Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« på: mai 23, 2008, 15:52:30 pm » |
|
Jeg har en 1302 som jeg planlegger å bygge en større motor til, og i den forbindelse må jeg selvsagt også oppgradere bremsene. Hvor får jeg tak i skivebremser (fremme og/eller bak) til denne bilen, som biltilsynet går god for uten å krangle? TÜV-godkjenning pleier å være gode greier såvidt jeg har forstått, men jeg finner ikke noen butikk som selger skivebremser hvor jeg får med TÜV-papirer. Har sendt en mail til CSP, men ikke fått noe svar...
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #1 på: mai 23, 2008, 15:55:52 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:03:58 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #2 på: mai 23, 2008, 16:21:07 pm » |
|
Såvidt jeg ser passer ingen av disse til 1302 (som har McPherson forstilling). Eller passer disse overens med hverandre? For å unngå dette problemet tenkte jeg å bare skaffe meg skivebremser bak heller, det er jo der det meste av vekten i en boble ligger uansett (nå har ikke jeg forsket på hvor mye tyngdepunktet forflytter seg fremover ved bremsing, men anyways). EDIT: Ser at ingen av Kerschers bremseskivesett er beregnet for 1302/03 (sjekket hjemmesidene til Kerscher), og at alle settene for skiver bak måtte brukes sammen med skiver foran for å få godkjent X antall hester.
|
|
« Siste redigering: mai 23, 2008, 16:25:03 pm av purity »
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #3 på: mai 23, 2008, 17:35:50 pm » |
|
På litt tynn is her men mener at caliper er lik ombyttbar på alle typer T-1. mens skivene ikke er det så da bør du vel sende en mail kanskje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #4 på: mai 23, 2008, 18:04:59 pm » |
|
Såvidt jeg ser passer ingen av disse til 1302 (som har McPherson forstilling). Eller passer disse overens med hverandre? For å unngå dette problemet tenkte jeg å bare skaffe meg skivebremser bak heller, det er jo der det meste av vekten i en boble ligger uansett (nå har ikke jeg forsket på hvor mye tyngdepunktet forflytter seg fremover ved bremsing, men anyways). EDIT: Ser at ingen av Kerschers bremseskivesett er beregnet for 1302/03 (sjekket hjemmesidene til Kerscher), og at alle settene for skiver bak måtte brukes sammen med skiver foran for å få godkjent X antall hester. Disse settene passer 1302/03 også. Har selv kjøpt Kerschers bremseskivesett til en 1303 derfra. Komplett foran og bak. En tlf hjelper godt, hvis det er noe man lurer på. Mvh Svein.
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: mai 23, 2008, 18:21:50 pm » |
|
Skiver og calipere er like foran.
Spindlene derimot er forskjellige, men disse trenger du jo ikke bytte.
Når man bremser er det forbremsene som tar mesteparten av jobben. Er en grunn til at biler har brukt skiver foran og tromler bak i lang tid (kjøling)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål A
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Akershus
'74 1303 Germanlooker
|
 |
« Svar #6 på: mai 23, 2008, 19:04:36 pm » |
|
Skiver og calipere er like foran.
Spindlene derimot er forskjellige, men disse trenger du jo ikke bytte.
Når man bremser er det forbremsene som tar mesteparten av jobben. Er en grunn til at biler har brukt skiver foran og tromler bak i lang tid (kjøling)
Dette er en delvis sannhet. Det er en kjent sak at flere Porscher bruker kraftigere bremser bak.
|
|
|
Loggført
|
What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #7 på: mai 23, 2008, 19:56:21 pm » |
|
Skiver og calipere er like foran.
Spindlene derimot er forskjellige, men disse trenger du jo ikke bytte.
Når man bremser er det forbremsene som tar mesteparten av jobben. Er en grunn til at biler har brukt skiver foran og tromler bak i lang tid (kjøling)
Dette er en delvis sannhet. Det er en kjent sak at flere Porscher bruker kraftigere bremser bak. Dette gjelder oxo Porscher med motor foran faktisk... 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #8 på: mai 23, 2008, 22:56:11 pm » |
|
Jeg har en 1302 som jeg planlegger å bygge en større motor til, og i den forbindelse må jeg selvsagt også oppgradere bremsene. Hvor får jeg tak i skivebremser (fremme og/eller bak) til denne bilen, som biltilsynet går god for uten å krangle? TÜV-godkjenning pleier å være gode greier såvidt jeg har forstått, men jeg finner ikke noen butikk som selger skivebremser hvor jeg får med TÜV-papirer. Har sendt en mail til CSP, men ikke fått noe svar...
