april 27, 2024, 11:00:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventilfjærer W-100  (Lest 3299 ganger)
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« på: desember 11, 2007, 21:17:48 pm »

Bygger en 1776, lett portede std. topper, W-100 kam og ett sett med enkle 34 mm. gassere.
Noen som har formening om hvor mye en bør gå opp på fjærtrykket?
Målte noen fjærer jeg hadde liggende.

Std.VW             134-41 lbs.         
Uorg. fjær 1:      172-57 lbs.
Uorg. fjær 2:     200-100 lbs.

Her er det en halv tomme løft. Noe som er litt i overkant, men en får da ett lite intrykk..
Loggført

Har laaang VW-pause.
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #1 på: desember 12, 2007, 15:11:32 pm »

Høyere fjærtrykk har vel generelt lite for seg om man ikke skal opp med turtallet?  Så da spørs det hvor mange rpm du vil at motoren skal dra seg opp i, og det igjen kommer bl.a. an på balansen i veiv og motor generelt.  Skal du ligge innenfor standard turtallsområde så burde standard fjærer være OK, de gir også mindre slittasje på kam enn hardere ditto.
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 12, 2007, 16:25:51 pm »

Kravene til ventilfjærer kommer ikke bare an på turtall, men også løft og rampenes utforming på kammen. En kam med krappe ramper trenger stivere fjærer enn en kam med snille ramper. En kam med mye løft trenger stivere fjærer enn en kam med lite løft. Kravene til ventilfjærer kommer i tillegg an på ventilmekanismens vekt. Hvis man har store(og tunge) ventiler med tunge løftere, tunge vipper og tunge cro-mo støtstenger trenger man kraftigere fjærer enn hvis man har en lett ventilmekanisme. Dette er logisk.

Det er også interessant at synet på krav til ventilfjærer har endret seg over tid. I en artikkel skrevet av Kjell Aaen fra Right On fra midten av 80-tallet ("Hvordan få fart på bobla med enkle midler") står det å lese at man klarer seg med std fjærer langt opp i turtall og ved rimelig krappe kammer. Han sier i artikkelen at hardere fjærer stjeler effekt (hvilket er riktig, så man skal ikke bruke for stive fjærer), og at de er unødvendige ved lett til moderat trimming. Nåtidens motorbyggere hadde nok ikke skrevet det samme i en tilsvarende artikkel. (Sikkert ikke K Aaen heller).

Men jeg har ingen erfaring med hva slags fjærtrykk man trenger på en W100 kam. Går det ikke an å stille Engle spørsmålet direkte?

Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 12, 2007, 18:00:50 pm »

Dette temaet her har det vært en heftig diskusjon om på tuju. Min mening er at en bør ikke ha for slappe fjærer og heller ikke unødvenig stive fjærer, men er bedre å ha litt for stive enn litt for slappe..

En annen vei å gå er å lette/kjøpe lettere komponenter i løfte-geometrien..  som feks lettere løftere,stivere alu-stenger osv..

Men til saken.. En W100 kam har sikkert en fabrikk-anbefaling om anbefalt fjærtrykk. Hvis du ikke skal ha vipper med høyere utveksling, så kan det hende det faktisk holder med å shimse original-fjærene, men jeg hadde nok gått for enkle stivere fjærer på en W100-kam. Dobble fjærer på denne kammen er i hvertfall big over-kill og vil slite løftere og kam unødvendig..  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: desember 12, 2007, 19:57:21 pm »

Sitat
Men jeg har ingen erfaring med hva slags fjærtrykk man trenger på en W100 kam. Går det ikke an å stille Engle spørsmålet direkte?

Eksakt - det lønner seg sjeldent å gjette hvilke trykk en skal ha og når du kontakter Engle så vil du få et anbefalt innspenningstrykk og over the nose trykk. Problemet idag er at du kan ha et bra trykk når du setter sammen motoren men et langt lavere trykk etter en stund. JPM nevnte at han hadde trykket en del fjører til coil bind EN - 1 gang og deretter hadde dem mistet 50lbs - skremmende.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 12, 2007, 21:57:22 pm »

Mark Engle svarte på mitt spørsmål om de kunne sende meg en oversikt over anbefalte fjærtrykk på alle Engle sine kammer  Øyerulling

All flat tappet cams 100-120 seat pressure,  no more than 300-320 open pressure at max lift.  Call for more info (310) 450-0806
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 12, 2007, 23:44:54 pm »

hvor får man tak i  verktøy til å måle dette rimelig?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: desember 13, 2007, 00:38:28 am »

TomR hvilke kammer er "flat tapppet cams"Hæ Er merkelig at mange kammer skal ha samme fjærtrykk spør du meg.

Verktøy finnes som vanlig på Summit

http://store.summitracing.com/artdetail.asp?autofilter=1&part=PRO%2D66834&N=700+4294925139+4294860659+115&autoview=sku

Er det noen som har et slikt verktøy? Er jo ikke akkurat noe man bruker hver dag.....
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 13, 2007, 00:41:57 am »

link funker ikke
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 13, 2007, 00:45:04 am »

Søk etter Valve Spring Testers.....
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 13, 2007, 00:50:44 am »

gjorde det men fant bare noe V8 tools
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: desember 13, 2007, 00:51:29 am »

skriv inn pro 66834 på søkefunksjonen deres og en variant vises.
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 13, 2007, 00:55:56 am »

Eller  PRO-67597 kan vel også muligens brukes...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 13, 2007, 00:59:58 am »

se der ja
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1302
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Åmot (Modum)



Vis profil
« Svar #14 på: juni 26, 2008, 11:11:08 am »

Hei!
Hva ble resultatet? ble det enkeltfjær heavy duty?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: juni 26, 2008, 15:04:00 pm »

Hele opplegget kan vel fint oppsummeres med

summen av kreftene = massen x akselerasjonen

Fjæren må utøve så stort trykk på løfteren via støtstanga at løfteren ikke forlater kammen.


Beetlebug: satte fjæra seg på den nye stivheten, eller har den fortsatt å svekkes? Førstnevnte er ikke helt unaturlig, men sistnevnte tyder på dårlig stål.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!