april 29, 2024, 16:12:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: puma og senkespindler..  (Lest 4138 ganger)
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« på: mai 22, 2008, 15:35:07 pm »

hei, da har jeg montert senke spindler på min 66 boble..  det er på en original bredde puma. og det ser ut til at det skal virke bra..  men, når jeg har min puma i bunn posisjon og slipper bilen ned på hjula, så ligger den på bakken, dvs at forstilling hviler på afalten.. jeg heiste min puma helt på topp nå. med korte dempere, og den er fortsatt lav nok for meg..  det jeg lurer på er hvorda kjører dere andre med puma og dropp spindler.. er det puma på topp, eller kombineres det med senking av forstilling også..  og evt brukes det original lengde på dempere???

jeg har nå sveis min puma i høyeste hold, pga at den spratt ut av festet sitt..


noen meninger.. bortsett fra å fjerne alt og heis den i original høyde... he he..
Loggført
Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #1 på: mai 22, 2008, 15:39:41 pm »

Hei.
Prøv med original lenge på dempere.
Mvh Lars
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #2 på: mai 22, 2008, 15:52:12 pm »

tenkte å gjpøre det i morra.. men finnes det ikke noen mellom ting.. lengde demper that is.. de jeg har nå er kort korte empi dempere.. 
Loggført
Marius:)
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #3 på: mai 22, 2008, 16:08:07 pm »

Demperene skal jo ikke ha så mye å si på høyden. Allternatiet er å kutte enten spindlene eller pumaen:)
Loggført

Mvh Marius
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #4 på: mai 22, 2008, 17:02:59 pm »

men jo stivere demper jo mindre vandring..  og et spørsmål til. er alle puma laget likt. for hvis min står i bånn, så ligger senkesatsen rett under rørene.. er det forskjell hvor mye puma senker???  og dere som kjører puma og dropp spindler.. hvor mye har dere senket forstillingen...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: mai 22, 2008, 18:37:20 pm »

det finnes i alle fall to forskjellige pumaer, og så vidt jeg vet er de fargekodet med gule og grønne brikker på justeringa. Men jeg husker ikke helt hvilken som senker mest. Hør med de du kjøpte puman av, jeg vet Unneberg har stålkontroll på dette, men det er jo ikke sikkert du kjøpte den der....

en puma er nok ikke en puma...

Opprinnelig kommer betegnelsen fra at VW Puma, en brasiliansk sportsbil, var utstyrt med justerbar forstilling fra fabrikk, og det er denne forstillinga VW-importøren (Møller) bekrefter kan brukes i VW type 1. Men jeg registrerer at CB bl.a har satt et lite TM bak sine Puma forstillinger, noe som indikerer at de ikke kjøper disse fra VW i brasil, men i kina eller et eller annet sted, og selger de under et varemerke de har registrert. De leverer også korta puma-forstillinger, og det ble i alle fall ALDRI levert originalt fra VW.
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #6 på: mai 22, 2008, 18:42:56 pm »

puma satt på bilen når jeg kjøpte den.  så ikke sikker hva det er.. men hvor står det noe på puma, som man kan se litt etter.. 
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mai 22, 2008, 18:51:36 pm »

på forstillinga? ingen steder...
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #8 på: mai 22, 2008, 19:04:06 pm »

ok. da er det jo greit da.. he he..  skal gjøre ferdig bilen i morra. så får vi se og kjenne hvordan det blir..  lavt nok virket det som om det er nå ihvertfall.. med puma i høyeste og dropp spindler..  får bare se om jeg får nok sving siden den ikke er smal..  he he.. 
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #9 på: mai 22, 2008, 20:27:50 pm »

Tror nok ikke at tipset til vw-Lars er noe du skal blåse helt bort. Jeg kjører med ca 15 cm senking og orginale dempere. Hvis man da heiser bilen litt opp for å montere dropp spindler så kan jeg aldri tenke meg annet enn at de korte demperene dine blir "for korte". Kan tenke meg at en puma i ca midtstilling (eller litt lavere) og droppa spindler vil gi omtrent den høyden jeg har på min idag. Fordelen er vel at du også får litt fjæring, noe jeg savner fra tid til annen Blunker
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #10 på: mai 22, 2008, 20:33:26 pm »

prøvde å montere i midt stilling, men hvis jeg trykte ned støtfanger foran med håndkraft så banke forstilling i gulvet..  så jeg har heist den helt opp..  og da er den egentlig lav nok. kanskje.. skal prøve orig lengde demper i morra for å se..  bare de ikke , ikke gir etter nok. hvis dere skjønner.. men stopper halvveis.. da er poenget borte allikevel. men vi får se...
Loggført
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mai 23, 2008, 00:23:49 am »

På min Ghia kjører jeg med Puma-forstillingen på topp (er allikevel lavere enn originalforstilling), kombinert med senkespindler og normal lengde på støtdemperne. For meg fungerer dette ypperlig.
Loggført
Madmartigan
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 23, 2008, 12:47:02 pm »