Hei Du kan jo prøve Rallybugs på Agder forumet: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1310.0Mvh Svein
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: mai 24, 2008, 11:49:26 am » |
|
Skjønt Porsche har god anledning til å teste hva som funker best i sikre omgivelser. Bakbremser som låser først på offentlig vei er ikke spesielt gøy - bare tenk på hva som skjer når du med vilje napper i håndbrekket...
Skiver foran er nok det beste opplegget. Under norske kjøreforhold er det mange moderne personbiler med skivebremser på alle fire hjul, som får bakbremser som setter seg, rett og slett fordi de er temmelig overdimensjonerte og dermed får heller lite å gjøre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #10 på: mai 25, 2008, 12:07:01 pm » |
|
Skiver og calipere er like foran.
Spindlene derimot er forskjellige, men disse trenger du jo ikke bytte.
Når man bremser er det forbremsene som tar mesteparten av jobben. Er en grunn til at biler har brukt skiver foran og tromler bak i lang tid (kjøling)
Så selv om jeg nå har trommelbremser på alle hjul så passer et slikt sett fra Kerscher rett på? Til en 1302
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: mai 25, 2008, 12:23:27 pm » |
|
Du må selvfølgelig ha skivebremsspindler, evt et adapter (vet ikke om Kerscher bruker dette/godtar dette)
Angående bremsefordeling: har disse Porschene virkelig en bremsekraftfordeling som er større bak enn foran?
Større bremser (diameter skive) betyr ikke større bremsekraft/moment, men hvis de faktisk har dette vil jeg gjerne høre mere. Kan det være for å ha mer masse til å ta opp varme at skiver er grovere dimensjonert?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #12 på: mai 25, 2008, 21:45:06 pm » |
|
porschene har større skiver bak fordi det er handbrekk trommel inkludert i skiven.. ihvertfall på 944 som jeg har bakbremser fra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: mai 25, 2008, 22:20:08 pm » |
|
Dette må jo være riv ruskende galt , som alle andre biler er bremsene kraftigere fremme enn bak , spesielt Porche . Se på kalipperne så ser du det . På min fd. 944 turbo er stempla /skivestørrelse m.m mye kraftigere fremme . Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #14 på: mai 26, 2008, 08:11:29 am » |
|
Dette må jo være riv ruskende galt , som alle andre biler er bremsene kraftigere fremme enn bak , spesielt Porche . Se på kalipperne så ser du det . På min fd. 944 turbo er stempla /skivestørrelse m.m mye kraftigere fremme . Mvh
Dette stemmer men skivene er større bak... ikke kraftigere bremser.. bare større skiver.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #15 på: mai 26, 2008, 23:32:02 pm » |
|
Jeg har en 1302 som jeg planlegger å bygge en større motor til, og i den forbindelse må jeg selvsagt også oppgradere bremsene. Hvor får jeg tak i skivebremser (fremme og/eller bak) til denne bilen, som biltilsynet går god for uten å krangle? TÜV-godkjenning pleier å være gode greier såvidt jeg har forstått, men jeg finner ikke noen butikk som selger skivebremser hvor jeg får med TÜV-papirer. Har sendt en mail til CSP, men ikke fått noe svar...
Jeg kan skaffe deg skivebremser med TÜV papirer som er godkjent opp til 136 hk fra CSP.
|
|
« Siste redigering: mai 26, 2008, 23:35:57 pm av Jøran Larssen »
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #16 på: mai 27, 2008, 00:22:18 am » |
|
Jeg har en 1302 som jeg planlegger å bygge en større motor til, og i den forbindelse må jeg selvsagt også oppgradere bremsene. Hvor får jeg tak i skivebremser (fremme og/eller bak) til denne bilen, som biltilsynet går god for uten å krangle? TÜV-godkjenning pleier å være gode greier såvidt jeg har forstått, men jeg finner ikke noen butikk som selger skivebremser hvor jeg får med TÜV-papirer. Har sendt en mail til CSP, men ikke fått noe svar...
Jeg kan skaffe deg skivebremser med TÜV papirer som er godkjent opp til 136 hk fra CSP. Trodde ikke CSP leverte skivebremser som var TÜV-godkjente jeg... Jaja, hvor mye skal du ha for de isåfall da?
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #17 på: mai 27, 2008, 00:45:36 am » |
|
PM til deg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JooV
Seniormedlem
   
