april 28, 2024, 13:51:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motortype til T2  (Lest 2157 ganger)
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: mai 26, 2008, 21:10:06 pm »

Hei
Har en 1976 T2 som jeg har tenkt å stappe en 1600 i. Kan noen fortelle meg om standard boblemotor går rett inn her, eller om jeg må ha en motor som er spesifikt til T2? Har fått en god forklaring fra en på forumet her i forhold til de to festehullene som er til bakre motorfeste, men samtlige jeg har prata med ellers mener at standard 1600 fra hvilken som helst boble skal funke - hvem har rett?
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mai 26, 2008, 21:48:42 pm »

Vel, høres ut som om du har fått to rette svar,,alt går,spørsmålet er vel heller hvorfor vil du ha type 1 motor i en 1976 t2???
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 26, 2008, 22:06:47 pm »

Jeg er rett og slett dønn fersk så jeg vet ikke bedre Glad
Var vel mer at jeg tenkte at 1600 fra Type 1 var lik som 1600 fra Type 2 - hvilket det da ikke er??
Loggført
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #3 på: mai 27, 2008, 10:01:40 am »

1600-motoren som sitter i T1 (bobla) og T2 (buss) er vel i grunn den samme motoren, bortsett fra de bakre motorfestene du nevner. De er det fullt mulig å lage på en motor som har stått i en boble.

Jeg tipper Holmsen sikter til muligheten for å vurdere en annen motor -hvis du først skal bytte. Fra 1973 kom T4-motoren i buss. Vil tro den passer rett inn (?) Har selv en buss med 1600-motor (78-mod). Hadde vært kjekt med litt større... Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: mai 27, 2008, 13:57:43 pm »

Du vil nok ikke angre på å gå for en T4-motor som det vel opprinnelig sto i din 1976 Bay. Busser med T1-motor blir ganske undermotoriserte, T4-motorer er vel vassere.
Loggført

1969 Militær-buss
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: mai 27, 2008, 14:10:26 pm »

Noen av dere som har en oversikt over forskjellene på de forskjellige motorene?
T4 høres definitivt interessant ut
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 27, 2008, 17:36:09 pm »

Lett å gå i surr i denne "type-jungelen"!
Luftkjølte:
Type 1 Folkevogn boble + 1. gen Karmann Ghia

Type 2 Transporter
-->T1a = tidlig splittbuss ("barndoor"->1955)
-->T1b = "sen" splittbuss (1955->1967)
-->T2a = tidlig "bay-window" (1968-1970 1/2)
-->T2b = sen "bay-window" (1970 1/2-1978)

Type 3 Notchback/Fastback/Squareback (alle stasjonsvognene til VW heter "Variant") + 2. gen Karmann Ghia
Type 4 = 411/412

Sistnevnte lånte motor til de sene "bay-windowene" og de fant også veien til VW Porsche 914. Dessuten fortsatte de inn i den "kantede" tredje generasjons transporter, også kalt
T3 som ble vannkjølt i 1983(?) I UK kaller de disse for Type 25

Vannkjølte
T4 er fjerde generasjon transporter
T5 er siste generasjon som selges nå i dag.

* Med forbehold om at hukommelsen ikke har sviktet helt..Blunker Og at det er laget diverse spesialmodeller parallelt og i andre markeder enn det europeiske.
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #7 på: mai 27, 2008, 20:11:25 pm »

skillet mellom t2a og t2b gikk vel i 72,,72 er vel den modellen som blir kalt krossover,da denne hadde gammel front og ny bakdel.
korriger meg om jeg tar feil Glad
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mai 27, 2008, 22:05:11 pm »

Om jeg forstår dette rett vil det da si at det lar seg gjøre å sette inn en standard 1600, selv om det anbefales å gå for noe vassere. Er tenkt som midlertidig løsning til jeg har fått bilen gjennom eu etc.
Eller dro jeg en litt kjapp konklusjon nå?
Loggført
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #9 på: mai 28, 2008, 09:09:05 am »

Du kan fint velge 1600 boble motor eller t4 motorer feks 2liter . Husk at du må ha alt kjøle blekket rundt motoren. Har du en frisk 1600 så går den ikke så værst . Boble motoren trenger oppgjenging til bakre motorfeste eller du kan kjøpe ett monterings kit fra unneberg bil.
Har selv hatt frisk 1600 og 2 liter i Bay og under vanlig kjøring var prestasjonene nesten det samme. Det skal sies at 1600 var i en panel og var frisk.  2literen var i varebil med ruter og vekten blir noe mer. Topp farten på 2literen lå rundt ca.125kmt og ca 115kmt på 1600. Det som er fint med 2literen er gir kassa ,men standard 1600 blir for svak til den kassa. Glad
Loggført

Folkevogn er kjerra!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!