april 20, 2024, 11:56:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Slutt for Folkevognbussen  (Lest 1974 ganger)
Nebelbrille
Supermedlem
*****
Innlegg: 815
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: oktober 31, 2012, 20:40:29 pm »

Finnes det noen feil i teksten?


http://www.abcnyheter.no/motor/2012/10/31/slutt-folkevognbussen



Dermed er det teppefall for en av de mest ikoniske kjøretøyene fra det forrige århundre, melder Relaxnews. Mindre enn en uke etter at selskapet som lager Londons berømte sorte taxier annonserte produksjonsstans har ny bilteknologi og voksende behov for sikkerhetsreguleringer krevd ytterligere et ikonisk kjøretøy, Volkswagen T2 Transporter Kombi.

Folkevognbussen ble lansert for over 60 år siden (i 1950 basert på samme plattform som Bobla), og Volkswagen-modellen har vært i produksjon i deler av verden helt siden den gang, enten som en enkel varebil, eller i dens mest kjente inkarnasjon som minibuss innredet som campingbil. Kjært barn har mange navn, som Bulli, microbus, minibus, kombi, Pão-de-Forma (portugisisk for et stykke brød), Rugbrød, hippie-bil, Volksie Bus (Sør-Afrika), Danfo (Nigeria) eller VW camper. Bilen har vært synonym med surfere, backpackende australiere og 60-tallets motkultur i USA og Europa. Den dag i dag er bilen et av de få kjøretøyene fra det 20. århundret som blir gjenkjent overalt (sammen med lillebroren, Bobla).

Les også: Dette skal få slutt på glatte veier

Opprinnelig ble folkevognbussen bygget i Hanover før produksjonen flyttet til Australia, Mexico og Argentina. I dag produseres den utelukkende i Brasil, der økende velstand og skjerpede krav til veisikkerhet betyr at bilen ikke lenger vil møte landets krav. Alle nye kjøretøy må ha kollisjonsputer og ABS-bremsesystem fra og med 2014. Bilen og dens indre maskineri er så gammelt at det ikke vil være kostnadseffektivt å gjøre disse endringene. Faktisk vil det være billigere å bygge et helt nytt kjøretøy.

Likevel bærer det vitnesbyrd om bilens enkle design, basert på at formen skal følge funksjonen, at den har overlevd så lenge, inspirert så mange imitasjoner og vært en del av motkultur og motebølger.

Folkevognbussen tiltrakk seg en hærskare fans, særlig i USA. På 60-tallet ble det innført en «Kyllingskatt», en 25 prosents toll på varer importert fra Frankrike og Tyskland. Dette var som reaksjon på Europas avgjørelse om å skattelegge importører av amerikansk kylling, og gjorde at VW var utenfor manges rekkevidde. Men det dempet ikke etterspørselen. Faktisk bidro tollen til å sikre bilens kultstatus, og fortsatt etterspørsel fører til at brukte eksemplarer fremdeles går for høye summer.

Les også: Derfor digger nordmenn denne bilen

Gjennom årenes løp har en rekke selskap drevet forretninger utelukkende på modifikasjoner av og tilbehør til kjøretøyet. Flere europeisk importører/eksportører har for eksempel skapt en liten industri ved å frakte brasilianske eksemplarer til Europa, bytte ut motoren med en som tilfredsstiller europeiske krav og selge dem direkte på markedet eller til selskap som innreder dem til å fungere som campingbiler.
Loggført
Buss Marius
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Majorstuen


Vis profil

« Svar #1 på: november 01, 2012, 00:25:02 am »

Her er det først og frems siste avsnitt som er feil. For oss som er VWbus nerder så er det endel andre detaljer også, men det meste er riktig, de kunne dog fått med at dagens modell kom i 1967, altså en 45år gammel konstruksjon. Nå er det vel Gelendewagen som overtar som den eldste modellen. Den gode gamle Ladaen er jo også ut, den fikk jo bare 41 år i produksjon.
Enkelte bekymrer seg for at det vil bli vanskelig å få tak i en del deler til T2 men det produseres jo alt av deler til både T1 og T3 som gikk ut av produksjon for 20år siden eller 9år i Sørafrika. 
Loggført

Vokst opp med verdens mest velutstyrte T2b -71 (74-81) og en kjedelig 77 T2b (81-88) Har 85 T3 camper 112hk
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!