juni 15, 2024, 18:47:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva har skjedd med motoren og hvordan skal jeg fikse det? - Åpnet motoren  (Lest 3945 ganger)
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« på: oktober 03, 2012, 10:15:01 am »

Hei. Dette er den motoren som nettopp gikk skikkelig varm og mistet litt effekt på første kjøreturen, for de som kikket på den tråden.

Nå får jeg den ikke til å gå skikkelig Trist

Dette gjorde jeg:

Renset og justerte forgasser slik at vakuumet virket som det skulle.
Justerte ventiler
justerte stift
justerte tenning
sjekket pluggene, de er gråbrune og tørre og matte.
sjekket at det er gnist i alle pluggene med en lampe man kobler i mellom pluggledningen og pluggen.
Målt kompresjon. Gjorde dette alene, med en skru-inn-tester. Det var litt over 100 på alle cyl. Verdien sank til ca 75 etterhvert. På nr 2 cyl sank det mye fortere.
Sjekket tenningsforskyvning med lampe. Når jeg drar på så flytter merket seg til der reima forlater hjulet som er det "tips og tricks"-guruene på nettet sier er riktig (ca30grader).

Situasjonen nå er at bilen går greit på lavt turtall, men virker til å gå veldig ujevnt, eller som om den får for lite bensin på høyt turtall i oppoverbakke. Testet den i en bakke som jeg hadde 90kmt i timen opp på den første turen, nå klarer den bare 60kmt opp samme bakken. Samtidig virker det som om det er mye vibrasjon i motoren når den kommer opp i turtall (kjenner dette i bilen).
Når jeg tester motoren med bilen stille drar den greit opp turtallet, så det virker som om dette er et problem kun når den får belastning.
Lurer på å ta av toppene og sylindrene og sjekke ventiler/stempelringer/honing osv.
Har også testet å vri litt på reimhjulet når motoren er kald og varm. Kald motor så flyttet tenningsmerket seg 1-2mm. Varm motor, <1mm. Hvor mye slakk kan det være her?
Hva tenker dere? Noen tips til feilsøking og hva som kan ha skjedd med motoren?

Lurer mest på om det er justeringsfeil eller om det er pga kompresjon/ventiler e.l.
« Siste redigering: oktober 14, 2012, 14:17:55 pm av larsstea » Loggført
nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 03, 2012, 15:43:48 pm »

vil tro du har mistet noe kompresjon, nå vet jeg ikke hvilke tall det er, men mener du skal ha rundt 7 bar på en std 1600 ihvertfall. kommer det noe røyk? og hvor varm gikk motor? vil tro at stempelringer/oljering er slitt.

Jeg varmkjørte min, da smeltet stempler og ene toppen så ikke noe fin ut, pluss at motor brukte olje, røyk mye fra den...

om det ikke hjelper å stille allting, altså: ventiler, tenning og forgasser, i den rekkefølgen, så får du nok ikke gjort så mye uten at du evt tar en overhaling, altså splitter motor og sjekker/bytter ihvertfall stempelringer, hvis ikke mer... hvis den er gått veldig varm, kan det også ha deformert selve sylindrene, hvis jeg ikke tar helt feil, hvilket heller ikke er så bra...
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1954
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 03, 2012, 17:06:24 pm »

100 psi er jo rett rundt 7 bar, så høres ut som det er normalt. Slitegrensen angir kun maks forskjell, og det er ca 1bar.
At den synker etter hvert er normalt, da batteriet ikke drar starteren like fort rundt etter hvert.
At pluggene er uten olje er jo i alle fall et bra tegn.
Hvordan er endeslakken, når du drar fremover og bakover på remskiven?
Er litt redd for løst svinghjul, siden det kommer ristelyder ved belastning.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 03, 2012, 18:55:26 pm »

Tror svinghjulet satt greit på denne, men jeg byttet jo klutsj da jeg monterte motoren så den kan jo så klart ha løsnet. Får ta motoren ut igjen til uka da. Når jeg først har den ute kan jeg jo ta av toppene og sjekke hvordan det står til der også.
Hvor varm skal egentlig motoren bli? Hvis jeg kjører en tur på 10min så blir reimskiva så varm at det er vanskelig å holde på den..
Og ja, det ryker av den hvis jeg skrur av oljelokket.
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 03, 2012, 20:40:29 pm »

Litt usikker på hvordan man måler endeslakk, men testet å måle med et skyvelær avstanden mellom blokka og reimhjulet når jeg dro i det og når jeg skjøv på det. Resultatet var ca 0,9mm forskjell. Denne motoren blir jo fortsatt relativt varm. er det mulig at en eller begge av de fjærbelastede "ventilene" i blokka har satt seg slik at ikke oljen sirkulerer som den skal? Har ikke satt meg inn i hvordan dette funker. Tenkte jeg kunne sjekke dem også når motoren er ute.

