april 29, 2024, 01:33:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye motor effekt er det fornuftig å søke om i en 1303?  (Lest 930 ganger)
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« på: oktober 28, 2012, 17:09:49 pm »

Sikkert flere her inne som har godkjent større motorer i sine type1 biler.
Vet at Kercher har sine 160HK kit. Er det bremsene som setter stopper for effekten.
Har lest noe om maks dreiemoment også.

Har så vidt begynt med mitt neste prosjekt nå jeg går å venter på 412´n skal bli ferdig hos lakkereren.
Har en 03 med 2.9 liter med komplette 944 turbo bremser inkl bæreamer.
Tenkte å sende inn en søknad om dette bremse oppsettet å høre hva de sier.
Dette er jo bolt on så de kan ikke unskylde seg med at det bygges om noe.
Men vil gjerne ha med motoreffekten også.
Sikkert en lang vei å gå, men en gang må man begynne :-)
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 31, 2012, 14:28:11 pm »

Kerscher selger TUV for 944 bremser hvor det står at de er ok for 1303. Men ingen efekt angitt, så lenge jeg vet... Du får sikkert godkjent selve bremser men om du for godkjent mer efekt i motor det er spørs. Så lenge jeg vet fins det ikke bremser som har TUV dok. på at de er ok over 160hk ( for bobler).

Jeg sendte epost/brev til BT og fikk svar i alle punkter jeg satt opp (skrev punkt for punkt hva jeg har tenkt å bygge om). Det gåt å ringe de også. Ingen andre skal gi deg bedre svar enn selve BT (og da mener jeg risløkka stasjon...).

Lykke til! Og husk å dele prosjektet ditt med andre Blunker Spennende med en 1303!

p.s. med 944 bærarmer forandrer du sporvidde (tror jeg)... blir det lett å få godkjent det Hæ
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #2 på: november 04, 2012, 08:37:57 am »

Er godt I gang med godkjenning av min 03. Det som eg har søkt SFOOR om er T4 motor med inj. og turbo med motorvolum på 2056ccm. Slik eg tolker SFOOR i lag med den lokale BT mannen som er ansvarleg for sjølve godkjenninga som SFOOR har lagt føringer for, er at det meste blir godkjendt så lenge ikkje ein øker totalvekta på bilen, max Hk på 160 og max dreiemoment som ikkje overstiger 200Nm. Av bremser har eg Kerscher skiver med boxter calipere foran og Porsche 944 Turbo skiver og calipere bak.

Alt som er ettermontert av bremser, stabstag, coilover, spacere mm MÅ ha du ha TUV papirer på. For min del har eg slitt med mine coilovers frå FK Automotive som hadde TUV papirer, men med max begrensning på 37 Kw. Har difor no kjøpt Kerscher sitt sett, der står det ikkje noko om Hk/Kw. Men slik eg tolkar min lokale BT mann kunne eg få godkjent med orginal fjæring/fjæringsbein foran vis eg ikkje hadde søkt om coilover!!! (Forstå det den som vil). Må også ha 4hjulskontroll.

Har heile tida prøvd å «trø varsomt» prinsippet, trur ein tjener på det i lengden, men diskusjon på sakelig nivå me BT trur eg er sundt (så lenge BT føler dei har rett). I utgangspunktet skal du snakka/søke om ombygginga FØR du bygger om, men dette veit du sikkert frå før. Eg har også brukt andre sine reg nr som refferanse til mine ombyggingar, om dette hjelper veit eg ikkje.
Det eg må ha (einaste eg manglar) er bremsepapir på motor. Dette var kun NAF sin effektmåling som BT kunne godkjenne??!!!.

Lykke til med søknaden
Mvh Arnstein
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!