november 01, 2024, 01:48:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Overhaling av 2,0CU luftmotor  (Lest 1305 ganger)
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« på: november 02, 2012, 23:32:50 pm »

Hei. Eg har ein doka 81-modell med 2,0cu luftmotor. Originalmotoren fikk havari på topper og motoren ble byttet ut. Nå ønsker eg å sette original motoren i stand igjen og lurer på hvor mye eg må gjøre for å være sikker på at den skal fungere optimalt. Tenker å kjøpe nye topper/stempler komplett og sette på. MEN hva må gjøres i blokka? Nye lagrer i rådene? Hva mer liksom?

Og så er eg ikkje noen supermekaniker og sliter litt med en slakk kropp, så eg leiter evt etter noen som kan hjelpe meg med å få blokka 110% igjen uten at eg føler meg ranet etterpå... noen tips til folk som kan hjelpe? Motor står i Haugesund, men lar seg nok frakte noen mil uten alt for store problem.

Har og sett at JustCampers selger komplette motorer som er overhalt av VEGE i Tyskland. Koster plenty. Noen som vet om disse går an å kjøpe direkte fra VEGE på noen måte?

Overhalingen har ingen hast, men kunne vært kjekt å få i motoren før august 2013...
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1 på: november 02, 2012, 23:40:01 pm »

Om du skulle trenge kam, løftere og kamdrev har jeg dette til salgs. Helt nytt. Kun åpnet for å titte  Glad

Bestilt til akkurat samme motor som du har.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49637.0.html
« Siste redigering: november 02, 2012, 23:42:20 pm av Cheron » Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #2 på: november 03, 2012, 00:06:45 am »

Om du skulle trenge kam, løftere og kamdrev har jeg dette til salgs. Helt nytt. Kun åpnet for å titte  Glad

Bestilt til akkurat samme motor som du har.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49637.0.html

sikkert flott det, men hvis du leser spørsmålet mitt igjen så aner eg ikkje ka eg treng av deler Blunker
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: november 03, 2012, 00:27:36 am »

Spørsmålet ditt er vanskelig å svare på, uten å åpne motoren. Først da vil du finne ut hva som må/bør byttes. Da fatterns 2.0 CU blei overhalt for 20 år siden, var sylinderne speilblanke og kammen gåen. Og utslitte hydrauliske løftere. Blei honet og fikk nye stempelringer. Men sånt veit man ikke før ting er åpnet og kontrollmålt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #4 på: november 03, 2012, 09:34:06 am »

Som Kjell Roar sier, du må åpne Glad

Og kammen din er nok sliten om ikke utslitt. Det er "standard" Type 4 motorer å ha utslitt kam visstnok. Er under læreprosessen selv Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #5 på: november 05, 2012, 12:34:32 pm »

Overhalte en 2.0 cj motor.

Nye veivlager, rådelager og kamlager.
Nye løftere og stempelfjærer
Samt pakningsett

Totalt 3200kr

Var bra syl, kam, blokk og topper.

Hos deg må du vel regne endel til på topper, trolig ventilsete som har løsnet, det kan fort ha slaktet stempel også.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: november 05, 2012, 18:08:19 pm »

Som Kjell Roar sier, du må åpne Glad

Og kammen din er nok sliten om ikke utslitt. Det er "standard" Type 4 motorer å ha utslitt kam visstnok. Er under læreprosessen selv Glad
Nå er det vel ikke så vanlig med rund originalkam, men repro/trim av billig sort kan være rund etter ett kvarters bruk..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!