Begynner å skjønne at jeg nok ble litt lurt med denne motoren Trist  Betalte ganske mye for den av en som har solgt en del deler og motorer her på forumet tidligere da han hadde noen motorer som han ikke kjente status på og noen som var sjekket for slitasje og målt kompresjon, testkjørt i bil, var helt komplette osv. Da jeg fikk den manglet den klutsj og eksosanlegg og hadde feil fordeler osv. Tok kontakt med ham mange ganger men han bare sa han skulle ettersende deler, at kona hadde slettet sms'en fra meg med adressen min osv. Holdt på noen uker, så gadd jeg ikke mere. Begynner å bli redd for at denne motoren egentlig ikke er verdt noen ting..
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 04, 2012, 01:06:25 am »

her luktar da tenningsfeil! vibrasjonar kommer av att den ikkje går skikkelig på alle 4 og kutter på tenninga. ting som kan forårsaka eit sånt tap av effekt er att du feks har dårlige pluggledningar. kontroler ALLE NØYE, heile vegen. ved da minste tegn til att isolasjonen er skada so byter du ledningen. sjekk att dei sitter godt i fordelarlokket(som naturligvis er nytt, eller har fine kontaktar innvendig? (brente kontaktar her, er no-good)) og sjekk att pluggledningane sitter skikelig på pluggen. har vert ute for att pluggledningane brenner av og "later som" dei sitter på pluggen, men ligger laust med dårlig kontakt.
pluggane kan du godt ta  å pussa reine for sot mens du har dei ute. stålbørste funkar bra
stiften sjekka du jo, men den kan fort ha gått åt skogen igjen. korleis ser den ut no?
vist du vil unngå brent stift og ha god gnist i lang tid frammover, so anbefalar eg å setta på elektronisk tenning. hotspark har billige modular på ebay, som fjernar stiften og kondensator. viktig å stilla tenninga statisk fyrst, ved montering!
til måling av endeslark bør du ha måleur. men ja du trykker inn veiva og måler på reimhjulet når du drar ut igjen. skal vera ca 0,1mm orginalt. eller: du skal høyra klonkelyden når du dytter inn og ut, men ikkje sjå bevegelsen. 0.9 er derimot "bra" på ein gammal orginalmotor.
att du derimot er lurt, er ikkje bra!! ein gammal org. motor i ukjent stand som ikkje er komplett bør ikkje kosta meir enn tusen kr maks!(med mindra da er ein av dei forguda 1600motorane som gjerne er litt meir verdt for folk) ellers bør du gjerne advara andre mot selgaren, med eit so lite miljø som me har ,er da ikkje rom for svindlara!! er min meining..
men ja, eg tipper att her er da snakk om tenning + evt forgassarjustering
« Siste redigering: oktober 04, 2012, 01:08:40 am av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 04, 2012, 21:44:37 pm »

her luktar da tenningsfeil! vibrasjonar kommer av att den ikkje går skikkelig på alle 4 og kutter på tenninga. ting som kan forårsaka eit sånt tap av effekt er att du feks har dårlige pluggledningar. kontroler ALLE NØYE, heile vegen. ved da minste tegn til att isolasjonen er skada so byter du ledningen. sjekk att dei sitter godt i fordelarlokket(som naturligvis er nytt, eller har fine kontaktar innvendig? (brente kontaktar her, er no-good)) og sjekk att pluggledningane sitter skikelig på pluggen. har vert ute for att pluggledningane brenner av og "later som" dei sitter på pluggen, men ligger laust med dårlig kontakt.
pluggane kan du godt ta  å pussa reine for sot mens du har dei ute. stålbørste funkar bra
stiften sjekka du jo, men den kan fort ha gått åt skogen igjen. korleis ser den ut no?
vist du vil unngå brent stift og ha god gnist i lang tid frammover, so anbefalar eg å setta på elektronisk tenning. hotspark har billige modular på ebay, som fjernar stiften og kondensator. viktig å stilla tenninga statisk fyrst, ved montering!
til måling av endeslark bør du ha måleur. men ja du trykker inn veiva og måler på reimhjulet når du drar ut igjen. skal vera ca 0,1mm orginalt. eller: du skal høyra klonkelyden når du dytter inn og ut, men ikkje sjå bevegelsen. 0.9 er derimot "bra" på ein gammal orginalmotor.
att du derimot er lurt, er ikkje bra!! ein gammal org. motor i ukjent stand som ikkje er komplett bør ikkje kosta meir enn tusen kr maks!(med mindra da er ein av dei forguda 1600motorane som gjerne er litt meir verdt for folk) ellers bør du gjerne advara andre mot selgaren, med eit so lite miljø som me har ,er da ikkje rom for svindlara!! er min meining..
men ja, eg tipper att her er da snakk om tenning + evt forgassarjustering

