april 29, 2024, 00:13:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: '77 bay med '77 poletta campingvogn - Valg av motor og girkasse (type 4 CU?)  (Lest 774 ganger)
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« på: september 21, 2012, 22:12:10 pm »

Vi har en '77 bay som for tiden står uten motor. Til nå har det vært en del frem og tilbake i forhold til hva som skal gjøres med denne, men nå ser det ut til at vi har landet sånn høvelig.
Vi kjøpte nemlig en '77 Poletta campingvogn i sommer (barnerom på hjul), og den har vi veldig lyst å ha hengende etter bussen på tur. Men, da må det gå fremover også. Selv om det er litt motbakke. Vogna veier ca. 400kg, så det er ikke allverdens.
I sommer kjørte vi sammen med en luftkjølt T3 med ca. 900kg campingvogn. Det gikk forsåvidt bedre enn forventet, men det var ikke fritt for at det gikk rimelig trått så fort det pekte litt oppover.

Vi ønsker altså å sette inn noe som lar oss holde tritt med trafikken uten å måtte tyne motoren max hele tiden. God kjørekomfort, og fremfor alt god holdbarhet på motoren. Jeg ser for meg noe rundt 100hk ikke er helt på trynet her. Vi har kjørt med vogna bak en 112-hester med høytak, og det gikk bare godt.
Det som settes inn, ønsker vi ikke å gjøre noe med på lange tider når det først er på plass. Og det skal være lufkjølt. Vannkjøling har vi på de andre bussene.

Jeg har forsøkt å lese meg opp litt rundt omkring, men det er er mye materie å ta inn over seg for en amatør som meg selv. Jeg er glad i å lære nye ting, men dette oppsettet vil vi ha på plass før neste sommer, og da begrenser det seg hvor mye tid jeg kan legge i "forskning" før jeg faktisk får motor i bilen igjen. Det er mye annet som skal gjøres med bilen, og som jeg har mye bedre kontroll på. Derfor vurderer vi å kjøpe en fiks ferdig motor og sette inn. Det koster mye penger, men da vet jeg at jeg selv klarer monteringen greit.

Type 4 2-liter fra T3 (CU)
Jeg har en motor fra en T3 tilgjengelig, og forstår det som at det slett ikke er dumme motorer. Men hva som må til for å få montert den i vår bil har jeg ikke kontroll over. Jeg har søkt litt rundt etter enkle sett med ombyggingsdeler, uten å finne noe. Kanskje jeg ikke vet helt hva jeg skal søke etter.
Jeg er glad i å sette opp smørbrødlister når jeg jobber, og har forsøkt å knote ned hva som må gjøres og skaffes for å få denne motoren i bilen. Men, som sagt, jeg sliter med å finne fra i denne jungelen.
Jeg har en tanke om å få hjem motoren, dele den i passelige biter og sende topper og blokk og greier til maskinering/overhaling. Med en grei kam og innsprøtning forstår jeg at det slett ikke er vanskelig å oppnå en holdbar effektøkning i denne motoren.

Girkasse
Girkassen som står i bilen er den originale som kom med 1600-motoren som stod i. Vi vil gjerne ha inn en kasse som ikke plages av å tynes en del med vogn på tur. Jeg fortstår det som at disse 6-ribbers kassene er veldig sterke, og funderer på å handle hjem en slik. Da er det også interessant å få en full overhaling av kassen før den går i bilen, slik at den ikke gjør utgangspunktet vårt dårligere når vi først legger på tur.


Så hvis noen har noen gode råd å avse her, tas de imot med stor takknemlighet. Vi er åpne for mye forskjellig, så lenge sluttresultatet blir bra. Innkjøp av konsulenttjenester fra luftkjøltnerder er går vi ikke av veien for, så lenge det er seriøse folk. Har en her på siden av meg som anbefaler en viss tmatre varmt Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!