april 25, 2024, 00:03:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 912 girkasse  (Lest 2096 ganger)
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« på: desember 11, 2007, 20:19:43 pm »

Har fått tilbud om å kjøpe en overhalt Porsche 912 girkasse for en veldig billig sum. Den har lagt på hylla på et verksted i et par år da det viste seg å kun være clutchen på bilen som var røket og ikke kassa. (Ble kjøpt inn brukt kasse som ble overhalt) Har liten peiling på gir og motor, er dette noe som passer på ghia'en min, evt lett kan tilpasses? Er den bedre enn 1500-kassa som allerede er i bilen?
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 11, 2007, 20:32:41 pm »

Kassen er ikke bedre fordi det står Porsche på den.
Faktisk tvertimot
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #2 på: desember 11, 2007, 21:24:54 pm »

Kassen er ikke bedre fordi det står Porsche på den.
Faktisk tvertimot

Takk for kjapt svar. Er nødvendigvis ikke bedre nei. Er kanskje like greit, da slipper jeg både å bruke unødvendige penger og jobben med å bytte kasse.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 12, 2007, 01:28:33 am »

Kommer vel litt an på hva du er ute etter - først er det greit å vite hvilken type kasse det er (serienummer begynner på 9XX..), om det er 4-trinns eller 5-trinnskasse du er ute etter, skal du ha original motor eller trimme hardt. 5-trinns konvertering på boblekasse finnes jo fra Gene Berg, men det koster det også.

Før du slår det endelig fra deg, Holmen kommenterte vel ut i fra styrke i forhold til trimming, kanskje? Eller var det en generell advarsel mot porsche-kasser, hva vet jeg? En original eller evt. forsterket/ombygd boble-kasse holder vel for de aller fleste , styrken er vel ikke hovedgrunnen til et evt. bytte. I Ghian din (som kanskje har litt høyere utveksling enn original boble) må du i alle fall inkludere overgang til IRS, deretter tilpasning med ulike deler som du får f.eks. fra http://www.bugat5speed.de/cms/content/view/124/70/lang,en/

Skal du kjøre IRS uansett kan det være noe du kan tenke på i hvert fall - bare du er obs på at deler til porsche-kasser er vel generelt kostbare i forhold til boble...
Har du tilgang til nummeret på kassen kan du legge det inn her for å finne ut hvilken kasse det er og hvor gammel den er:
http://www.356a.com/index.htm Koster jo ikke noe å undersøke hva det er, ville kanskje ønsket meg noe dokumentasjon på hva som er gjort og hvor.
Mer info her:
http://www.912registry.org/tech/gearbox.htm
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #4 på: desember 12, 2007, 13:05:08 pm »

Kommer vel litt an på hva du er ute etter - først er det greit å vite hvilken type kasse det er (serienummer begynner på 9XX..), om det er 4-trinns eller 5-trinnskasse du er ute etter, skal du ha original motor eller trimme hardt. 5-trinns konvertering på boblekasse finnes jo fra Gene Berg, men det koster det også.

Før du slår det endelig fra deg, Holmen kommenterte vel ut i fra styrke i forhold til trimming, kanskje? Eller var det en generell advarsel mot porsche-kasser, hva vet jeg? En original eller evt. forsterket/ombygd boble-kasse holder vel for de aller fleste , styrken er vel ikke hovedgrunnen til et evt. bytte. I Ghian din (som kanskje har litt høyere utveksling enn original boble) må du i alle fall inkludere overgang til IRS, deretter tilpasning med ulike deler som du får f.eks. fra http://www.bugat5speed.de/cms/content/view/124/70/lang,en/

Skal du kjøre IRS uansett kan det være noe du kan tenke på i hvert fall - bare du er obs på at deler til porsche-kasser er vel generelt kostbare i forhold til boble...
Har du tilgang til nummeret på kassen kan du legge det inn her for å finne ut hvilken kasse det er og hvor gammel den er:
http://www.356a.com/index.htm Koster jo ikke noe å undersøke hva det er, ville kanskje ønsket meg noe dokumentasjon på hva som er gjort og hvor.
Mer info her:
http://www.912registry.org/tech/gearbox.htm

Det er en 5-trinns kasse, men jeg skal se om jeg kan klare å skaffe nummeret på den. Høres ut som en hel masse arbeid, kanskje litt for mye ut fra mine kunnskaper... Fordelen er at jeg lærer noe om ikke annet. Blir muligens til at jeg overtar kassa uansett, så kan jeg evt vurdere det senere. Er ikke snakk om mye penger i allefall.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!