Vel, da skrur jeg ikke ut motoren helt ennå..
Har byttet pluggledninger og plugger
stift og kondensator er ny.
Lokket og rotoren er ikke nytt, venter på tilbakemelding på en fra forumet som mente han hadde en fordeler med både vakuum og sentrifugal forskyvning til overs, den jeg har nå er bare vakuum. Så kjøper jeg heller nytt lokk og rotor til den. Hadde Outlanderen på 120.000 service på mandag og det kom på 12.700,- så bilbudsjettet er litt tynt akkurat nå..  Men kan jo selvfølgelig teste den som står på den gamle motoren (som også dessverre er kun vakuum).
Forgasseren har jeg hatt oppe ifm at spjelet ikke lukket skikkelig, men tar den opp en gang til og blåser igjennom alt og stiller flottørhøyden.
Blir litt mere skruing da:)

Han jeg kjøpte av heter Kent Hansen (Buskerud Import/Eksport Service) og bor ved Lier/Drammen et sted, så får folk avgjøre selv om de vil handle med ham. Vet ikke noe om ham utenom at han ikke fulgte opp handelen så godt..

 
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 04, 2012, 22:52:49 pm »

nye pluggledningar , kan ogso laga krøll vist du gjekk i samme fello som eg gjorde eingong. nemlig å prøva å trykka dei inn i dei orginale festene på viftehuset, som resulterte i att isolasjonen vart ødelagt. og da er nok til att da vert overslag til gods. kontroller dei derfor NØYE. og dei skal jo helst ligga litt stramt opplina og ikkje kryssa kvarandre ørten plassar.

 selg outlanderen so har du råd til å få boblo di heilt på stell og samtidig kjøpa deg ein baybuss i brukstand vist du skal ha med deg ekstra folk og bagasje!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 12, 2012, 19:02:06 pm »

Vel.. burde nok ha hørt på sjefen (SveinT).. fikk fordeler i dag (takk, takk, raskt levert) og satte den på og stilte tenning til 7,5grader statisk. Kjørte avgårde og bilen gikk mye bedre, men bankelyden ved pådrag var der fortsatt. Tok opp mobilen for å ta opp lyden så jeg kunne poste det her, men plutselig begynte det å skramle skikkelig så da regner jeg med at det er klutsjen og/eller svinghjulet som er løst. Tar ut motoren i morgen. Hva bør jeg sjekke? Skal jeg bruke litt locktite på klutsjen hvis det er den som er løs? Nr2sylinderen lakk litt mere kompresjon enn de andre, bør jeg ta av toppene og sjekke disse pluss ventiler også?
Andre tips?
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 13, 2012, 09:36:25 am »

Dersom du mistenker løst svinghjul...skal store mutteren bak clutsjen/plata midt i svinghjulet skruvest til med samme kraft som bakhjulsmutteren - minst 30kg. - clutsjplateskruvene med bare 2,5kg. - å t/eks. topplokkskruvene skal berre ha 3,5kg...å (etterdras m samme) etter ca 500km.
  
---Det kan også vere lurt å slipe inn skjørta på sylindrane til topp og veivhus dersom du demonterer til shortblokk, på samme måte som sliping av ventiler, men dette er vel kanskje sjeldan noken gjer...men det skadar ikkje å sjekka dette hvis så mykje er demontert. (mistenker en at det har vert utblås, mer eller mindre, bør dette sjekkast.

