mai 01, 2024, 20:41:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fordelerproblemer  (Lest 940 ganger)
enaa
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Rendalen i Hedmark


Vis profil

« på: oktober 13, 2012, 18:04:42 pm »

Hei.
 Er det noen som vet om fordeleren fra en 1200 motor passer på en 1500 motor? Skiftet fordeler på min 1500 motor, tok en fra en nyere 1200 jeg hadde stående ,men nå får jeg ikke tenningsrekkefølgen til å stemme. Hvis jeg har skjønt det riktig så skal rotoren peke bakover og litt til høyre, for tenning av syl nr 1.  Men nå ser det ut som alt har forskjøvet seg 45 grader til venstre. Hva kan være galt?
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 13, 2012, 18:26:29 pm »

Disse skal kunne brukest på begge, det kan likevel vere forskjell på de, ta ut begge og sett drivhjulet som er "asymetrisk under fordeleren" likt...så se oppi om rotoren da vil peke mot "samme sylinder på begge" slik vil du iallefall finne ut hvor pluggledning 1 - 2 - 3 - og 4 skal settes på. -Tips; still stifteåpningen med det samme, når fordeleren er ute. (nyere fordelere kan altså vere noe mere "vridd" enn gamle slik at det virker som at for eks. plugledn nr 1, kommer der nr 2 var, på den gamle rotoren).
« Siste redigering: oktober 13, 2012, 18:29:41 pm av ovalt » Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 15, 2012, 14:47:00 pm »

Jeg var borti dette når jeg byttet fordeler. Det er et hakk i kanten på fordeleren som rotoren skal peke mot når den er på sylinder nr1. På den gamle fordeleren min var det hakket til høyre og bakover, på den nye var hakket til høyre og fremover. For å være helt sikker kan du skru ut pluggen på nr sylinder og holde fingeren foran hullet, når du kjenner kompresjon i plugghullet og tenningsmerkket på reimhjulet er på toppen, så har du tdc på sylinder en, evt kan du ta av ventildekselet på høyre side og se. Deretter er det bare å putte pluggkabelen til sylinder nr1 der som rotoren peker (hvis alt er riktig inni motoren peker den da mot hakket i fordeleren). Fortsett deretter mot klokka (tror jeg, den veien rotoren går når du vrir reimhjulet riktig vei;)) i tenningsrekkefølge 1-4-3-2
Loggført
enaa
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Rendalen i Hedmark


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 15, 2012, 21:10:36 pm »

Hei, takker for svar. Stemte det gitt, den passa, men den var "vridd" 45 grader mot den gamle, så det ble jo bare tull alt sammen. Men nå har jeg fått gredd ut rekkefølger og kabler så nå går bubblan igjen, hurra!!!   Osteaktig
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 16, 2012, 07:19:38 am »

Se oppi holet i blokken der fordeleren sitt, sett så reimhjulet i senter for sylinder nr 1. Da ser du hvilken fordeler du har. kan altså bruke flere typer... ved å flytte første pluggledningen dit som rotoren peker på da.

Fosøker å legge ved ei skisse her.


* 009.JPG (134.12 KB, 1023x767 - vist 105 ganger.)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!