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #18 på: juli 21, 2011, 12:33:31 pm » |
|
Henter fram denne, jeg har samme problem nå. Har snakket med Unneberg og vwservice, men begge sliter litt med å få tak i disse bremsene. Noen andre forslag? (helst norsk importør).
Og en ting til: Er det noen som kan sende meg eksempel på slike papirer? Jeg må naturligvis kjøpe egne papirer til min bil når jeg skal godkjenne, men biltilsynet vil se ett sett med papirer før de sier om ombyggingen vil bli godkjent. Og jeg vil ikke kjøpe bremser hvis det ikke blir godkjent..
EDIT: ser ut som det er håp for å få Kerscher fra Unneberg. Men er det noen som har papirer fra Kerscher som jeg kunne ha fått vist til biltilsynet for en foreløpig godkjenning?
|
|
« Siste redigering: juli 21, 2011, 13:05:12 pm av JooV »
|
Loggført
|
1969 T1 V-1915 2001 Chrysler PT Cruiser Limited
|
|
|
JooV
Seniormedlem
   
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #19 på: august 23, 2011, 22:40:59 pm » |
|
Da har jeg fått bremsene fra unneberg, ga 8000 for de (kun frambremser). Desverre er papirene på tysk, men jeg kan sende de til de som vil se. Fikk ikke lagt ut fila her, den var for stor. Bremsene skal være godkjent til 136hk.
|
|
|
Loggført
|
1969 T1 V-1915 2001 Chrysler PT Cruiser Limited
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #20 på: august 23, 2011, 23:24:28 pm » |
|
Da har jeg fått bremsene fra unneberg, ga 8000 for de (kun frambremser). Desverre er papirene på tysk, men jeg kan sende de til de som vil se. Fikk ikke lagt ut fila her, den var for stor. Bremsene skal være godkjent til 136hk.
136hk er vel kun i kombinasjon med større hjulsylindere bak og større hovedpumpe?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
JooV
Seniormedlem
   
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #21 på: august 24, 2011, 17:40:56 pm » |
|
Det trodde jeg også, men er ikke sikker.. papirene er på tysk også, så jeg må google translat'e litt før jeg skjønner noe.
|
|
|
Loggført
|
1969 T1 V-1915 2001 Chrysler PT Cruiser Limited
|
|
|
rofferen
Supermedlem
    
Innlegg: 820
Bosted:
|
 |
« Svar #22 på: august 28, 2011, 11:01:07 am » |
|
hot chop selger bremseskivekitt.ventilerte med tuv papirer godkjent for 140 hk.kontakt de.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #23 på: august 28, 2011, 12:11:38 pm » |
|
Da har jeg fått bremsene fra unneberg, ga 8000 for de (kun frambremser). Desverre er papirene på tysk, men jeg kan sende de til de som vil se. Fikk ikke lagt ut fila her, den var for stor. Bremsene skal være godkjent til 136hk.
Biltilsynet her i tønsberg trengte ikke oversette disse papirene, de tok de tyske.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JooV
Seniormedlem
   
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #24 på: august 28, 2011, 13:04:17 pm » |
|
BT i Trondheim sa det varierte fra person til person. Men min søknad behandles av en som ville ha de oversatt. Heldigvis så slipper jeg offentlig godkjent oversettelse, så da synes jeg egentlig at det er ok. Skjønner jo at de ikke kan ha tyskere ansatt.
|
|
|
Loggført
|
1969 T1 V-1915 2001 Chrysler PT Cruiser Limited
|
|
|
|