---Men noke som eg har erfart m 1600 motorene er at forgassaren;  34pict 3 forgassaren, har lett for å "dra inn pakningen på toppen på ene sida,tvers overfor "ax røret"  (får dermed falskluft som påvirkar vakumet...) så dette er et gjengangerproblem på desse forgassarane som eg har løyst med å lime pakningen på denne smale kanten før eg skruer til att lokket på gasseren. - Opna nyleg tre slike å alle tre hadde forvrengt pakning i dette området.
« Siste redigering: oktober 13, 2012, 09:43:25 am av ovalt » Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 13, 2012, 19:13:51 pm »

hmm detta var jo ikke noe jilt.er clutshen eller noe sånt gåent på han har jeg 180mm clutch og trykkplate liggenede.har og 180mm svinghjul.36mm på mutteren til svinghjulet viss den er løsnet
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 13, 2012, 19:50:00 pm »

Om svinghjulet har løstet må veiven sjekkes, de fire tappene og svinghulet.
Hullene til tappene kan ha blitt ovale, og anleggflaten der veiven møter svinghjul kan ha blitt skadet.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 14, 2012, 14:35:41 pm »

Åpnet motoren og svinghjulet og clutsjen hang godt fast. Subbelyden tror jeg kom av at stanga fra termostaten løsnet og subbet inntil vifta.
I tillegg løsnet dysen til aksellerasjonspumpa og havnet inni  den ene sylinderen.
Pluss at det ene støtstangrøret var skjevt sånn at støtstanga subbet.
Er det noen som har erfaring med symptomene på støtstang som går tregt?
Skrudde ikke av på andre siden for der løsnet de stengene som holder toppene inne i blokka. Gjør det noe?








Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 14, 2012, 14:36:43 pm »

Og det med pakningen i forgasseren hadde skjedd - kan det forklare ugjevn gange?
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 14, 2012, 16:41:46 pm »

løsnet pinnboltene i blokka? altså de som holder toppene og sylindere på plass så lenge ikke gjengene e gåene i blokka skal ikke det gjøre noe men att ene støtstanga går tregt høres jo nesten ut som løfteren ikke har fått smøring inni blokka
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 14, 2012, 18:04:55 pm »

At pakningen i forgasseren ikke holder uten liming... kan ha en negativ virkning ja. (serlig det røret som har kommt inn i motoren da)
- Synest også at minst den ene sylinderen burde "slipest inn" mot topplokket...men håper på uttalelse fra mere erfarne motorkyndige fra forumet. Tror nok at eg hadde ville prøvd dette og, før mere drastiske inngrep. -Så hadde eg nok brukt lock-tite på sylinderboltene mot casen.
- At staget til termostaten kan ha forårsaket ulyd, kan nok hende, men eg forstår ikke hvordan dette kan falle av? fordi dette skulle ikke kunne komme ut av festet sitt når dette er sammenmontert. Kan dette ha glidd ut før viftehuset ble montert? Eg bruker alltid å fjerne "akebrettet" under støtstangrørene på termostatsiden, slik at eg kan skru av termostaten m bøyle før eg løfter av viftehuset. Dette fordi eg synest det er bedre å montere "forriglingsplatene" m dette staget i viftehuset mens det er av. (full kontroll da) men en kan også montere viftehuset over denne med de fire skruene etterpå og da.
- Bildene syner iallefall gode forbedringspotensiale. 
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 14, 2012, 21:58:48 pm »

At akselerasjonsdysa tar en tur ned i innsuget, har jeg også opplevd på min Boble. Det gjorde at gassresponsen var totalt elendig på kald motor, og blårøyken stod. Så snart den var varm, gikk den fint. Helt til akselerasjonsdysa banka ene tennpluggen flat - da gikk det plutselig ikke så bra lenger.

Fikk hjelp til å fiske ut akselerasjonsdysa og har senere kjørt flere titusen km. Ser ikke ut til at noen skade ble gjort.
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 15, 2012, 14:36:17 pm »

Takk for gode tilbakemeldinger  Glad
Jeg har ikke tid til å holde på med denne motoren for tiden, så det blir til at jeg sett inn igjen 1200 motoren.
Skrur 1600'en sammen igjen og setter den bort til jeg har tid til å totalrenovere den.
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 15, 2012, 14:42:25 pm »

Takk for gode tilbakemeldinger  Glad
Jeg har ikke tid til å holde på med denne motoren for tiden, så det blir til at jeg sett inn igjen 1200 motoren.
Skrur 1600'en sammen igjen og setter den bort til jeg har tid til å totalrenovere den.

er bare ta turen bort når du vil ha noe gjort.

Mvh
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 15, 2012, 17:05:08 pm »

Takk for gode tilbakemeldinger  Glad
Jeg har ikke tid til å holde på med denne motoren for tiden, så det blir til at jeg sett inn igjen 1200 motoren.
Skrur 1600'en sammen igjen og setter den bort til jeg har tid til å totalrenovere den.

er bare ta turen bort når du vil ha noe gjort.

Mvh

Høres flott ut, men det blir nok ikke før til våren Glad
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 15, 2012, 17:54:58 pm »

er ok det, har fullt opp i hele vinter med motor bygging
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!