talkum !?! Ungene er store, så det er en stund siden jeg hadde dette i huset. Noen tips om hva som menes? Er det noe som heter "teknisk talkum"? Hvor får man tak i slikt?


* http://www.volkswagen-classic.de/en/classic-parts/service/reparaturleitfaden/typ-1-1975-85
« Siste redigering: september 16, 2012, 23:05:06 pm av JFP » Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #1 på: september 17, 2012, 03:11:42 am »

Nå har ikke jeg prøvd teknisk talkum eller liknende pulver, men Jeg har smurt inn foringene med fett for bruk på gummipakninger til bremsekalippere og hjulsylindere.
Er vel bremsesylinderfett det heter, kjøpte en stor boks med det for mange år siden, og det funker som snus.
Det fettet spiser verken gummi eller polyurethan, og foringene knirker ikke etter tre år iallefall. Teknisk talkum har jeg ikke prøvd, men fungerer sikkert det også.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: september 17, 2012, 06:51:24 am »


Denne typen?



Bremsesylinderfett
Silikonfett i tube. For fettinnsetting av gummitetninger og støvbeskyttelse i bremsesylindre og bremsekaliper ved montering. 6 g.





Eller denne?



Silikonfett
•For smøring og impregnering av gummitetninger og plastdeler.
•Velegnet for f.eks. kranpakninger, bremsecalipertetninger, slanger samt gummilister i dører og vinduer.
•Reduserer friksjon, smører og tetter.
•Tåler høye temperaturer.
•Vannavvisende.
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 17, 2012, 07:10:59 am »

Kjøp en boks på apoteket.
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: september 17, 2012, 09:08:48 am »

Kjøp en boks på apoteket.

Ja de har vel talkum. Det jeg lurer på er om ikke en fett-type som ikke angriper gummi er vel så bra å bruke. Noen som har erfaring med talkum-løsningen?
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #5 på: september 17, 2012, 12:17:15 pm »

Det er vel samme type som den lille tuben på toppen du la ut bilde av, men jeg kjøpte en boks på 1l med dette for en stund siden.
Kommer ikke på hvor det var jeg kjøpte den Trist

Jeg bruker det, da den ikke angriper/spiser gummi, som annet "vanlig" fett gjør.
Kan man bruke det i vitale bremsedeler fungerer de på foringer Gliser

Har som sagt fungert strålende for meg i 3 år nå.
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 17, 2012, 15:44:02 pm »

Kjøp en boks på apoteket.

Ja de har vel talkum. Det jeg lurer på er om ikke en fett-type som ikke angriper gummi er vel så bra å bruke. Noen som har erfaring med talkum-løsningen?

Talkum er vel anbefalt fra flere "store" steder på nettet så helt på vidda kan det vel ikke være Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 17, 2012, 16:25:03 pm »

Jeg bruker Noe fra Ate Blunker
M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: september 17, 2012, 17:53:32 pm »

Kjøp en boks på apoteket.
Ja de har vel talkum. Det jeg lurer på er om ikke en fett-type som ikke angriper gummi er vel så bra å bruke. Noen som har erfaring med talkum-løsningen?


Talkum er vel anbefalt fra flere "store" steder på nettet så helt på vidda kan det vel ikke være Gliser


Trolig ikke så dumt! Spesielt siden VW's offisielle verkstedshåndbok spesifiserer det også. Men lurer likevel.

Sist jeg brukte talkum var ungene små. Det forsvant liksom mellom hvert bleieskift mener jeg å huske. Bremsesylinderfett virker som en litt mer varig løsning (på gummiforinger til bakaksler Osteaktig). Tror jeg satser på det!

Takker for råd!
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 17, 2012, 18:59:31 pm »

Men nå skal vel ikke det være noe "smøring" hele tiden på disse da, talkum forslaget og andre slike er vel kun der for å gjøre det lettere under montering Blunker
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: september 17, 2012, 20:07:01 pm »

Men nå skal vel ikke det være noe "smøring" hele tiden på disse da, talkum forslaget og andre slike er vel kun der for å gjøre det lettere under montering Blunker

OK - jeg trodde det var for å slippe knirkingen. Det er derfor jeg planlegger å sette det inn med bremsesylinderfett.
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #11 på: september 17, 2012, 21:01:36 pm »

Urethane foringer knirker iallefall noe helt j***** hvis de ikke blir smurt. Jeg smurte dog opp alle foringer når jeg satte sammen 02'en. Har urethane foran og gummi bak og i torsjonsrørene. Gode erfaringer med litt smøring iallefall.

Så sier jeg bare lykke til, og del gjerne erfaringene dine når jobben er utført Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!