Hadde puma og senkespindler på min 66'
UMULIG å kjøre med. Pumaen sto på høyeste innstilling. Bilen slo nedi hele tiden.
Bare puma var helt ok, men måtte da bytte til bærekuler med lengere vandring.
Greia med puma forstillingene jeg har prøvd (har testet med to forskjellige) er at de er lavere enn en original forstilling, selv når de står innstilt på høyeste.
Loggført

Er utro med en Ford... - Kanskje VW en gang i fremtiden igjen!
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #13 på: mai 23, 2008, 12:51:02 pm »

fikk min på veien i dag.. den fungerer bra nå.. ikke like stiv..men kunne vært en par cm lavere..  får bli med ny smalere forstilling..  greit med litt skraping synes jeg.. er litt av sjarmen med lav boble..he he..
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #14 på: mai 23, 2008, 13:12:52 pm »

Jeg kjører begge deler på min. Funker utmerket. Har da litt senk på puman for å justere til akkurat rett høyde.

Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #15 på: mai 23, 2008, 13:18:34 pm »

tenkte det jeg også. men de avix greiene var så slitt at de datt rett i bunnen..  pluss at den er standard bredde også. så i tilfelle hjulene stoppet i skjermen, bestemte jeg meg at max høyde og punkt sveis på puma var nok intil den nye er i posten..den skraper på grus veier for å si det sånn... he he
Loggført
Håvard Hoem
Seniormedlem
****
Innlegg: 333
Bosted: Toten


Klubbløs #002


Vis profil
« Svar #16 på: mai 23, 2008, 13:32:09 pm »

det finnes i alle fall to forskjellige pumaer, og så vidt jeg vet er de fargekodet med gule og grønne brikker på justeringa. Men jeg husker ikke helt hvilken som senker mest. Hør med de du kjøpte puman av, jeg vet Unneberg har stålkontroll på dette, men det er jo ikke sikkert du kjøpte den der....


har ikke fargen noe med kortet eller ukortet å gjøre..?
Mener jeg leste at unneberg siterte dette i en annen tråd her.

Håvard
Loggført

70 1300
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #17 på: mai 23, 2008, 13:45:42 pm »

Hovedårsaken til at jeg vil ha droppa spindler foran på min kombinert med justering er for å få hjula på mere riktig plass i skjermene og for å få litt fjæring. Ser ikke bra ut med hjula stående for langt frem i hjulbuen sånn som det er nå. Men det at den kan bli for myk å oftere slå ned i bakken er jo noe jeg ikke ser frem til.
Men er det noen som vet om det er mulig å justere litt ned, ha droppa spindler og alikevell ha stopperene på?? Ser for meg at den ville vært lettere å få godkjent hos tilsynet da. De ser vel uansett ikke forskjellen på en vanlig og en droppa spindel. Og stopperene ville jo da kansje hjulpet på de største smella i asfalten Hæ Hæ
Eller er jeg helt på jordet nå?
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #18 på: mai 24, 2008, 00:10:45 am »


Opprinnelig kommer betegnelsen fra at VW Puma, en brasiliansk sportsbil, var utstyrt med justerbar forstilling fra fabrikk, og det er denne forstillinga VW-importøren (Møller) bekrefter kan brukes i VW type 1. Men jeg registrerer at CB bl.a har satt et lite TM bak sine Puma forstillinger, noe som indikerer at de ikke kjøper disse fra VW i brasil, men i kina eller et eller annet sted, og selger de under et varemerke de har registrert. De leverer også korta puma-forstillinger, og det ble i alle fall ALDRI levert originalt fra VW.

Dette er faktisk en myte.. Usikker på hvor Puma-betegnelsen på forstillingene kommer fra, men Pumaene fra Brasil ble aldri levert med senkeforstilling fra fabrikk. Men de burde hatt det.. Det eneste som ødelegger de ellers flotte linjene er at de står med nesa i været..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
ordin
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Gjøvik


Vis profil

« Svar #19 på: mai 24, 2008, 00:25:21 am »

har du bilder av hvor lav du har den nå? Og hvordan funker det med standard bredde på forstillinga?
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #20 på: mai 24, 2008, 08:22:51 am »

har ingen bilder ennå.. kan se om jeg kan ordne..  ellers så funker det faktisk med orig bredde på puma.  så lenge den ikke står i bånn. for da ligger plata på bakken, og svingen blir litt begrenset. vil jeg anta, fikk ikke prøvd den.. men jeg kjørermed 145/65 dekk foran. og det hjelper nok litt..

Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #21 på: mai 27, 2008, 10:10:20 am »

finnes faktisk et bilde av min bil med standard bredde puma og dropp spindler på boblespotting.. fra biri lørdagen..  den grå med kors på døra...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!